Varastettu vanhemmuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "EEMELINÄIPPÄ"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"EEMELINÄIPPÄ"

Vieras
VARASTETTU VANHEMMUUS

Olen mielenterveyskuntoutuja, vaikka elän nyt hyvää elämää ilman psyykenlääkkeitä. Reilut kymmenen vuotta sitten elämäni romahti, tuli ihmissuhdeongelma, uskonnon nimissä tehty itseni mitätöinti, masennus, kilpirauhasen paha toimintahäiriö, burnout ja psykoosi samassa paketissa. Toipuminen kesti pitkään ja saan olla kiitollinen kuntoutumisestani.

Viisi vuotta sitten tapasin nykyisen aviomieheni, lyötiin hynttyyt nopeasti yhteen ja minä muutin mieheni kotipaikkakunnalle. Samalla sain uuden perheen itselleni, sillä mieheni vanhemmat ottivat minut lämpimästi joukkoonsa. Elämäntapaamme leimasi tiivis yhteisöllisyys, minäkin, orpo omien teitteni kulkija, löysin viimein kotiin.

Alettiin sitten puhua lapsen hankkimisesta. Mieheni kävi kanssani psykiatrin vastaanotolla, jossa laadittiin suunnitelma sitä varten, jos tulisin raskaaksi, koska silloin käyttämääni lääkitystä en esimerkiksi saanut jatkaa raskausaikana. Raskauteni luokiteltaisiin riskiraskaudeksi monen syyn takia.

Kymmenen kuukauden päästä onnisti, tammikuun ensimmäinen päivä vuonna 2008 tein positiivisen raskaustestin. Raskausaikani oli insuliinihoitoisen diabeteksen takia hankala ja neuvola ei osannut hoitaa asioita kuten olisi pitänyt. Vaikka vaikeaakin oli, niin pärjäsin koko ajan ilman lääkitystä ja jopa nautin raskaana olosta.

Poika syntyi elokuussa ennen laskettua aikaa, koska synnytys käynnistettiin. Synnytys oli rankka ja jouduin psyykkisesti niin lujille, että kotiuduttuani omalla päätökselläni aloitin lääkkeet uudelleen, sillä halusin pystyä hoitamaan lapseni, vaikka imettäminen ei ollut mahdollista lääkityksen takia.

Vauva-arki oli hienoakin aikaa, joka päivä olimme pojan kanssa mummolassa ja saimme todella paljon tukea ja apua isovanhemmilta. Poika oli tosi huono nukkuja, mutta jaksettiin pitkälti mummun avun ansiosta. Silloin aloin liikaakin turvata häneen, koska uudelle paikkakunnalle muuttaneena minulla ei ollut muutakaan sosiaalista verkostoa. Anopista tuli minulle kuin oma äiti ja kaikki asiat jaettiin, niin lapsenhoitoon kuin muuhunkin elämään liittyen. Kertaakaan en esimerkiksi kylvettänyt lastani, koska se oli anopin kunniatehtävä.

Nyt lapsemme on reipas kolmevuotias. Kun läksin töihin, oli hän juuri täyttänyt vuoden. Aloiteltiin perhepäivähoidossa, mutta poika sairasti niin paljon, että päädyimme siihen, että anoppi ja appiukko ottivat hänet kotihoitoon. Itse teen raskasta vuorotyötä kehitysvammaisten ohjaajana eri kunnassa. Myös miehelläni on pitkä työmatka.

Reilu kuukausi sitten mieheni sairastui, hänelle tuli aivoverenkiertohäiriöitä ja hän oli viikon sairaalassa. Poika reagoi isän poissaoloon siten, että hän liimautui minuun ja mummulakaan ei kelvannut. Aloin pohtia asioita, kun oli aikaa siihen ja pikkumies kerrankin valitsi minut tärkeimmäksi ihmisekseen. Mietin, että olen ymmärtämättäni antanut tapahtua sellaisen asian, että vanhemmuuttani on varastettu ja ainutlaatuinen tilaisuuteni olla äiti omalle lapselleni on kutistunut sen tähden, että isovanhemmat ovat saaneet liian ison tilan.

