varhaisultrakysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanni-noviisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanni-noviisi

Vieras
Odottelen ensimmäistäni ja ensimmäisiä viikkojakin vielä (5+6), joten olen melkoinen noviisi näissä asioissa.

Kyselisinkin teiltä varhaisultrasta. Mulla on eka neuvolakäynti (Hgissä) kun 8+6 vkoa täynnä. Tehdäänkö eka ultraäänitutkimus tällöin vai mitähän siellä tutkitaan?

Jostakin muistan lukeneeni, että neuvolan eka ultra olisi vasta vkolla 12-13, eli silloinko tässä vasta tietää onko tuolla oikeasti elämää vai ei??

Kyselin yksityiseltä lääkäriasemalta varhaisultrasta, mutta ajanvarauksen virkailija ei osannut kertoa kuinka pitkällä raskaus pitäisi olla, että sydänäänet erottuisi. Kaipa sekin on vähän yksilöllistä. Sijainnin ilmeisesti voisi jo 6:lla vkolla varhaisultrassa määrittää, vai miten?

Kannattaako varhaisultrasta maksaa?

Varhaisultrassa sydämen syke pitäisi näkyä rv 7 alkaen. Sitä ennen näkyy onko alkio kiinnittynyt oikeaan paikkaan.
Kannattaa käydä varhaisultrassa yksityisellä niin saa itselleen mielenrauhan, että kaikki on ok. Tuo neuvolan eka ultra on vasta niin myöhään, eka käynnillä neuvolan laitteilla ei näe mitään jos edes yritetään katsoa. Itse ainakin näen, että maksan mielelläni yksityiselle ultrasta.

Siis aikaa varailemman parin viikon päähän.

Hei!

Itse kävin mielenrauhan vuoksi yksityisellä varhaisultrassa viikolla 9. Paikkakunnallani neuvola ei tarjoa ilmaista varhaisultraa. Aikaisemminkin sinne voi mennä ja muistaakseni jo viikolla 7, mutta itse ajattelin, että odottelenpa (tosin hyvin kärsimättömänä) ihan reilusti noita viikoja. Näkyy sitten ainakin ihan varmasti eikä rahat mene hukkaan. Monet ovat siis käyneet paljon aikaisemminkin.

Eka neuvolakäynnissä täytät (ainakin meillä) kaikenlaisia papereita ja sinut ""rekisteröidään"" neuvolan asiakkaaksi, annetaan ohjeita ja esitteitä yms. Se on tavallaan tutustumista neuvolaan ja aikatauluihin. Silloin ei varsinaista tutkimusta tehdä, ei kuunnella (ei kuuluisikaan) eikä mitään alapäätutkimuksia.

Ihmettelen miten yksityinen lääkäriasemasi ei voinut tietää, millon sydänäänet ultrassa erottuisi... Ne jos kukaan on alan ammattilaisia...

Sittenhän tulevat myöhemmin np-ultra ja rakenneultra, joista osa kuuluu neuvolan piikkiin tai kaikki tai osa sitten itsensä maksamaksi. Meillä kuului vain rakenneultra neuvolan ohjelmaan.

Itse en aio mennä varhaisultraan tällä kierroksella, sillä en halua tippua liian korkealta. Viimeksi np-ultrassa rv 12+ todettiin, että vaaveli olikin jo menehtynyt rv 8+. Mutta toisaalta varhaisultrassa on kyllä hyviäkin puolia, esim. saisi tietää mahdollisesti aiemmin jne. Kyllä siitä mielenrauhasta, vaikka edes hetkeksi, kannattaa varmaan maksaa :)

Yhteistyössä