Varallisuuden korostaminen naimakaupoissa tekee paluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jaa.. olen kyllä elämäni aikana törmännyt todella k-päisiin varakkaisiin niin, etten sen suhteen yleistäisi.

Tuntuisi kamalalta ajatus, että vanhemmat valitsisivat puolison, siis nykypäivänä.
Aivoni menevät solmuun, kun ensin viittaat "yleistykseeni" ja sitten kerrot, miten olet itse törmännyt k-päisiin varakkaisiin.

Tuo mitä kerroin viittaa tilastotietoihin. Mitä enemmän varallisuutta ja koulutusta, sitä vakaammalta ja terveemmältä elämä näyttää. Koskee erityisesti miehiä eli varakkaimman ja koulutetuimman miespopulaation elinikä on kymmenkunta vuotta enemmän kuin köyhän ja vähän koulutetun. Ja veikkaan, että terveinä elettyjen vuosien ero on vielä suurempi.

Koulutus ja varallisuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta kyllä se kertoo keskimääräisistä elämäntavoista aivan kuten kertoo sekin, että koulutusta ja varallisuutta on vähän. Jälkimmäisessä ryhmässä päihdeongelmat ja rikollisuus on esim. paljon yleisempää kuin ensinmainitussa. Poikkeukset ja omat kokemukset eivät muuta asiaa isossa kuvassa.

Jos vertaat viestiäni #27:aan, olen eri mieltä.
Liika omaisuus ei tee kenestäkään onnellista ja viisasta.
Omaiset pääsevät helpolla, kun perittävää jää nolla euroa.
Mustavalkoisuus tarkoittaa sitä, että pitää varakasta huonona ja köyhää viisaana ja onnellisena. Se on mielestäni hyvin yksinkertaista ja lapsenomaista ajattelua, mutta toisaalta ihan harmitonta. Todellisuus on monimutkaisempaa aina. Ja se mitä todellisuus on, ilmenee parhaiten tilastotiedoista, ei omista kokemuksista, olivatpa ne se sitten millaisia tahansa, sillä oma elämänpiirimme on aina rajatumpi kuin todellisuus yhteiskunnan näkökulmasta.