Varpajaisista (2Plus 11/04)

  • Viestiketjun aloittaja Tobbe
  • Ensimmäinen viesti
Tobbe
En voi olla purkamatta lievää masennustani luettuani varpajaisartikkelin uusimmasta 2Plussasta. Harmitti järjestäjän puolesta, koska muutamia kardinaalivirheitä oli päässyt tapahtumaan. Esimerkiksi sikareita on oltava, vaikka kukaan niitä ei koskaan olisi polttanutkaan. Ja "palanpainikkeeksi olisi kaivattu olutta"? Oliko se nyt jonkinsortin yllätys?!

En tiedä olenko niin erilainen isä verrattuna artikkelin päähenkilöön, tai oliko budjetti jotenkin muuten tiukalla, tms, mutta mielestäni tarjoilun pitää toimia, ja ilta SAA jatkua yli puolenyönkin. Eikä se jääkiekon katsominen varpajaisissa mikään suuri synti ole: seuraavan kerran pystyt kotitelevisiosta katsomaan kokonaisen lätkämatsin rauhassa n. 2,5 vuoden päästä...

Vakavasti puhuen, kaikki kunnioitus artikkelin isälle, mutta olisin kaivannut hieman erilaisiakin näkemyksiä varpajaisista: esim. kolmella eri budjetilla tai elämänkatsomuksella järjestetyt varpajaiset.

Pointtini on se, että soisin jokaiselle isälle kunnon varpajaiset. Konjakkeineen, oluineen, sikareineen, kaikkineen. Itse nautin suuresti siitä, että sain olla kavereideni kanssa, polttaa sikaria ja juoda konjakkia varpajaisissa, koska kun perheitä rupeaa muodostumaan, jää "miehinen laatuaikakin" vähemmälle. Se ei tosin ole huono asia, että elämä ja arvot muuttuvat. Mutta ei kunnon kosteissa varpajaisissakaan mitään vikaa ole! (Kunhan ylilyöntejä ei pääse sattumaan...)

 
tiitu77 ja tyty 02
onneksi minun mieheni on täysin eriä mieltä kanssasi ton viinaksen ja sikareiden suhteen. kävipä mulla hyvä tuuri miestä valitessa :heart: :heart: :heart:
 
tyttelin äiti
Minun mielestäni mies saa varpajaisissaan juhlia!
Minun mieheni kokoontui miespuolisine kavereineen erääseen saunatilaan ja viinaksia oli ihan reilusti. Ilta jatkui vielä ravintolaan ja kaikilla oli ollut onnistunut ilta ja kovasti kyselivät koska ovat seuraavat varpajaiset...

Jokainen toi jotain, lähinnä vauvalle; tuli vaatetta, lelua, lampaan taljaa,... lisäksi keräsivät vielä jossain vaiheessa kolehdin lapsen äidille, minulle siis, porukkaa oli toistakymmentä ja kolehdin saaliskin oli reilu 300?, ihan kiva summa vauvan tarvikkeisiin!

Jokainen tavallaan!
 
Tobbe
Jokainen tavallaan - nimenomaan!

Artikkelissa esitellyt varpajaiset olivat takuulla sieltä rauhallisimmasta päästä, ja siksi olisinkin kaivannut esimerkkejä erityyppisistä ja erihintaisista varpajaisista.

Toisaalta, ko. artikkelin lopussa olleet äitien "kauhutarinat" olivat nekin masentavaa luettavaa. Kohtuus kaikessa!

Viini (ja konjakki ja olut) virratkoon ja sikari savutkoon. Mutta isä kavereineen älköön unohtako MITÄ (ja ketä) ollaan juhlimassa - esim. tuo kolehti-idea oli hauska!
 
vauva kuumeilija
Jokainen tyylillään!!!! Meillä ainakin on isä sannut itse päättää mitä tarjoaa ja mitä juo, sikarit ja konjakit olitoisen lapsen syntymän aikaista juhlaa ja kävivät viel stripparibaaris, Esikoisen synnyttyä ei isä käynnyt kun pari olutta juomas ei hän malttanut olla pois sairaalasta.

Ainoa ehtoni on ollut varpajaisten vietosta, että minä en lähde kotoonta lapsineen minneen, että herrat saavat itse etsiä paikkansa.


Mutta älkää nyt olko niin tiukkapipoja??? Äidit viettävät SORMIAIASET
imetyksen jälkeen tai sitten kun on sen aika että voi jättää vauvan hoitoon isälle!
 
