No, minä en varsinaisesti tiedä tuollaisesta varhaiskasvatuskerhosta. Täällä meilläpäin on vaan leikkikerhoja, liekö sitten sama asia eri nimellä vaan...
Mulla joka tapauksessa 2,5 vuotias on menossa tuollaiseen kerhoon heti kun täyttää kolme vuotta joulun jälkeen. Se kokoontuu 2 kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan aamupäivällä.
Samassa paikassa samat hoitajat järjestävät perhepäiviä yhtenä päivänä viikossa ja siellä olemme olleet kolmistaan, siis minä ja tämä 2-vuotias ja vauva, jo puolisen vuotta. Paikka on siis tuttu ja hoitajat, samoin osa siellä käyvistä lapsista tulee varmaan samaan kerhoryhmään, joten pitäisi olla tuttua ja turvallista jäädä sinne sitten kun aika koittaa.
Yritä totuttaa lasta tuolleen pikkuhiljaa vaikka käymällä ensin yhdessä lapsen kanssa tutustumassa paikkaan ja hoitajiin ja muihin lapsiin. Seuraavalla kerralla jätä vaikka puoleksi tunniksi tai tunniksi ja hae sitten pois. Kun tottuu, niin sitten anna olla koko aika. Tuohan toki riippuu lapsen luonteestakin, toiset lapset ovat heti valmiita jäämään ja toiset eivät jäisi vuoden totuttelunkaan jälkeen.