Lapsella on nyt kova tahto, mummulaan hän haluaa päivittäin, onhan mummula hänelle melkoinen temppusirkus, kaksi aikuista viihdyttää häntä kaiken aikaa ja kaikki tapahtuu niinkuin hän tahtoo. Ruokailuista on kotona tullut mahdoton ongelma, koska mummula tarjoaa vain sitä, mitä lapsi haluaa syödä. Lapsen karkeamotoriikka ei ole kehittynyt ikäistensä tasolle, koska touhu on kovin hiljaista hissuttelelua verrattuna siihen, että hän olisi lapsiporukassa. Minä käytän häntä fysioterapiassa, johon muut lähi-ihmiset eivät ole sitoutuneet lainkaan, vaan tuumivat, ettei siitä ole mitään hyötyä.

Olen ollut kovilla vanhemmuuteni kanssa ja varsinkin kotona jumissa oleminen pienen lapsen kanssa oli raskasta, mutta nyt on koittanut uusi aika, kun kolmevuotiaan kanssa voi jo puuhastella kaikenlaista ja nukkuminen onnistuu. Haluaisin vetää takaisin varastettua vanhemmuuttani, sillä koen, että poikani on jopa eräänlainen terapeutti jo iäkkäille isovanhemmille. Heidän arkensa rakentuu poikamme ympärille ja he ovat täysin omistautuneet pojalle. Onpa tapahtunut sellaistakin, että he säntäävät heti meille apuun, kun olen poikani kanssa yksin ja on esimerkiksi vaikea saada lapsi syömään. Minut mitätöidään kasvattajana ja tarjotaan pojalle ”parempaa”.

Olen yrittänyt miehelleni puhua vanhemmuuteni hukkaamisesta, mutta hän ei ymmärrä asiaa samalla tavalla, onhan kyse hänen äitinsä ja isänsä tekemistä asioista ja varmasti he haluavat tarjota vain parasta pojalle. Mutta haluaisin, että se tapahtuu meidän ehdoillamme eikä meidän kasvatustamme vesitettäisi, koska lapsen paras ei ole se, että kaikessa annetaan periksi, kaikki junaillaan siten, että lapsen ei tarvitse kohdata ainuttakaan pettymysta. Minä koen, että en pysty kilpailemaan lapsestani samassa sarjassa, sillä jonkinlaiseen kilpailutilanteeseen tämä on johtanut.

Olen nyt järjestänyt pojalle satunnaisia päiviä perhepäivähoitajalla sekä olen saanut hänet kerhoon, jotta motoriikka alkaisi kehittyä toisten lasten seurassa. Pikkuhiljaa olen vähentämässä isovanhempien osuutta lapsen arjessa, mutta silti se aina satuttaa, kun poika ei haluaisi tulla kotiinsa, vaan mummula olisi hänen mielestään paras paikka. Yritämme viettää enemmän yhteistä kahdenkeskeistäkin aikaa, kunhan tämä elämä tästä taas normalisoituu ja mieskin aloittaa työt pitkän sairasloman jälkeen.

Isovanhemmuuden merkitystä en mitenkään vähäksy, mutta heidän toimintamallinsa poikamme kasvattamisessa eivät tue minun vanhemmuuttani ja lapsemme ensisijainen kiintymyssuhde on nyt väärä. Ei meidän kuuluisi jakaa poikaamme vaan vanhempina pitäisi olla paljon vahvemmassa roolissa pojan elämässä. Kyse ei ole siitä, että en olisi kiitollinen saamastamme avusta, mutta salakavalasti tuo apu on murentanut minuuttani lapseni äitinä.

tl;dr
colbert.gif

Ymmärrän hyvin. Mutta siinä sinulla on juuri vastuu olla vanhempana ja aikuinen ihminen, että ymmärrät, että joudut tekemään asioita ja päätöksiä, joihin lapsi ei ole tyytyväinen. Et ole kilpailemassa isovanhempien kanssa, koska heidän roolinsa onkin enemmän viihdyttävämpi, eivätkä osaa ajatella aina asioita järkevämmän kautta. Lapsenkasvatuksessa palkinto ei ole se, että lapsi on aina tyytyväinen heti, vaan oikealla linjalla saavutetut tulokset näkee vasta vuosien päästä.