Onhan tähän nyt pakko ottaa kantaa. Luin itsekkin kyseisen jutun 2Plus lehdestä mun mielestä ne oli kans aikas rauhalliset varpajaiset, itse tiedän että kun mieheni sit joskus ens helmi/maaliskuussa juhlii varpajaisiaa ne eivät tule olemaan mitkään maailman rauhallisimmat ja olen sen jo etukäteen sisäistänyt ja eihän äideillä ole siihen asiaan mitään nokan koputtamista. Olen kyllä kanssa ilmaissut mielipiteeni siinä asiassa että minä en kotoa häivy varpajaisten ajaksi, joten herrat saavat etsiä jonkun mukavan saunan missä niitä viettävät.
 
merelle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 11:59 Tikru kirjoitti:
Onhan tähän nyt pakko ottaa kantaa. Luin itsekkin kyseisen jutun 2Plus lehdestä mun mielestä ne oli kans aikas rauhalliset varpajaiset, itse tiedän että kun mieheni sit joskus ens helmi/maaliskuussa juhlii varpajaisiaa ne eivät tule olemaan mitkään maailman rauhallisimmat ja olen sen jo etukäteen sisäistänyt ja eihän äideillä ole siihen asiaan mitään nokan koputtamista. Olen kyllä kanssa ilmaissut mielipiteeni siinä asiassa että minä en kotoa häivy varpajaisten ajaksi, joten herrat saavat etsiä jonkun mukavan saunan missä niitä viettävät.
mun ei pitänyt vastata tähän aloitukseen, mutta kyllä meillä ainakin saa koputtaa nokkaansa kun huvittaa ja minkä ihmeen takia miehen pitäisi saada juhlia vauvaa viinan kera???? hyvänen aika, siis että jonkun isukki kävi oikeen strippibaarissa vauvaa juhlistamassa :headwall: :headwall: :headwall: rehellisesti sanottuna mua oksettais tollanen mies. musta tollasissa juhlissa on vauva erittäin kaukana päähenkilöstä!!!!!!!!!!!!!!! noh jokainen tyylillään, meillä ei ole ollut tapana koskaan sekoittaa viinaa ja lapsia yhteen.
 
argh... en oikein tiedä miten kommentoisin, kun on niin monta ajatusta.
Mun mielestä jokainen tekee varpajaisistaan omanlaisensa. Mutta on hyvä ottaa tuore äiti huomioon, keskustelemalla juhlista etukäteen.
Itse olen esittänyt toiveen, että tuleva isukki juhlisi silloin, kun olen viellä sairaalassa. Silloin saavat juhlia vaikka hieman isomminkin. Kunhan isäntä ei kauheessa kanuunnassa sairaalaan eksy.
Silloin jos olen jo kotosalla, toivoisin saunaillan konjakin ja kohtuu määrän oluen kanssa riittävän. En varmaankaan jaksaisi valvoa yötä vauvan ja känniläisten kanssa ja seuraavana päivänä hoitaa vauvan lisäksi krapulassa vaikertavaa miestä.

Hyvä pointti kuitenkin alkuperäiseltä kirjoittajalta, että useampia juhla tapoja oltaisiin esitelty.
 
