Vapaamuotoinen työhakemus... Apuja?!!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ViuhVauh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ViuhVauh

Aktiivinen jäsen
14.07.2006
5 675
0
36
Jos MOL:in sivuilla olevassa työilmoituksessa on vapaamuotoinen hakemus ja vain s-posti osoite, voiko sen aloittaa näin:

"Voisinko olla avuksi?"
Nimittäin haetaan erääseen liikkeeseen myyjää, eli asiakaspalvelusta on kyse..

Onko toi ihan "laillinen" vai liiankin vapaamuotoinen jo?
Musta olis niin hauska kun myyjänhän täytyy tarjota apua :D

Alkuperäinen kirjoittaja pian 3x äippä:
Just tollaset "erilaiset" saa sut erottumaan joukosta! Eli laita vaan ja sit liitteeks hakemus ja cv

Mut jos aloitan sen hakemuksen noin?? Ja mikä CV, mä oon ollu kotona, muutama hassu työ ja koulutuksia :ashamed: pitääkö vapaamuotoiseen olla CV, sitähän ei erikseen pyydetä tässä?? Eikös se laiteta jos sanotaan.

virallisesti curriculum vitae. Tuossa on hyviä vinkkejä
http://images.google.fi/images?hl=fi&q=cv&um=1&ie=UTF-8&ei=nleRSYq2OcaC-gbCjMCZCw&sa=X&oi=image_result_group&resnum=4&ct=title
Älä tee liian pitkää!
Onnea työnhakuun =)

Sehän voi olla ihan hauska aloitus. On ihan hyvä erottua vähän joukosta. Ei nyt liian vapaaksi tarvitse mennä, mutta jos osaat tuosta hyvin jatkaa ja se sopii tyyliisi niin mikä ettei.

Veljeni sai työn kun kirjoitti hakemukseen että "älkää soittako minulle työaikaan koska olen sijaisena ala-asteella ja luokassa soivat kännykät takavarikoidaan". Siis se oli ihan kuulema syy siihen miksi kutsuivat haastatteluun. Kuulosti kuulema hauskalta tyypiltä. Mutta riippuu hommasta kuinka hauska kannattaa olla.

virallisesti curriculum vitae. Tuossa on hyviä vinkkejä
http://images.google.fi/images?hl=fi&q=cv&um=1&ie=UTF-8&ei=nleRSYq2OcaC-gbCjMCZCw&sa=X&oi=image_result_group&resnum=4&ct=title
Älä tee liian pitkää!
Onnea työnhakuun =)

juu, tiiän mikä on CV, tarkoitinkin et ei oikein sellaista voi kirjoittaa kun oon ollu kotiäitinä ;) Mutta kiitos :flower:

ja tarviiko sitä vapaamuotoiseen hakemukseen?? Musta ei :whistle:

Työhakemuksessa ei ikinä kannata käyttää konditionaalia, eli ehtomuotoa (-isi-). Mieluummin siis voinko kuin voisinko. Muutenkin saattaa kannattaa pysyä enimmäkseen ihan perinteisellä asialinjalla, vaikka tietysti asiakaspalvelutyöhön haettaessa voi olla, että työnantaja etsii persoonallisuuksia. Ehkäpä tuollainen aloitus on ok, kunhan hakemus muuten on ihan asiallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja viestintäkouluttaja:
Työhakemuksessa ei ikinä kannata käyttää konditionaalia, eli ehtomuotoa (-isi-). Mieluummin siis voinko kuin voisinko. Muutenkin saattaa kannattaa pysyä enimmäkseen ihan perinteisellä asialinjalla, vaikka tietysti asiakaspalvelutyöhön haettaessa voi olla, että työnantaja etsii persoonallisuuksia. Ehkäpä tuollainen aloitus on ok, kunhan hakemus muuten on ihan asiallinen.

Kiitos!! :flower:

Ajattelinkin jatkaa ihan "tavallisesti", mutta tuo korvaisi sen virallisen -Ilmoitus lehdessä plaa plaa, mitä on aina niissä virallisissa hakemuksissa. Ja mites se CV??? Pitääkö olla??

Onhan kotiäitiyskin duunia omalla tavallaan, mikä ettei sitä voisi laittaa cv:hen? Ja vaikka eritellä työtehtäviä, ja sanalliseen hakemukseen sit hakea niitä hyviä ominaisuuksia, joita oot siinä hommassa oppinut ja tehnyt: nopeasti muuttuvien tilanteiden hallintaa, pitkäpinnaisuutta, monen asian tekemistä yhtäaikaa, aikatauluttamista, yms.