Jos sinua mitätöidään tai lasta käytetään terapeuttina, niin sinun pitää olla jämäkkänä sen yläpuolella ja toimia niin, että tällainen tilanne ei pääse jatkumaan. Ei muiden ihmisten tekemisten varaan pidä jättäytyä passiivisena, vaan ymmärtää se, että iäkkäät isovanhemmat eivät saa ohjata teidän elämäänne, vaikka sitä haluaisivatkin. Pitää hyväksyä se, että aina kaikki eivät ole tyytyväisiä, vaan tulee sanomista muutoksista, mutta se muuttuu, kun tilanne on asettunut. Vedät rajat siihen, minkä sisälläsi tunnet oikeaksi.

Muista, että sinun vanhemmuuttasi ei ole varastettu, vaan se kehitys alkoi jo silloin kun tutustuit appivanhempiin.Kaipasit yhteisöllisyyttä ja tavallaan uutta äitiä eli jättäydyit suhteessanne huollettavan passivisen lapsen rooliin. Kun sait oman lapsen, niin et ymmärtänyt, että silloin sinusta olisi pitänyt tulla äiti muutakin kuin fyysisellä tasolla eli pitänyt alkaa pitämään itseä täysivaltaisen aikuisena, jolla on omat mielipiteet. Nyt miehesi suhteenkin odotat, että hän tukisi päätöksiäsi, mutta sitä on vaikea saada aikaan, kun sinulla ei tunnu olevan vahvaa näkemystä siitä itselläkään, että mikä on oikein. Nyt pohdiskelemaan sitä, että mitä voit tehdä sen eteen, että tulisit itse kypsemmäksi. Siinä voi jopa käydä niin, että alat näkemään miehesikin eri valossa, jos hän ei muutu yhtään ja sinä muutut.

Kiitos, vieras vastauksestasi. Olen samaa mieltä kanssasi, että tiukempi ja napakampi pitää olla hakiessaan omia oikeuksiaan. Mutta kautta elämäni olen kärsinyt juuri tuosta, että haluan liikaa miellyttää kaikkia, kuten tilanteessani miestäni ja isovanhempia. Ja onhan se ollut helppoa ja turvallista tuupata lapsi turvalliseen mummun syliin, kun on itse tarvinnut vapaata. Nyt on uusi tilanne, haluan lapseni takaisin.

sitä en tajua mikä saa naiset lisääntymään juuri masennuksen kourissa? Eikö olisi parempi ollut hoitaa se oma pää ensin kuntoon ja sitten vasta tenavan suunnittelua.
Jatkuvasti saa lukea kuinka joku on kärsinyt masiksesta ja kuinka nyt yritetään lasta (siis lue yritetään ei tulla vahingossa)
ja sitten kun ollaan paksuna niin joudutaan lopettamaan lääkitys.
Sitten valitetaan kun masis iskee pahemmin takasin raskauden jälkeen ja kuinka yhteiskunnan pitäsi tukea ja lässyn lässyn, hoitakaa itsenne ensin kuntoon ja lisääntykää sitten.
Näin ei tule niitä katumuksia kuinka elin sumussa lapseni vauva ajan kuinka en muista lapseni vauva ajasta mitään jne.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25144689:
Kiitos, vieras vastauksestasi. Olen samaa mieltä kanssasi, että tiukempi ja napakampi pitää olla hakiessaan omia oikeuksiaan. Mutta kautta elämäni olen kärsinyt juuri tuosta, että haluan liikaa miellyttää kaikkia, kuten tilanteessani miestäni ja isovanhempia. Ja onhan se ollut helppoa ja turvallista tuupata lapsi turvalliseen mummun syliin, kun on itse tarvinnut vapaata. Nyt on uusi tilanne, haluan lapseni takaisin.
Eli nyt kun tiedät missä vikaa piilee, niin voit sitä alkaa korjaamaan eli liiasta miellyttämisenhalusta pitää päästä eroon. Se on ainoastaan sinun vastuullasi. Isovanhemmat eivät voi tilannetta korjata puolestasi, vaan he ovat myös viallisia ihmisiä ja et voi odottaa, että he yhtäkkiä kuin taikaiskusta ilman sinun panostasi alkaisivat muuttamaan käyttäytymistään. Lapsen ja sinun suhde palautuu varmaan aika nopeasti normaaliksi, kunhan olet johdonmukainen. Isovanhemmat varmaan kompensaatioksi hemmottelevat vähemmästä tekemisissä olemisesta lasta vielä enemmän, mutta täytyy vaan pitää huolta, ettei mitään sellaista tehdä mitä et halua (syötetä ylimäärää herkkuja ym., anneta olla liian vapaasti).

