Varaisovanhemmuus toimimaan

• Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
Ihmeissään
Tervehdys taas pikaisesti teille palstailijoille! Idean ajattelin heittää ilmoille. Asumme pk-seudulla ja olen jo pidempään ihmetellyt, miksi tänne (ja muuallekin Suomeen) ei ole viritelty varaisovanhempien verkostoa. Sellaisia lapsiperheitä on paljon, joilla isovanhemmat asuvat kaukana, mutta hetkittäinen lastenhoitoapu olisi tarpeen. Sellaisia iäkkäämpiä ihmisiäkin on käsittääkseni myös paljon, joilla ei ole lapsenlapsia tai ne asuvat kaukana, mutta he silti viettäisivät mielellään silloin tällöin lasten kanssa. He olisivat varmasti valmiit tekemään tätä pelkästään siitä ilosta, että pääsisivät läheltä seuraamaan lasten kasvua ja kehitystä.

Itse löysin meidän perheelle aivan ihanat sijaisisovanhemmat puistolenkillä. Tyttäremme alkoi juttelemaan heille ja nyt apu on toiminut puolin ja toisin. He ovat hoitaneet lapsiamme useamman kerran muutaman tunnun ajan ja itse olen auttanut kasvimaan perkaamisessa ym. Rahallista korvausta kukaan ei ole halunnut. Meillä kävi hyvä tuuri ja olen onnellinen siitä, mutta ennen tätä kohtaamistakin olin jo miettinyt, miksi esimerkiksi seurakunnan kautta ei voida ylläpitää listaa sijaisvanhempia kaipaavista lapsiperheistä ja lapsirakkaista vanhuksista. Seurakunnalla toimivat perhekerhot ja iäkkäämmille ihmisille omat kokoontumisryhmänsä. Mikäli ajatus kuulosti teistä hyvältä, ottakaa muutkin yhteyttä seurakuntanne perhetyöntekijään, niin saadaan asia eteenpäin. Kun sana tästä kiirisi niin ihania ja antoisia ihmissuhteita solmittaisiin uskoakseni paljon!

Toivottelen ihanaa ja antoisaa lapsiarkea kaikille perheille! :) :heart:

Täällä Kainuussa tollasta toimintaa on pienimuotoisesti. Seurakunta järjästi tapaamisenkin joku aika sitten kiinnostuneille mutta niitä lasten vanhempia ei monta paikalle saapunut. Lehdestä luin muutamasta tällaiseta sijaismummosta ja lapsesta. Idea on hyvä, itselle ainakin isovanhemmat ovat olleet todella tärkeitä ihmisiä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2004 klo 22:18 a-k79 kirjoitti:
ai kun kävis itselläkin yhtä hyvä tuuri.. meillä kuoli "maailman paras mamma" yhtäkkiä keväällä ja sen jälkeen ei ole ollu ketään samanarvoista!
Ehkä ei ole tarkoituskaan viedä kenenkään paikkaa / korvata toista ihmistä toisella.. Vaan luoda uusia ihmissuhteita, varsinkin lapselle tärkeää, että kohtaa elämässään kaiken ikäsiä ihmisiä ja tutustuu heihin Voi tulla elämän mittaisia ystävyyksiä.

Mummikin
Pienperheyhdistys järjestää varamummikursseja. Aiemmin niihin oli yläikäraja 60v, nyt 65v. Tosin alle 65v moni on vielä työelämässä ja aikaa on vähemmän.
En ymmärrä miksei varamummiksi kelpaisi juuri eläkkeelle päässytkin. Moni kelpaa kyllä eläkeiässäkin mummiksi omille lapsenlapsilleen.
Olisin viimeksi mennyt varamummikurssille mutta ikää oli liikaa (62v). Nyt en enää haluakaan noille Pienperheyhdistyksen kursseilla kun tuli sellainen tunne en että olen liian vanha ja siellä ei arvosteta tämän ikäisiä.

Olisipa mukava jos seurakunta järjestäisi tutustumistilaisuuden lapsille ja mummoille. Vaikkapa kahvittelun merkeissä. Siinä voisi vähän katsastaa josko löytyisi sopiva mummo-äiti-lapsi-yhdistelmä.
Täytyisihän myös äidin näkemykset ottaa huomioon.

ak79
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2004 klo 09:12 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2004 klo 22:18 a-k79 kirjoitti:
ai kun kävis itselläkin yhtä hyvä tuuri.. meillä kuoli "maailman paras mamma" yhtäkkiä keväällä ja sen jälkeen ei ole ollu ketään samanarvoista!
Ehkä ei ole tarkoituskaan viedä kenenkään paikkaa / korvata toista ihmistä toisella.. Vaan luoda uusia ihmissuhteita, varsinkin lapselle tärkeää, että kohtaa elämässään kaiken ikäsiä ihmisiä ja tutustuu heihin Voi tulla elämän mittaisia ystävyyksiä.
en mä sitä tarkoittanu, että paikkaa veis. mut olis ihan kiva kun olis suunnilleen samanikäinen eli just eläkkeellä ja olis aikaa lapselle!

Yhteistyössä