Ostin itse miehelleni hyvän aikaa ennen synnytystä pullon chivas regalia kaappiin piiloon. Sitten synnytysruljanssin jälkeen samana päivänä kerroin lahjan piilopaikan ja onnittelin miestäni että sain häneltä niin hyvän siemenen. Mies otti ystäviensä kanssa muutaman napsun ja ensimmäisen lapsen kohdalla kävivät myös pubissä ottamassa pari olutta lisäksi. Polttivat sitä sikaria, vaikkeivät muuten poltakaan. Ja työpaikalle myös vei samoja herkkuja. En pahoittanut mieltäni ko. varpajaisista vaan koen sen niin että se on perinne. Mitään strippibaaria kyllä en olisi sulattanut. Mutta sellaista rauhaiseloa, saunomista ja viskin ja oluen ottoa sekä sikarin polttoa ja ukkojen juttuja. Isän kertomusta synnytyksen kulusta (kuulema olivat ystävät saaneet kuulla moneen kertaan). Seuraavana päivänä isi tuli iltapäivällä meitä katsomaan (ensimmäisellä kerralla) ja taisi käydä siellä huoneen vessassa yökkimässä, huono viinapää kun on. Minua vaan suuresti huvitti moinen. Luotan mieheeni ja arvostan häntä suuresti. Hän on ollut minulle aina raskauden aikana hyvänä tukena ja vauvan syntymän jälkeen 100%:sti mukana kotitöissä ja vauvanhoidossa. Olin itsekin iloinen että mies pääsi ylpeänä isyyttään juhlimaan. Toinen kerta tosin oli vähän rauhallisempi tapaus eikä yökkimisiä tapahtunut... Mutta ensimmäisen kerran kun joku tulee isäksi niin onhan se varmasti mieletön juttu. Ei tuo toinenkaan kerta hirveästi himmentänyt miehen olotilaa vaan on täysillä nauttinut myös nuorimmaisesta. Kiitos vaan sinne omalle ukolle että on niin kultainen ja ihana. Sain myös sairaalaan ensimmäisellä kerralla timanttisydämmet-riipuksen lahjaksi esikoisesta ja kimpun ruusuja. Toisella kertaa sain timantti-sinisafiirisormuksen. Tuntui hyvältä että hän arvostaa minua noin paljon ja näyttää sen. Ikuisia muistoja jotka sitten siirtyvät lapsille tulevaisuudessa.
Se on varmaan sellainen perinne miehillä juhlia vauvaa alkoholin voimalla, otetaanhan muidenkin juhlien kunniaksi viinaksia. Tietty raja pitää olla tietenkin siinäkin hommassa, ettei mopo karkaa käsistä. Olen kuullut sellaisiakin juttuja joissa isi on herännyt vieraan naisen kainalosta varpajaisten jälkeisenä aamuna. Isi oli koko illan hehkuttanut isyyttään naiselle joka otti isin petiinsä sen vuoksi kun se oli niin hyvä isä!!! HEKO HEKO. :ashamed: =)
 
Tobbe
Auts! Tuo vieraan naisen vierestä herääminen lienee varpajaistragedia sieltä pahimmasta päästä. Voi itku, suru ja hampaidenkiristys...

Kun otin koko homman puheeksi tuolla ketjun alussa, niin kaipailin vain erilaisia näkemyksiä varpajaisten järjestämiseen. Meille on tulossa toinen vauva n. kuukauden päästä, ja olen aivan varma, etten jaksa pitää mitään megalomaanisia festivaaleja. Koska jo käytännön syistäkin (2,5-vuotias "käytännön syy"... =) ) laajamittainen juhliminen on mahdotonta.

Eikä sillä ole väliäkään. Joku varmasti saa minusta ja muista iseistä sellaisen käsityksen, että kärjistäen vauvan syntymä olisi vain yksi tekosyy lisää ryyppäämiseen...

Eihän se niin kuitenkaan ole. Isät ovat niin "pihalla" koko raskausajan, että kavereiden tukea tarvitaan. Ainakin itse sitä tarvitsin. Varpajaiset ovat parhaimmillaan mukava tapahtuma, jossa miehet jakavat kokemuksiaan ja tukevat toisiaan. Lisäksi en voi sanoa koskaan aiemmin olleeni tapahtumassa, jossa isot miehet katsovat vauvakuvia ja itkevät vuolaasti ilosta!

Jos siinä samalla palaa yksi sikari ja juodaan kaksikin konjakkia, niin tuskinpa siitä haittaa on? Kyllä minä ainakin pidän mielessäni sen, ketkä ne todelliset päivänsankarit ovat: äiti ja vauva.
 
Piipana harmaana
Minusta isä saa juhlia varpajaisia,mutta ei kuitenkaan överiksi asti...
Minun miehellä oli varpajaiset kun olin vielä sairaalassa. Kaverit tulivat meille,joivat olutta ja grillasivat makkaraa ja pihvejä,saunoivat ja joivat taas olutta ja saunoivat. Aamuun asti. Baariin eivät menneet,lauleskelivat kuulema karaokea ja juttelivat ja hauskaa oli ollut. Minusta on mukavaa kun hän sai juhlat pitää kun koko raskauden ajan oli minun tukenani eikä edes baariin lähtenyt ettei mulle tuu paha mieli :)
 
Mun mielestä varpajaiset on täysin turhat ja osoittaa lähinnä miehen itsekkyyttä juhlia yksin jotain mitä oikeasti minusta pitäisi juhlia yhdessä lapsen äidin kanssa. Onneksi mies ei tullut edes ajatelleeksi varpajaisia lapsen synnyttyä, joten ei tullut erimielisyyksiä. En ymmärrä miksi sitä lasta pitäisi itsekseen päästä juhlimaan: kun yhdessä se lapsi kaiketi on maailmaan saatettu.
 