[QUOTE="vieras";25144740]Eli nyt kun tiedät missä vikaa piilee, niin voit sitä alkaa korjaamaan eli liiasta miellyttämisenhalusta pitää päästä eroon. Se on ainoastaan sinun vastuullasi. Isovanhemmat eivät voi tilannetta korjata puolestasi, vaan he ovat myös viallisia ihmisiä ja et voi odottaa, että he yhtäkkiä kuin taikaiskusta ilman sinun panostasi alkaisivat muuttamaan käyttäytymistään. Lapsen ja sinun suhde palautuu varmaan aika nopeasti normaaliksi, kunhan olet johdonmukainen. Isovanhemmat varmaan kompensaatioksi hemmottelevat vähemmästä tekemisissä olemisesta lasta vielä enemmän, mutta täytyy vaan pitää huolta, ettei mitään sellaista tehdä mitä et halua (syötetä ylimäärää herkkuja ym., anneta olla liian vapaasti).[/QUOTE]
Ja yritä hankkia muuta tukiverkostoa ja ystäviä perheen ulkopuolelta, jos vaan mahdollista.

"en tajua": en ollut lainkaan masentunut lasta suunnitellessani, synnytettyäni tai vauva-aikana. En ole käyttänyt masennuslääkkeitä kymmeneen vuoteen. Raskaus oli erittäin toivottu ja perheemme on ollut koko ajan tasapainoinen. Et ymmärtänyt kirjoitukseni ydintä. Lapsemme on saanut ja saa mahdollisimman hyvää (llian?) hoitoa ja sumussa ei ole tarvinnut kulkea, mutta välillä kylläkin väsyneenä. Mielenterveysongelmat ovat niin yleisiä, että syntyvyys laskisi huomattavasti, jos kaikilta entisiltä pölöiltä evättäisiin lastenteko.. Meidän tapauksessamme riskit otettiin huomioon ja hyvin on homma onnistunut.

Sen verran haluan vain sinulle sanoa, että todallakin olisi hyvä ottaa etäisyyttä!

minä olen kasvattanut nyt 8v. lasta joka oli kuusivuotiaaksi asti lähestulkoon mummonsa hoidettavana, kun lapsen äiti teki itsemurhan lapsen ollessa pieni vauva, ja isästä ei oikein isäksi silloin ollut nuoren ikänsä, ja urheiluhulluutensa takia....

Mummo hyppäsi hoitamaan lasta, mutta ei tehnyt sitä niin, mikä tuossa tilanteessa olisi parasta ollut=toiseksi vanhemmaksi... Vaan mummopa hoiti kuin mummo hoitaa eli LELLIMÄLLÄ (mikä ihan ok, kun silloin tällöin mummolassa on) Mutta ei silloin kun hoitaa kuin toinen vanhempi. Tämän 6v. aikana mummo sai aika pahaa jälkeä aikaan... Vielä 8v. jälkeenkin yritän korjata tiettyjä piirteitä pois....
Pahin niistä on ehkä tuo järkyttävä itsekkyys/muiden huomioon ottamattomuus(minä minä minä, minä ensin, mulle ensin).

