Vapaapäivä eskarista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annette79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annette79

Vieras
Millainen vapaapäiväpolitiikka teidän eskarissa on? Meidän pk:ssa sanottiin, että aivan hyvin voi pitää vapaapäiviä. Naapuritarhassa, jossa sama johtaja, eskarinopet olivat sitä mieltä, että joka päivä ois hyvä tulla, kun koulussakin on käytävä viitenä päivänä viikossa.

Koska olen äitiyslomalla ja sitten hoitovapaalla, ajattelin pitää tytön perjantaisin kotona. Tuolloin ei ole liikuntasalipäivää, eskarikirjantekoa yms. Tyttö jää mielellään itse kotiin ja hän vielä harrastelee iltaisin aika intensiivisesti, joten eskaritunteja tulee viikossa vain 4 x 4 h. Ja en ole tosiaan muuttamassa mitään tai kyselemässä neuvoja. Ihan vain tiedustan, miten te muut.

No, mun mielestä eskari on koulunkäyntiin valmentautumista. Eli eskarissa käydään silloin, kun tunteja on. Ja jos halutaan pitää vapaapäiviä, ne pidetään silloin kun eskarissa on loma (eli samaan aikaan kuin koulujen lomat). Sairastelut toki sitten oma lukunsa. Eskariopen linja ei vissiin ole ihan näin jyrkkä, eli vapaapäiviä kyllä varmaan pyytäessä heruisi.

Alkuperäinen kirjoittaja eskarilaisen äiti;26920759:
No, mun mielestä eskari on koulunkäyntiin valmentautumista. Eli eskarissa käydään silloin, kun tunteja on. Ja jos halutaan pitää vapaapäiviä, ne pidetään silloin kun eskarissa on loma (eli samaan aikaan kuin koulujen lomat). Sairastelut toki sitten oma lukunsa. Eskariopen linja ei vissiin ole ihan näin jyrkkä, eli vapaapäiviä kyllä varmaan pyytäessä heruisi.

Ihan hyvä pointti, jota just naapuritarhassa käytetään. Itse taas ajattelen, että jos koulunkäyntiin valmentautuminen olisi aivan ehdoton juttu, jossa lapsi saa jotain aivan laittamatonta, niin eskari olisi silloin pakollinen.

meillä tyttö oli silloin vapaalla eskarista kun mulla tai miehellä oli arkivapaata.
tosin se oli vuoropäiväkodissa, niin harvemmin oli kaikki edes paikalla, kun iltavuorolaiset toi hoitoon "eskariajan" jälkeen, tai sit pitivät vapaita.

Mun mielestä taas päinvastoin. Normaalisti kehittynyt lapsi kyllä oppii elämään koulun tahtiin kun on sen aika ilman että se on pakko raahata joka armas aamu edeltävät 3 vuotta päiväkodille.

Meillä esikoinen kävi srk:n eskarin, 2 päivää viikossa ja koskaan ei nyt 4-vuotisella koulu-urallaan ole omannut vaikeutta ymmärtää että koulua on käytävä.

Hyvänen aika, antakaa niiden lasten elää ja nauttia ilman turhaa ja pakollista kun vielä se onnistuu.

En nyt tarkoita suoranaisesti tätä keskustelua, mutta nykyaikana mua ärsyttää toi valmentautumiskulttuuri. Eli jos lapsi ei tiettyyn ikään mennessä tee jotakin asiaa, niin sitten se ei jumankauta ikinä tule sitä oppimaan. Olipa kyse tutista vierottautumisesta, perhepedistä, hoidon aloittamisesta yms.

Mä olen itse niin sata kertaa kuullut sen, että voi kamalaa, sun lapsi on vieläkin kotona: miten se pärjää sitten eskarissa? (Kiitos kysymästä, hyvin menee ja tyttö on mitä reippain eskarilainen.) Ja nyt anoppi oli aivan shokin partaalla, kun kuuli, että aion jatkaa hoitovapaata esikoisen ekaluokan ajan, jotta voin viedä ja hakea tytön koulusta. Totesin vaan siihen, että eiköhän se likka viimeistään kasiluokalla mene itse kouluun, vaikka näin alkuaikoina sitä saattelenkin. Meidän koulumatkalla on mm. aseman läpi kulkeminen, ja asemat täällä Helsingissä on aika villejä paikkoja.