äiti minäkin
just joo, Neiti Nasu. Vähän avarakatseisuutta kehiin, kiitos.
Mies on kuitenkin aika ulkona odotuksesta fyysisessä mielessä. Lapsen tulo kuitenkin mullistaa miehenkin maailman, eritavoin ehkä kuin äidin, mutta mullistaa kuitenkin.

Varpajaiset on miesten tapa JUHLIA isäksi tuloa. Juhlat ja jutut ovat aina erilaisia pelkässä miesporukassa, pelkässä naisporukassa ja porukassa. jossa on kumpaakin sukupuolta.

Minä en yksinkertaisesti ymmärrä naisia, jotka haluavat määrätä miestensä elämää, tuomita YLEISESTI jotain miesten juttuja.
Kun kuitenkin varpajaisia voi juhlia niin monin eritavoin. Herää kysymys millaisia naisia ja vaimoja olette, jos ette miehillenne suo esim. SAUNAILTAA KALJAN/VIININ TAI VAIKKA SHAMPANJAN KERA JA KENTIES SEN SIKARINKIN, HYVÄSSÄ YSTÄVÄPORUKASSA, ISÄKSI TULON KUNNIAKSI? Ei varpajaisissa tarvitse olla kysymys mielettömästä rellestämisestä tai niistä stripparibaareista, vaan siinä purkautuu odotuksen jännitys, synnytyksen kokemus ja ILO ja ONNI siitä uudesta, jännittävästä ja kliehtovasta otuksesta, joka tulee vastaisuudessa täyttämään ison osan elämästä. Mies saa varpajaisissaan kokea ennenkokematonta iloa ja ylpeyttä ja saa puhua samanlaisessa (MIES)porukassa asiasta, joka on sillä hetkellä niin keskeinen asia hänen elämässään. Osa kavereista voi jo kertoa omista kokemuksistaan, osa vielä kuuntelee kenties kateellisena vieressä. Tämänkö te naiset haluatte miehiltänne kieltää??? Kiellättekö miehiltänne kaiken hauskanpidon pelkässä miesporukassa? Ettekö salli heille ystävyyssuhteita? Ettekö salli heille viinasten juontia koskaan?

Minun mieheni ainakin kihisi ylpeydestä, kun sai varpajaispäivänään tuoda parhaat ystävänsä sairaalaan katsomaan aikaansaannostaan ja lähteä sen jälkeen heidän kanssaan juhlistamaan elämänsä ehkä tärkeintä päivää. Minun kanssani hän juhlistaa sitä joka päivä, jo omalla olemassa olollaan. Parhaan ystävänsä varpajaisista hän kertoi, kuinka ylpeä oli tuore isä ja naureskeli, että olikohan hän omissaan yhtä "päätön", yhtä ylpeä ja kertoikohan hän yhtä monta kertaa synnytyksen kulusta ja vauvan mahtavuudesta ja oman vaimonsa urheudesta...

Ja meidän varpajaisissa miehet myös keräsivät "kolehdin" vauvan vanhemmille!

 
En puhunut viinaksista tai ystävistä halaistua sanaa. Sanoin vaan että koko varpajais juttu on mielestäni typerää, enkä sitä ymmärrä. Lähteekö miehesi hääyönäkin juhlimaan ystäviensä kanssa naimisiin menoaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 21:43 NeitiNasu kirjoitti:
En puhunut viinaksista tai ystävistä halaistua sanaa. Sanoin vaan että koko varpajais juttu on mielestäni typerää, enkä sitä ymmärrä. Lähteekö miehesi hääyönäkin juhlimaan ystäviensä kanssa naimisiin menoaan?
Lisättäköön nyt vielä, että miehellä tällä hetkellä on ystäviä, ja teen henkilökohtaisesti melkein mitä vaan että myös pysyvät: aina näin onnellisesti ei ole ollut. Joten js puolen yön aikaan tulee tilaus pullakaffeista juoksen vaikka vapaailtanani sitä toivetta täyttämään. Mies myös käy rallireissuillansa (jotka harvemmin ovat kuivia) ja saunailloissansa, enkä ole niistä sen kummemmin stressiä ottanut. Mutta tämä varpajaisten jalo idea ei vaan mahdu mun päähäni. Ei se mies kavereidensa kanssa sitä vauvaa ole kaiketi tehnyt?
 