Mummo kun hoiti lasta niin ettei pettymyksiä joutunut/saanut koskaan oimein kokea, ja ettei yksin tarvinnut/saanut olla, kun jatkuvasti joku juoksi lapsen perässä... YM YM YM.

SE on oikeasti haitallista se ettei pety koskaan!

Oot varmaan oikeessa, että sun pitäis ruveta käyttäytymään enemmän, kuten äiti ja ottamaan lapsestasi vastuuta. Mutta ei toi tilanne kuullosta hyvältä isovanhempien ja lapsen näkökulmasta. Isovanhemmat on kuitenkin auttaneet teitä paljon, ja nyt sä sanot, että ne on varastaneet sun lapsen?? Siis eikö hoitoon ole ollut suostumusta? Ja entä lapsi, onko nyt oikein viedä siltä tutut ihmiset yhtäkkiä lähes pois elämästä?

Varmasti sun kannattaa ottaa lisää vastuuta lapsen kehityksestä, mutta onko se oikea tapa syyttää muita lapsen varastamisesta? Minkälaiselta lopputulos näyttää lapsen kannalta?

En nyt näe otsikon yhteyttä tekstiin, eihän vanhemmuuttasi ole varastettu, ihan itse olet siitä luopunut isovanhempien hyväksi koska se on ollut helpompaa kuin itse kantaa vastuu lapsesta. Mielestäni jo se, että et ole ikinä kylvettänyt lastasi on aika omituista.

Mutta hyvä että heräsit asiaan nyt tässä vaiheessa. Se mitä voit tehdä on alkaa viettää enemmän aikaa lapsesi kanssa ja saada lapselle muodostumaan hyvät siteet sinun kanssasi, halit häntä ja kehut aina kun kehuttavaa on. Ja teet ihan arjen juttuja, piirtelet, teet palapelejä, kokoat legoja tms. Siitä se sitten pikkuhiljaa kehittyy se normaali äiti-lapsi -side

Tsemppiä

En missän tapauksessa halua riistää lapselta isovanhempia, haluan kasvattaa lapsen eri lailla, kun mummulassa tapahtuu. Lapsi on vieläkin noin kolme päivää viikossa päivähoidossa mummulla. Koko vanhemmuuttani ei ole varastettu, mutta ydin on siinä, että haluan kokea senkin, että saan olla ainoa ja paras äiti lapselleni.

sitä en tajua mikä saa naiset lisääntymään juuri masennuksen kourissa? Eikö olisi parempi ollut hoitaa se oma pää ensin kuntoon ja sitten vasta tenavan suunnittelua.
Jatkuvasti saa lukea kuinka joku on kärsinyt masiksesta ja kuinka nyt yritetään lasta (siis lue yritetään ei tulla vahingossa)
ja sitten kun ollaan paksuna niin joudutaan lopettamaan lääkitys.
Sitten valitetaan kun masis iskee pahemmin takasin raskauden jälkeen ja kuinka yhteiskunnan pitäsi tukea ja lässyn lässyn, hoitakaa itsenne ensin kuntoon ja lisääntykää sitten.
Näin ei tule niitä katumuksia kuinka elin sumussa lapseni vauva ajan kuinka en muista lapseni vauva ajasta mitään jne.

Masennushan on SAIRAUS siinä, missä esim. diabetes ja astma. Itse olen 11-vuotiaasta asti kärsinyt masennuksesta läheiseni kuoltua ja tällä hetkellä minulla on 2 lasta, 1,5v ja vajaa 3v, eikä minulla ole lääkityksen ansiosta mitään ongelmaa lasteni kanssa!!!!! Sellaiset ihmiset kuten minä, joille ei pahemmin ole toivoa siitä, että masennus EI uusiutuisi, ei siis saisi syntyä lapsia? Enkö minä olisi ikkinä saanut kokea sitä ihanuutta, minkä oman lapsen synnyttäminen ja niiden touhujen katselu yms saa aikaan?

