Vapautuminen lahkosta iso prosessi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melkein toipunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Melkein toipunut

Vieras
Olen vl kodista, jätin uskonliikkeen n.5v sitten. Minua ei millään tavalla hylätty, ennemmin toisinpäin. Äitini kanssa mulla on nyt itse asiassa lähesemmät välit kuin ennen.

Omia lapsia en kasvata uskovaisiksi. Seurakunnan perhekerhossa ollaan kuljettu ja jouluna jouulauluja kirkossa laulamassa. En mitään muuta uskonnollista tuo esiin, muuta kuin ihan tavllisen evlut kasvatuksen.

Murrosiässä jo erosin, koska en uskonut samalla tavalla. Toki se turva tuntui hyvältä, valtava joukko tuttuja joka puoella maata, mutta mielestäni siinä on paljon kyse muistakin asioista kuin uskosta! Yleensäkin asenteista ja elämäntavasta.

[QUOTE="joo";29762182]Mä kasvoin helluntailaisperheessä. Pienestä pitäen kävin kokouksissa yms ja aukuistuttuani jätin sen liikkeen ja eihän se ihan kivuttomasti käynyt.[/QUOTE]

Koitko sä ahdistavaksi kyseisen liikkeen pelkästään vai ihan koko uskon? Mä oon kokenut jossain määrin että on ahdistaviakin juttuja, onneks vähenemään päin kuitenkin, mutta usko on ja pysyy. Ihmiset sössii.

Nämä tiukkahenkiset fundislahkot, helluntailaiset, jehovalaiset ja lestadiolaiset, ovat kaikki siinä samanlaisia että ne sitoo imisen psyyken, aiheuttaa riippuvuussuhteen siihen liikkeeseen.
Lisäksi se perustuu pelotteluun helvetillä yms. kauhuilla. Siksi on vaikea irtaantua.

[QUOTE="Realisti";29762741]Nämä tiukkahenkiset fundislahkot, helluntailaiset, jehovalaiset ja lestadiolaiset, ovat kaikki siinä samanlaisia että ne sitoo imisen psyyken, aiheuttaa riippuvuussuhteen siihen liikkeeseen.
Lisäksi se perustuu pelotteluun helvetillä yms. kauhuilla. Siksi on vaikea irtaantua.[/QUOTE]

Suurin sidos on läheiset perhesuhteet ja ystävät. Kun pelkää joutuvansa niiden hylkäämäksi eikä ole sitten ketään, ei mitään "joukkoa" jossa saisi tavata ihmisiä ja olla joidenkin ystävä...

Mulla ongelma ei ollut oma perhe, tiesin etteivät hylkää ja ollaan yhtä läheisiä vaikka en olekaan vl. Mutta Se miten juuri siihen psyykeeseen yritetään vaikuttaa, jotta alkaa epäilemään omia valintoja, on kamalaa. Kun pienestä asti on opetettu uskomaan jollain tavalla, ei ole helppoa irtautua kun kaverit ja miehen sukulaiset yrittää kaikin keinoin saada tuntemaan mut surkeaksi epäonnistujaksi ja pelottelee tulevaisuudella ja rangaistuksilla. Eikä näitä siinä tilanteessa tajua, vaan jälkeenpäin. Myöhemmin olen tajunnut, että mun omat vanhemmatkin on ollu tähän sidottuja, pelolla kasvatettu. Meillä ei koskaan kotona puhuttu uskonasioista, vaan kaikki tieto ja saarnaaminen tuli ulkopuolelta. Elin jatkuvassa pelossa, koska halusin lakata kynsiä, kuunnella musiikkia Ym. Kuitenkaan en voinut tehdä sitä oikeasti, koska Sillon ei pääse taivaaseen. Oikeasti Se työ kun alat luottamaan itseesi ja omiin ajatuksiin, oli todella vaikeaa. Nyt on vapautunut olo ja omat lapset ei joudu ikinä siihen ahdistavaan maailmaan.