äiti minäkin
Neiti Nasu,
YRITIN perustella varpajaisten viettoa sinulle(kin). Et näemmä halua ymmärtää. Kun ei niiden varpajaisten tarvitse olla sen ihmeellisempiä kuin ystävien kanssa juhlimisen muutenkaan, PAITSI silloin sillä juuri isäksi tulleella on aihetta olla muiden "ihailun" kohteena, onhan hän saanut jotain sellaista, mitä ei kaikilla muilla ehkä vielä ole, oman lapsen! Ja hän saa purkaa odotuksen ja synnytyksen kokemuksen "omaa kieltään" (siis miesten kesken) puhuvien kanssa sekä kenties pohtia tulevaa. Tämä on minun mielestäni varpajaisten idea ja näin ainakin minun mieheni varpajaisissa ja niissä varpajaisissa, joihin hän on kutsun saanut, on varpajaiset juhlittu. Viinaa on ollut ja jossain sikarit poltettu, on saunottu ja joskus jatkettu ravintolaan, mutta ei ne mitään törkybileitä ole ollut. MIKSI EI MIES SAISI JUHLIA ISÄKSI TULOAAN?

Ja hei, mieti vähän... tai ehkei teilläpäin tämäkään ole tapana. Miehelläni oli polttarit ennen naimisiin menoa, samoin minulla eli sillä lailla sitä naimisiin menoa (viimeisiä "vapaita" iltoja) juhlitaan kaveriporukassa (jos et tiennyt... tai et sitäkään ehkä ymmärrä). Ehkäpä varpajaisten ideakin on aikanaan ollut samansuuntainen, en tiedä; miehen "viimeiset" juhlat ennen vauvantuoksuista arkea? Kun tarkoitushan on (ymmärtääkseni) pitää varpajaiset heti pian vauvan synnyttyä, ennen kotiinpääsyä. Ainahan se ei onnistu, kun ihmisillä on työnsä ja jos niissä viinaksia ottaa halutaan ja kun ei niiden ajankohtaa voi sattuneesta syystä samalla lailla valkata kuin polttareiden... ;)

Varpajaisethan saa jokaisella olla omanlaisensa! Eikä niitä tietenkään ole pakko viettää, jos ei koe niitä omikseen. Mutta jos nainen ei ymmärrä tai siis jopa KIELTÄÄ mieheltään isäksi tulemisen juhlimisen... niin ei voi kun ihmetellä! Mutta aina näitä määräilemään haluavia löytyy...
 
äiti minäkin
[Mutta tämä varpajaisten jalo idea ei vaan mahdu mun päähäni. Ei se mies kavereidensa kanssa sitä vauvaa ole kaiketi tehnyt?
[/quote]

Kavereiden kanssahan tavataan jakaa ILOT ja surut..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 22:44 äiti minäkin kirjoitti:
Neiti Nasu,
YRITIN perustella varpajaisten viettoa sinulle(kin). Et näemmä halua ymmärtää. Kun ei niiden varpajaisten tarvitse olla sen ihmeellisempiä kuin ystävien kanssa juhlimisen muutenkaan, PAITSI silloin sillä juuri isäksi tulleella on aihetta olla muiden "ihailun" kohteena, onhan hän saanut jotain sellaista, mitä ei kaikilla muilla ehkä vielä ole, oman lapsen! Ja hän saa purkaa odotuksen ja synnytyksen kokemuksen "omaa kieltään" (siis miesten kesken) puhuvien kanssa sekä kenties pohtia tulevaa. Tämä on minun mielestäni varpajaisten idea ja näin ainakin minun mieheni varpajaisissa ja niissä varpajaisissa, joihin hän on kutsun saanut, on varpajaiset juhlittu. Viinaa on ollut ja jossain sikarit poltettu, on saunottu ja joskus jatkettu ravintolaan, mutta ei ne mitään törkybileitä ole ollut. MIKSI EI MIES SAISI JUHLIA ISÄKSI TULOAAN?