Oletpas ahdasmielinen paska!!

Masennushan on SAIRAUS siinä, missä esim. diabetes ja astma. Itse olen 11-vuotiaasta asti kärsinyt masennuksesta läheiseni kuoltua ja tällä hetkellä minulla on 2 lasta, 1,5v ja vajaa 3v, eikä minulla ole lääkityksen ansiosta mitään ongelmaa lasteni kanssa!!!!! Sellaiset ihmiset kuten minä, joille ei pahemmin ole toivoa siitä, että masennus EI uusiutuisi, ei siis saisi syntyä lapsia? Enkö minä olisi ikkinä saanut kokea sitä ihanuutta, minkä oman lapsen synnyttäminen ja niiden touhujen katselu yms saa aikaan?

Tsemppiä sinulle! Tämä palsta on kauniiden ja rohkeiden, terveiden ja omahyväisten valtakuntaa. Varmasti jokainen haluaa lapsilleen parasta. Usein kyllä synnytyksen jälk. masennus hoidetaan tai jätetään hoitamatta, kun tuupataan vaan lääkitystä eikä tajuta, että arjesta selviytymiseen pitäisi saada konkreetista apua.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25144806:
En missän tapauksessa halua riistää lapselta isovanhempia, haluan kasvattaa lapsen eri lailla, kun mummulassa tapahtuu. Lapsi on vieläkin noin kolme päivää viikossa päivähoidossa mummulla. Koko vanhemmuuttani ei ole varastettu, mutta ydin on siinä, että haluan kokea senkin, että saan olla ainoa ja paras äiti lapselleni.
Miksi noin paljon? Ja mitä tarkoitat parhaaksi äidiksi tuntemisella? Ei tuollaista oloa tule, jos et itse tee sen eteen mitään eli pidä rajoista kiinni ja lakkaa odottamasta, että lapsi lepsun kurin hoidon jälkeen olisi sinun seuraasi tyytyväinen. Tilanne pahenee koko ajan, jos lapsi hoidossa olleessaan saa vääränlaista mallia siitä,että miten tulee käyttäytyä. Siksi pitää miettiä, että olisiko joku muu hoitopaikka lapselle parempi. Olisi vaikka päivähoidossa sosiaalistumassa, jos teillä ei ole tapeeksi ihmisiä ympärillä ja sitten kävisitte yhdessä mummulassa kylässä.

[QUOTE="vieras";25144883]Miksi noin paljon? Ja mitä tarkoitat parhaaksi äidiksi tuntemisella? Ei tuollaista oloa tule, jos et itse tee sen eteen mitään eli pidä rajoista kiinni ja lakkaa odottamasta, että lapsi lepsun kurin hoidon jälkeen olisi sinun seuraasi tyytyväinen. Tilanne pahenee koko ajan, jos lapsi hoidossa olleessaan saa vääränlaista mallia siitä,että miten tulee käyttäytyä. Siksi pitää miettiä, että olisiko joku muu hoitopaikka lapselle parempi. Olisi vaikka päivähoidossa sosiaalistumassa, jos teillä ei ole tapeeksi ihmisiä ympärillä ja sitten kävisitte yhdessä mummulassa kylässä.[/QUOTE]
Tuntuu, että toimit vaan sen mukaan, mikä on helpointa, vaikka siitä olisi lapselle haittaa.

Siis ekana lapsi on hyvin pitkälti hoidatettu isovanhemmilla, ja nyt he ovat mukamas varastaneet ap:n vanhemmuuden?

Tottakai lapsi kiintyy isovanhempiinsa ja isovanhemmat lapsenlapseen, jos isovanhemmat ovat olleet jokapäiväisesti elämässä mukana ja kantaneet suurensuuren osan kasvatusvastuusta. Ei se mitään varastamista ole, vaan luonnollinen seuraus siitä että tälle lapselle äiti ja isä eivät ole olleet ensisijaisia kasvattajia.

