varpaillaan kävely

• Viestiketjun aloittaja vieraileva tähti
  • Ensimmäinen viesti
vieraileva tähti
kyse on puolisoni lapsesta, olen ilmaissut huoleni miehelleni, sekä lapsen äidille (välimme ovat ihan hyvät), mutta kuulemma on ihan normaalia!!??
itse en ihan luottanut tuohon oletukseen, siksi lähdin hakemaan vähän lisätietoa teiltä viisaammilta!! :) eli kysynkin, mitä pahempaa? :(

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva tähti:
kyse on puolisoni lapsesta, olen ilmaissut huoleni miehelleni, sekä lapsen äidille (välimme ovat ihan hyvät), mutta kuulemma on ihan normaalia!!??
itse en ihan luottanut tuohon oletukseen, siksi lähdin hakemaan vähän lisätietoa teiltä viisaammilta!! :) eli kysynkin, mitä pahempaa? :(
Mä varmaan ekaksi käskisin lasta kävelemään normaalisti ja katsoisin, että tuleeko siitä jotain kipuja. Aika erikoista nimittäin, että jos tahallaan alkaa kävelemään varpaillaan jatkuvasti. Kyllä kai sellainen lapsi pitäisi viedä lääkäriin ja sit jollekin erikoisosaajalle.

vieraileva tähti
kivuista kyselinkin lapselta, katto minuu ihan h-moilasena, että mitä kipuja, ei ole :) jotenkin tuntui ettei itsekkään ymmärrä että kävelee varpaillaan!!
lapsella on todettu 5v neuvolassa hienomotoriikkaan liittyviä ongelmia, sekä motorisiin toimintoihin ylipäänsä, siksikin jäi mietityttään!! tämä on kuitenkin ainakin meillä uusi juttu, ja huomannut nyt kahtena tapaamiskertana peräkkäin.

lapsi on myös luonteeltaan erittäin vilkas, ja esim. päiväkodista saatu palautetta että keskittyminen on hankalaa.

mietin vain tässä että voiko nämä kaikki jotenkin kulkea käsi kädessä?

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva tähti:
kivuista kyselinkin lapselta, katto minuu ihan h-moilasena, että mitä kipuja, ei ole :) jotenkin tuntui ettei itsekkään ymmärrä että kävelee varpaillaan!!
lapsella on todettu 5v neuvolassa hienomotoriikkaan liittyviä ongelmia, sekä motorisiin toimintoihin ylipäänsä, siksikin jäi mietityttään!! tämä on kuitenkin ainakin meillä uusi juttu, ja huomannut nyt kahtena tapaamiskertana peräkkäin.

lapsi on myös luonteeltaan erittäin vilkas, ja esim. päiväkodista saatu palautetta että keskittyminen on hankalaa.

mietin vain tässä että voiko nämä kaikki jotenkin kulkea käsi kädessä?

Kyllä noi motoriikkaongelmat ja varpaillaankävely voi olla yhteydessä toisiinsa. Voi olla myös joku lihassairaus, joka aiheuttaa jäykkyyttä lihaksiin, jänteisiin jne. Mutta voi olla vaan jostain tullut tapa ja sitä onkin sitten vaikea kitkeä pois. Kannattaa oottaa asia puheeksi aluksi vaikka neuvolassa tai omalääkärillä, jos sellainen on.

Tässä meidän kokemus:

Meillä nyt ekaluokkalainen, jonka varpaillakävelyyn kiinnitettiin huomiota eskarissa. Silloin käytiin lääkrillä, joka tutki jalat päällisin puolin ja määräsi lihasentsyymiverikokeita (tjtn.). Kokeissa kaikki ok, joten asia jäi siihe, että pitää vaan muistuttaa kävelemään oikein. Tämä siis tapahtui reilu vuosi sitten.

Kouluunlähtötarkastuksessa viime kesänä kouluterkkari katsoi taas jalkoja, ryhtiä ja liikkumista. Hänen kanssaan sovittiin, että tarvittaessa voi kirjoittaa lähetteen fysioterapeutille . Syksyllä ilmeni, että tytön on vaikea mennä kyykkyyn/niiata ja valitti siinä samalla että sattuu jalkoihin.Kouluterkkarin kautta sain lähetteen fysioterapiaan, siellä oli "väännelty ja käännelty" ja tytöllä on kuulema löysät lonkat, jotka aiheuttavat pihtipolvisuutta ja nilkan kääntymistä väärään asentoon, mikä taas aiheuttaa varpaillakävelyä. Nyt meillä on jumppaohjeita, joilla on tarkoitus vahvistaa lantionalueen/lonkan lihaksia ja venyttää kireitä pohkeita ja reisiä. Nyt pitäisi vielä ainakin yksi aika varata, pitää alkaa työstää jalkateriä, tytöllä on paino liikaa jalan sisäsyrjällä.

Edelleen kävelee varpaillaan, vaikka kuinka muistutetaan että kantapäät maahan ja on kiinnitetty huomiota kenkiin. Katsotaan nyt mitä tästä seuraa, pääseekö tyttö tavasta koskaan eroon ja aiheutuuko murrosiän kasvupyrähdyksen aikana jotain ongelmia.

Yhteistyössä