Ja hei, mieti vähän... tai ehkei teilläpäin tämäkään ole tapana. Miehelläni oli polttarit ennen naimisiin menoa, samoin minulla eli sillä lailla sitä naimisiin menoa (viimeisiä "vapaita" iltoja) juhlitaan kaveriporukassa (jos et tiennyt... tai et sitäkään ehkä ymmärrä). Ehkäpä varpajaisten ideakin on aikanaan ollut samansuuntainen, en tiedä; miehen "viimeiset" juhlat ennen vauvantuoksuista arkea? Kun tarkoitushan on (ymmärtääkseni) pitää varpajaiset heti pian vauvan synnyttyä, ennen kotiinpääsyä. Ainahan se ei onnistu, kun ihmisillä on työnsä ja jos niissä viinaksia ottaa halutaan ja kun ei niiden ajankohtaa voi sattuneesta syystä samalla lailla valkata kuin polttareiden... ;)

Varpajaisethan saa jokaisella olla omanlaisensa! Eikä niitä tietenkään ole pakko viettää, jos ei koe niitä omikseen. Mutta jos nainen ei ymmärrä tai siis jopa KIELTÄÄ mieheltään isäksi tulemisen juhlimisen... niin ei voi kun ihmetellä! Mutta aina näitä määräilemään haluavia löytyy...
Niin no, kuten huomasit että kirjoitin ettei mies halunnut varpajaisia pitää: ei tullut edes ajatelleeksi. Jota suuresti kunnioitan (omien sanojensa mukaan mieluummin juhli sitten yhteistä lastamme yhdessä minun kanssani molempien läheisten kavereiden kanssan kun siihen molemmat kykeneväisiä ovat). Jos olisi halunnut, tuskin olisin kieltänyt, mutten myöskään olisi ymmärtänyt kyseisten pippaloiden tarpeellisuutta, eteenkään tyttären maatessa teho-osastolla. Ja polttarit ovat taas luku sinällään: voi olla että sellaiset pidetään. Tai sitten ei. Mutta polttareiden aikana ei toivon mukaan kumpikaan makaa sairaalassa tikit alapäässä jos ymmärrät mitä tarkoitan. Juhlia voi, mutta tilanteen huomioon ottaminen on meillä ainakin plussaa.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 22:49 äiti minäkin kirjoitti:
[Mutta tämä varpajaisten jalo idea ei vaan mahdu mun päähäni. Ei se mies kavereidensa kanssa sitä vauvaa ole kaiketi tehnyt?
Kavereiden kanssahan tavataan jakaa ILOT ja surut..

[/quote]

Kyllä kyllä, mutta mielestäni vauvan syntymä ei ole miehen ja miehen kavereiden juhlimisen paikka, vaan miehen, minun sekä molempien läheisimpien kavereiden.
 
puhukaapuhukaapuhuka
[
Kyllä kyllä, mutta mielestäni vauvan syntymä ei ole miehen ja miehen kavereiden juhlimisen paikka, vaan miehen, minun sekä molempien läheisimpien kavereiden.
[/quote]

sulkevatko nämä kaksi asiaa sitten toisensa pois?
Minun mielestäni eivät. Mies voi juhlistaa vauvan syntymää omien kavereidensa kanssa, mutta toki myös yhdessä tuoreen äidin kanssa sitten kun tämä sen jaksaa.

Edelleenkään, ei varpajaisia pakko ole viettää, jos ei niitä omikseen tunnista, tietenkään! Mutta jos nainen ei ymmärrä mitä juhlimista miehellä on isäksi tulosta, niin.. sitä minä en ymmärrä!

Meidän eka syntyi huomattavasti ennen aikojaan, pikkukeskosena. Samana iltana kun vauva näki päivänvalon ja tieto siitä kiiri eteenpäin, soitti miehelleni eräs toinen isä. Ei edes mikään bestis. Onnitteli isäksi tulosta ja sanoi haluavansa pitää varpajaiset, halusi tarjota konjakin ja sikarin. Istuivat baarissa alta tunnin, mies läksi nukkumaan vain palatakseen aamulla takaisin sairaalaan. No, varmaan joku tiukkapipo vetää herneet nenään; mies menee baariin kun äiti toipuu hätäsektiosta ja vauva sinnittelee keskoskaapissa... mutta, eipä isästä mitään konkreettista apua olisi sairaalassakaan silloin ollut ja hän sai ottaa vastaan onnittelut siitä asiasta, joka kuitenkin oli hänelle sillä hetkellä yksi tärkeimmistä. Hänestä oli tullut isä. Hän oli saanut pienen tyttären. Yksi ihminen uskalsi tuossa tilanteessa miestäni onnitella, vaikka alku oli mikä oli ja elämä ohuen langan varassa... se ei silti poistanuy sitä tosiasiaa, että lapsen saaminen on aina iloinen asia!!! Ja tälle ystävälle VARPAJAISET olivat sitä, että lapsen syntymän jälkeen juodaan konjakit ja poltetaan sikari, eikä muuta (niitä vietto tapoja kun on niin erilaisia!)
Jälkeenpäin olemme miettineet, kuinka hieno ele tämä oli tältä mieheltä. Koska entä jos olisi käynyt toisin, olis odotettu kenties parempaa hetkeä "juhlia" (mikä on "parempi" hetki kuin se, kun se lapsi on syntynyt?) ja sitä hetkeä ei olisikaan tullut ja lapsi olisi menehtynyt... kukaan ei olisi silloin kerennyt miestä onnitella isäksi tulosta. Kun tuntui muutenkin ne onnittelut olevan "kiven alla" kun ei ihmiset tienneet kuinka suhtautua... tämä mies USKALSI onnitella (minulle lähetti sairaalaan kukkia)!
Varsinaiset omanlaisensa varpajaiset mies piti lapsen kotiinpääsyä edeltävänä viikonloppuna. Silloin asiaa uskalsi jo täysillä juhlia. Ja meille oli itsestäänselvyys, että varpajaiset vietetään ennen lapsen kotiin tuloa, mies oli niin ajatellutkin, ennenkuin toiveeni sanoiksi puin. Eikö tämä ole sitä toisen huomioonottoa?