Pikkuhiljaa vaan alat luomaan tiiviimpää sidettä lapseesi, ja ottamaan hänestä sen vastuun joka sulle äitinä kuuluu - kyllä siitä vielä hyvä tulee :). Mummulassa on toki mummulan säännöt, ja teillä kotona omat meininkinne, mutta niin se vaan menee (onhan esim. päiväkodeissakin eri säännöt ja kotona omansa) ja lapsi oppii nopsaan että täällä toimitaan tällä lailla ja tuolla toisella tavalla. Älä pelkää olla jämäkkä tarvittaessa.

Ota tosiaan sitä vastuuta itse, äläkä esim. anna isovanhempien tulla teille heti kun olet yksin ja on vaikea saada lapsi syömään (mistä ne sen edes tietää?).

Oma vankka mielipiteeni on myös se, että isovanhemmuutta ja päivähoitoa ei tulisi sotkea toisiinsa. Eli laittaisin lapsen ehdottomasti perhepäivähoitoon tai päiväkotiin, ja isovanhemmat pitäisivät lasta sitten silloin tällöin muuten vaan.

[QUOTE="vieras";25144883]Miksi noin paljon? Ja mitä tarkoitat parhaaksi äidiksi tuntemisella? Ei tuollaista oloa tule, jos et itse tee sen eteen mitään eli pidä rajoista kiinni ja lakkaa odottamasta, että lapsi lepsun kurin hoidon jälkeen olisi sinun seuraasi tyytyväinen. Tilanne pahenee koko ajan, jos lapsi hoidossa olleessaan saa vääränlaista mallia siitä,että miten tulee käyttäytyä. Siksi pitää miettiä, että olisiko joku muu hoitopaikka lapselle parempi. Olisi vaikka päivähoidossa sosiaalistumassa, jos teillä ei ole tapeeksi ihmisiä ympärillä ja sitten kävisitte yhdessä mummulassa kylässä.[/QUOTE]

Jälleen asiaa. Työni on eri paikkakunnalla ja käytännön syiden takia (rahan ja jaksamisen) takia on helpompaa, kun isovanhemmat hoitavat. Joudun lähtemään arkiaamuisin heti kuudelta työmaalle. Lapsenkin on helpompaa olla mummulassa, ei tule pitkiä päiviä hoidossa. Kuitenkin tavoitteena on nyt ihan uusi kuvio, että lapsi on muutaman päivän pph:ssa. Isovanhempien apu on korvaamatonta, mutta oma äitiytenikin on korvaamaton asia minulle, ainutkertainen juttu.

[QUOTE="vieras";25144888]Tuntuu, että toimit vaan sen mukaan, mikä on helpointa, vaikka siitä olisi lapselle haittaa.[/QUOTE]

Aivan. Minäminäminäminä... Entäs se lapsi?

Masennuksen lisäksi taitaa olla narsismi?

Anteeksi, mutta sun vastauksista saa käsityksen että haluat olla äiti lapsellesi, mutta siltikään et halua / pysty hoitamaan lasta tarpeeksi jotta siteenne vahvistuisi ja ylipäätään äiti-lapsi-suhde kehittyisi normaalimpaan suuntaan? (näkisin jotenkin että sua ehkä pelottaa ottaa se ratkaiseva askel muutoksessa), korjaa jos olen ihan hakoteillä..

Tehtävä numero yksi on se, että lapsi menee päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Sen ikäinen tarvitsee jo kovasti vertaistensa seuraa ja opettelua ryhmässä olemiseen. Iäkkäät leellivät isovanhemmat eivät ole todellakaan oikea hoitopaikka. Kertoohan tuo motorisen kehityksen viivästyminenkin jo jotain.
Isovanhempien tehtävä on hankkia oma elämä, eikä käpertyä lapsenlapsiin.

