varainsiirtoverosta ja asunnon omistussuhteista tietävät!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ois kiva jos joku tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ois kiva jos joku tietää

Vieras
olemme etsimäs omistusasuntoa... siellä kun sanotaan jotenkin silleen että jos ei ennen ole omistanut VÄHINTÄÄN puolet jostain asunnosta ja on alle 40v, ei tarvi maksaa varainsiirtoveroa.

voinko siis olettaa näin, että jos ostamme nyt rivitalo-osakkeen, laitamme siihen osuudet mulle 49% ja miehelle 51% (emmekä maksa kummatkaan varainsiirtoveroa), niin jos muutaman vuoden päästä ostamme vaikka omakotitalon ja laitamme siihen osuudet mulle 51% ja miehelle 49%, niin mun ei omasta osuudestani tarviis maksaa varainsiirtoveroa??

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja ois kiva jos joku tietää:
olemme etsimäs omistusasuntoa... siellä kun sanotaan jotenkin silleen että jos ei ennen ole omistanut VÄHINTÄÄN puolet jostain asunnosta ja on alle 40v, ei tarvi maksaa varainsiirtoveroa.

voinko siis olettaa näin, että jos ostamme nyt rivitalo-osakkeen, laitamme siihen osuudet mulle 49% ja miehelle 51% (emmekä maksa kummatkaan varainsiirtoveroa), niin jos muutaman vuoden päästä ostamme vaikka omakotitalon ja laitamme siihen osuudet mulle 51% ja miehelle 49%, niin mun ei omasta osuudestani tarviis maksaa varainsiirtoveroa??

Juuri noin 51&49% moni tekee just tuon takia

no kiva... tuo helpottaakin vähän harmitusta kun nyt ei viel ole mahdollista ottaa talolainaa... kun mun töistä ei ole mitään tietoa. säästää sit tuevaisuudessa vähän tuossa jos nyt laittaa nuo prosentit tuolleen. Kiitos! =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos teette noin, maksat ekasta asunnosta tuosta 49%:n osuudesta varainsiirtoveron. Ja sitten kun ostatte seuraavan, maksaa taas mies omasta 49%:n osuudestaan veron.

höh, siis ihan tosi joudun maksaa jo tästä ekasta vaikka en ole koskaan aikaisemmin omistanut yhtään mitään osaa mistään asunosta?!

Alkuperäinen kirjoittaja Ansu-78:
Jos teette noin, maksat ekasta asunnosta tuosta 49%:n osuudesta varainsiirtoveron. Ja sitten kun ostatte seuraavan, maksaa taas mies omasta 49%:n osuudestaan veron.
Näin menee!

Kyllä, näin se on. Pitää omistaa vähintään puolet, että on ensiasunnon ostaja ja vapautettu varainsiirtoverosta. Eli ei siltä kokonaan välty sillä, että toinen ostaa nyt 49 ja toinen 51.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

höh, siis ihan tosi joudun maksaa jo tästä ekasta vaikka en ole koskaan aikaisemmin omistanut yhtään mitään osaa mistään asunosta?!

Kyllä. Ensimmäiseksi asunnoksi lasketaan asunto, josta omistaa vähintään puolet.

Muutenhan tuo jättäisi ovelan porsaanreiän. Molemmat ostaisivat aina vain sen 49% ja esim. vanhemmat 2%. Ei menettäisi koskaan ensiasunnonostoetua, muttei joutuisi koskaan maksamaan veroa.

Kyllä. Ensimmäiseksi asunnoksi lasketaan asunto, josta omistaa vähintään puolet.

Muutenhan tuo jättäisi ovelan porsaanreiän. Molemmat ostaisivat aina vain sen 49% ja esim. vanhemmat 2%. Ei menettäisi koskaan ensiasunnonostoetua, muttei joutuisi koskaan maksamaan veroa.

jaa, no kai se sit kuitenkin on kannattavampaa kuin maksaa seuraavasta kokosummasta 4%?

jaa, no kai se sit kuitenkin on kannattavampaa kuin maksaa seuraavasta kokosummasta 4%?

Suunnittelemasi on tosiaan järkevä, jos oletatte ostavanne seuraavan asunnon joka on huomattavasti ensimmäistä kalliimpi. Sekä myös jos ensimmäinen on osake (varainsiirtovero 1,6%) ja toinen kiinteistö esim. omakotitalo (vero 4,0%).

Alkuperäinen kirjoittaja mielestäni:
olette siipeilijöitä:( yhteiseen pottiinhan ne verorahat menee?! ettekö käytä yleisiä palveluita?

Pahoittelen. Kuinka pahoja siipeilijöitä me olemme, kun meillä eka asunto on kokonaan toisen nimissä. Seuraava menee jokseenkin puoleksi tai sitten kokonaan minun nimiini. Eli verohyöty on vielä suurempi. (Syyt tähän eivät ole kuitenkaan mitenkään verotukselliset, ei se minun syyni ole, että verottaja haluaa tämän sivuvaikutuksena meiltä vähemmän rahaa.) Pitäisikö käydä tekemässä ylimääräinen lahjoitus valtiolle, vaikka emme ole edes yrittäneet optimoida verojamme?

Yhteistyössä