Tämän kerroin siksi, että ihmettelit miksi silloin pitäisi juhliua kun toinen makaa sairaalassa tikit alapäässä tai lapsi teho-osastolla... juhlia voi niin monessa mittakaavassa! Toiselle ne varpajaiset ovat sikari ja konjakki LAPSEN SYNTYMÄN JOHDOSTA (pikkukeskosenkin syntymä oli meille suuri ilo!) ja eikö ne tikit alapäässä ole aika luonnolliset tuossa tilanteessa? Ja eikö se ole juuri sitä toisen huomioon ottamista, että ne juhlat juhlitaan silloin kun toinen on vielä sairaalassa? Ettei tarvitse tuoreen äidin hoitaa vauvan ohella huonovointista miestäkin...

Mutta voihan sitä varpajaisista tehdä itselleen jonkun "peikon" jos haluaa, eikä pysty käsittämään MIKSI miehen pitäisi juhlia isäksi tuloaan...
 
merelle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 20:25 NeitiNasu kirjoitti:
Mun mielestä varpajaiset on täysin turhat ja osoittaa lähinnä miehen itsekkyyttä juhlia yksin jotain mitä oikeasti minusta pitäisi juhlia yhdessä lapsen äidin kanssa. Onneksi mies ei tullut edes ajatelleeksi varpajaisia lapsen synnyttyä, joten ei tullut erimielisyyksiä. En ymmärrä miksi sitä lasta pitäisi itsekseen päästä juhlimaan: kun yhdessä se lapsi kaiketi on maailmaan saatettu.
olen täysin samaa mieltä kanssasi, meidän isukki juhli minun kanssani sairaalan sängyllä, söimme herkkuja ja ihailimme yhtestä aikaansaannostamme. on se ny aika uskomatonta että jos isukki on ulkopuolinen raskausaikana niin aika otetaan kiinni juhlimalla ja ryypiskelemällä, ei sitten millään mahdu mun päähän.
 
isukki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 15:34 Tobbe kirjoitti:
Auts! Tuo vieraan naisen vierestä herääminen lienee varpajaistragedia sieltä pahimmasta päästä. Voi itku, suru ja hampaidenkiristys...

Kun otin koko homman puheeksi tuolla ketjun alussa, niin kaipailin vain erilaisia näkemyksiä varpajaisten järjestämiseen. Meille on tulossa toinen vauva n. kuukauden päästä, ja olen aivan varma, etten jaksa pitää mitään megalomaanisia festivaaleja. Koska jo käytännön syistäkin (2,5-vuotias "käytännön syy"... =) ) laajamittainen juhliminen on mahdotonta.

Eikä sillä ole väliäkään. Joku varmasti saa minusta ja muista iseistä sellaisen käsityksen, että kärjistäen vauvan syntymä olisi vain yksi tekosyy lisää ryyppäämiseen...

Eihän se niin kuitenkaan ole. Isät ovat niin "pihalla" koko raskausajan, että kavereiden tukea tarvitaan. Ainakin itse sitä tarvitsin. Varpajaiset ovat parhaimmillaan mukava tapahtuma, jossa miehet jakavat kokemuksiaan ja tukevat toisiaan. Lisäksi en voi sanoa koskaan aiemmin olleeni tapahtumassa, jossa isot miehet katsovat vauvakuvia ja itkevät vuolaasti ilosta!