Anteeksi, mutta sun vastauksista saa käsityksen että haluat olla äiti lapsellesi, mutta siltikään et halua / pysty hoitamaan lasta tarpeeksi jotta siteenne vahvistuisi ja ylipäätään äiti-lapsi-suhde kehittyisi normaalimpaan suuntaan? (näkisin jotenkin että sua ehkä pelottaa ottaa se ratkaiseva askel muutoksessa), korjaa jos olen ihan hakoteillä..

Olen muutoksen tiellä, sillä olen ymmärtänyt asioita vasta kuukauden verran siltä kantilta, kun kirjoitan. Haen itseluottamusta ja sitä, että selviän lapseni kanssa. Olen vahva ihminen ja muuten elämässä en anna itseäni jyrätä. Nyt etsin enemmän laatuaikaa lapselleni ja olenkin tehnyt jo useamman kerran ratkaisuja, etten anna lastani joka tilanteessa isovanhemmille.

Minusta tässä nyt on vähän väärin syyttää isovanhempia siitä että he ovat tehneet sen mitä isovanhemmat tekevät - lellivät lastenlastaan. AP on itse antanut lapsen isovanhemmille hoitoon, ja lapsi on siellä viihtynyt. Ei tässä kukaan käsittääkseni ole AP:n tahdon vastaisesti toiminut.

Mutta nyt hänellä on mieli asiasta muuttunut. Se ei tarkoita, että toiset olisivat varastaneet vanhemmuutesi. Jos kuitenkin haluat ottaa enemmän vastuuta lapsestasi ja hänen kasvatuksestaan, hankit paikan päiväkodista. Päiväkodissa voitte saada tarvittavia tukitoimia jo hoitopäivän aikana, eli esim. erityislastentarhanope voi arvioida lapsen mahdollista kuntoutuksen tarvetta.

Iäkkäät isovanhemmat eivät varmasti ole tahallaan tehneet mitään väärin. Eikä terveen lapsen puheen kehitys tai motorinen kehitys hidastu siksi että hän on isovanhemmilla hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25144919:
Jälleen asiaa. Työni on eri paikkakunnalla ja käytännön syiden takia (rahan ja jaksamisen) takia on helpompaa, kun isovanhemmat hoitavat. Joudun lähtemään arkiaamuisin heti kuudelta työmaalle. Lapsenkin on helpompaa olla mummulassa, ei tule pitkiä päiviä hoidossa. Kuitenkin tavoitteena on nyt ihan uusi kuvio, että lapsi on muutaman päivän pph:ssa. Isovanhempien apu on korvaamatonta, mutta oma äitiytenikin on korvaamaton asia minulle, ainutkertainen juttu.
Rahanmenoakin voi ajatella siltä kannalta, että se on sijoitus teidän perheenne hyvinvointiin ja pitkät päivät eivät varmasti ole niin haitallisia, kuin se, että lasta kasvatetaan väärin. Kannattaisin silti päivähoitoa ihan jokaisena työpäivänä tai edes 4 kertaa viikossa, koska jos lapsi on sitten edelleen kolme päivää mummulassa ja kaksi päivää pph:lla, niin tuskin tilanteeseen tulee muutosta.

Tehtävä numero yksi on se, että lapsi menee päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Sen ikäinen tarvitsee jo kovasti vertaistensa seuraa ja opettelua ryhmässä olemiseen. Iäkkäät leellivät isovanhemmat eivät ole todellakaan oikea hoitopaikka. Kertoohan tuo motorisen kehityksen viivästyminenkin jo jotain.
Isovanhempien tehtävä on hankkia oma elämä, eikä käpertyä lapsenlapsiin.
Näin ja minusta fyysisen kehityksen hidastuminen ei ole edes suurin riski (vaikka se kertookin jo todella paljon ja on todella haitallista, menevätkö päivät istuskellessa ja siis liittyykö se fysioterapia tähän :O), vaan henkinen puoli, jota on vaikeampi korjata, jos joku menee pieleen.