Siis mikä s*tanan kiire???

Meillä sanottiin, että on ihan ok pitää vapaapäiviä silloin tällöin, voi vaikka lähteä viikoksi lomalleki. Mutta jos on suht säännöllisesti poissa, esim. joka toinen viikko tai käy vain parina päivänä viikossa, niin silloin katsotaan että lapsi ei käy esikoulua vaan se lasketaan tavalliseksi hoitosuhteeksi, jolloin myös eskariajasta menee maksu.

Meidän lasten eskarissa ei tosiaan pistetty pahaksi, jos lapsi oli vanhempineen kotona :D. Tietämättömänä sitä esikoisen kohdalla kysyin, kun mulla joskus on ylimääräisiä vapauta arkena ja halusin pitää lapsetkin kotona. Eskariopen mielestä lapselle on tärkeämpää viettää aikaa vanhempien kanssa kuin olla ne päivät eskarissa. Kävimme sitten arkena risteilyllä tms.

Meidän lasten eskarissa oli hyvä systeemi. Vapaapäiviä sai pitää, mutta ne piti ilmoittaa etukäteen eikä siten, että aamulla päätetään, ettei nyt viitsitäkään mennä eskariin. Tämä systeemi toivottavasti ehkäisee sitä, että lapsi alkaa toimia hetkellisten mielialojen ja -tekojen mukaan. Eli jos joku aamu väsyttää, niin hän päättää, että jäänpä tänään kotiin enkä menekään kouluun.

Meidän lasten eskarissa oli hyvä systeemi. Vapaapäiviä sai pitää, mutta ne piti ilmoittaa etukäteen eikä siten, että aamulla päätetään, ettei nyt viitsitäkään mennä eskariin. Tämä systeemi toivottavasti ehkäisee sitä, että lapsi alkaa toimia hetkellisten mielialojen ja -tekojen mukaan. Eli jos joku aamu väsyttää, niin hän päättää, että jäänpä tänään kotiin enkä menekään kouluun.

Ihan hyvä systeemi, vaikka en itse koe tarvitsevani tuollaista kontrollointia. Mulle on selvää, että nyt kun vapaapäivä on päätetty pitää aina perjantaisin, niin siinä sitten pysytään. Ei niin, että lapsi soutaa ja huopaa menee joka perjantai fiilisten mukaan ja vielä kerran matkalla sitten muuttuu mieltänsä. Meillä on siis aina sama päivä eli perjantai vapaana ellei eskarissa satu nyt olemaan silloin joku tosi kiva päivä. Retki, vierailu yms.

Jyrkkä linja on ihan turha. Aivan kuin lapsi jäisi jostain junasta jos hänellä on joskus vapaata? Tietenkin kannattaa ottaa lomapäivät niin, että ne on vanhemman aloitteesta ja niistä kerrotaan mielellään etukäteen eskarin opelle.

Ihana että olet päättänyt pitää perjantait lapsen kotona.. Sehän on vain lapsen parhaan ajattelua :) Minuakin risoo tämä "tehoyhetiskunta" varsinkin kun mietitään sitä lapsen kannalta. Hatunnosto sinulle! Mun sydäntä raastaa katsoa naapurin poikaa joka ei ole "koskaan" lomalla :( On vuoropäiväkodissa ja jompi kumpi vanhemp oni aina kotona. Kumpikaan ei ole vuorotyössä. Olin ihmeissään että tällaistakin on olemassa...vaikka uutisissa on tästä kerrottu mutta totuuden seuraaminen vierestä tuntuu oikeasti pahalta.

Meillä lapsi on esim. ensi viikolla poissa eskarista kaksi päivää ja eskariopelle se sopi. Jatkossa on poissa aina maanantait, koska itse olen silloin kotona. Ehtiihän sitä ma-pe systeemiä vielä vuosia harrastaa.

Eskarissa sanottiin, että pitäkää niitä vapaapäiviä nyt kun siihen on viimeinen mahdollisuus.

Vanhemmat lapset ovat käyneet eskarissa vain niinä päivinä kun ovat tarvinneet hoitoa. Tämä nuorin käy eskarissa ja lisänä joka päivä ja tarvottaessa jää hoitoon. Terapiapäivinä on lyhyen päivän.