Jos siinä samalla palaa yksi sikari ja juodaan kaksikin konjakkia, niin tuskinpa siitä haittaa on? Kyllä minä ainakin pidän mielessäni sen, ketkä ne todelliset päivänsankarit ovat: äiti ja vauva.
Hyvä pointti Tobbe ,että ollaan ihan pihalla =) En pitänyt mitään varpajaisia, kun oltiin laitoksella perhehuoneessa ekat 3 päivää. Sitten kun päästiin kotiin, alkoikin jo arki. Ei siinä tullut juhlittua, siihen hätään. Joka paikassa olen aina kyllä hehkuttanut ihanaa tyttöäni B) !
Kyllä varpajaisia saisi pitää, mutta just kohtuudella ja vauva sekä äiti huomioiden. (lahjat, kolehti on hyviä) Hyviä isyyspäiviä Tobelle ja muille iseille!
 
Voi jessus sentään NeitiNasu ja merelle!
Kuten joku kirjoitti: Ei se äidin kanssa vauvaa juhlistaminen sulje pois sitä, että vauvaa juhlistaa myös kavereiden kanssa!

Joko olette kovin nipottajia muutenkin tai sitten jos nyt edes sallitte miehellenne alkoholin kohtuu käyttöä ja ystävien kanssa ajan viettoa, niin nämä kirjoitukset todistivat sen, ettette arvosta miehenne osuutta lapsen saamisessa!!!

En minäkään välttämättä suopealla silmällä mitään hillitöntä ryyppäämistä katsoisi; kuten en katso muutenkaan (mutta eipä meille se alkoholi mikään ongelma olekaan) enkä ihan ymmärtäisi stripparibaarissa vietettyjä varpajaisia... mutta nehän eivät ole synonyymeja sanan varpajaiset-kanssa.

Neitinasu hehkutti hyväksyvänsä ja kannustavansa(?) niestänsä kosteisiin saunailtoihin ja rallireissuihin.. kumpiakohan juhlimisia on enemmän: saunailtoja ja rallireissuja vai varpajaisia? Mies ei välttämättä montaa kertaa isäksi tule eikä kukaan kavereistakaan "kovin montaa kertaa vuodessa"... eli kummatkohan on enemmän pois perhe-elämästä?

Ette todellakaan taida niitä miehiänne oikein arvostaa...

Mutta sanonpa minäkin vielä: eihän ne pakollisia pippaloita ole, muttei mielestäni myöskään ole naisen asia sanoa saako mies niitä pitää vai ei, viettotavasta toki voi ja on hyväkin keskustella!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2004 klo 08:51 halinalle kirjoitti:
Neitinasu hehkutti hyväksyvänsä ja kannustavansa(?) niestänsä kosteisiin saunailtoihin ja rallireissuihin.. kumpiakohan juhlimisia on enemmän: saunailtoja ja rallireissuja vai varpajaisia? Mies ei välttämättä montaa kertaa isäksi tule eikä kukaan kavereistakaan "kovin montaa kertaa vuodessa"... eli kummatkohan on enemmän pois perhe-elämästä?

Ette todellakaan taida niitä miehiänne oikein arvostaa...

Mutta sanonpa minäkin vielä: eihän ne pakollisia pippaloita ole, muttei mielestäni myöskään ole naisen asia sanoa saako mies niitä pitää vai ei, viettotavasta toki voi ja on hyväkin keskustella!
Ei ole kyse siitä, missä on juhlimista enemmän ja missä taas vähemmän, vaan siitä, miten minusta eritilanteita on fiksua juhlistaa. Saunaillat ja harrastus on ihan eriasia: kuuluu siihen kategoriaan "oma aika" jota meistä kumpikin omalla tavallaan tarvitsee ja haluaa. Eivätkä siis ole verrattavissa varpajaisiin. Ja edelleekään mies itse ei ollut varpajaisia lähdössä viettämään; lisättäköön vielä sekin, että en omaa mielipidettäni ollut asiaan sanonut ennenkö kysyin miehen mielipidettä joka oli jotakuinkin sama kuin myös minun. Siitäkään en mielestäni sanonut mitään että olisi perhe-elämästä pois: minusta tuoreiden vanhempien vaan kuuluu juhlia aikaansaannostaan yhdessä.
Teillä varpajaisia vietetään, meillä ei, ja hyvä niin... jossain muissa asioissa sinulla voi ehkä panta kiristää enmmän kuin minulla taas ei. Joten se siitä eikös vaan? ;)

 

Yhteistyössä