Must on ihan turha lähteä sille linjalle,että on ollut 'vaan' kotona, onhan siinä monenlaista hommaa. Moni palkkatyö on paaaaaljon vähemmän vaatvaa, ja kyllä niitä silti ansioluetteloon listataan.

Ei se haittaakaan tee. Sitten ei tule vapaamuotoisesta hakemuksesta niin luettelomaista, ja varmasti tulee asiat kerrottua!
Ei ollut tarkoitus pitää tyhmänä tms :ashamed:

noh, ei mee pahasti metsään jos mua vähän tyhmänä pitää :xmas:

Tuntuu vaan pöhkölle tehä se CV.
-1999-2003 kotiäiti
-2003 koulutusta
-20005 kotiäiti.... jne :kieh:

Jos mulla ei olisi kovin paljon työkokemusta en välttämättä laittaisi erillistä CVtä jos sitä ei pyydetä. Mä olen tehnyt muutaman tosi onnistuneen työhakemuksen seuraavalla periaatteella:

Mieti mitä taitoja työssä tarvitaan. Vaikka aloitekykyä, ihmistuntemusta, palvelualttiutta, kielitaitoa, asiakaslähtöisyyttä.

Mieti mitä osaat.

Yhdistä nämä ominaisuudet työkokemukseesi. Esimerkiksi että "lastenleireillä valvojana kesälomillani ollessani opin tulemaan toimeen lasten kanssa ja kantamaan vastuuta. Aikani torimyyjänä kehitti taitojani myyjänä ja opin tulemaan toimeen hyvin erilaisten asiakkaiden kanssa. Silloin jouduin käyttämään myös kielitaitoani. Torimyyjän työ vaati aloitekykyä ja tilannetajua. Siivoojana ollessani olen oppinut itsenäistä työskentelyä ja itseni johtamista."

Onhan kotiäitiyskin duunia omalla tavallaan, mikä ettei sitä voisi laittaa cv:hen? Ja vaikka eritellä työtehtäviä, ja sanalliseen hakemukseen sit hakea niitä hyviä ominaisuuksia, joita oot siinä hommassa oppinut ja tehnyt: nopeasti muuttuvien tilanteiden hallintaa, pitkäpinnaisuutta, monen asian tekemistä yhtäaikaa, aikatauluttamista, yms.

Must on ihan turha lähteä sille linjalle,että on ollut 'vaan' kotona, onhan siinä monenlaista hommaa. Moni palkkatyö on paaaaaljon vähemmän vaatvaa, ja kyllä niitä silti ansioluetteloon listataan.

Tuo on niin totta, mutta ne, jotka ei oo ollu kotona, ei tiiä et tässä oppii kaikenlaista ;) Ja toi on hyvä toi monen asian tekeminen yhtäaikaa :D Ja muutkin.

Ja siis kotiäidin työssähän sitä vasta oppiikin asioita. Organisaatiokykyä, paineensietokykyä, kärsivällisyyttä, tunteiden hallintaa, ihmislähtöistä ajattelua, tilannetajua...

Ja jos ei ole niinkään työkokemusta, mutta koulutusta ym. löytyy, niin nehän tulee kans cv:hen. Kyllä niitäkin ainakin fiksu työnantaja arvostaa. Mari-76 on hyvä periaate! Just tota hain sillä, että kertoo niitä asioita, joita kotiäitinä ollessa on tehnyt ja oppinut.

Tai sitten tosiaan jättää sen CV:n pois, ja kertoo tärkeimmät hakemuksessa. Tosin, kuten joku heti alussa sanoi, se hakemus ei saa olla liian pitkä, max. yks A4, eli siihen ei ihan hirveesti asiaa mahdu. Mitään romaania ei yksikään työhönottaja edes ala lukemaan, niille saattaa tulla satoja hakemuksia ja ne haluaa ne perustiedot äkkiä selville, jotta voivat laittaa toivottomat suoraan ö-mappiin ja mahdolliset sit tarkempaan tarkasteluun. Siltä kannalta CV on kätevä, se on lyhyt ja selkeä (jos oikein tehty :)).

Tuli kirjoitusvirheistä mieleen,että sillä saa sit annettua itsestään heti huonon kuvan, jos hakemus on täys kirjoitus ja kielivirheitä, eli kannattaa ihan tosissaan oikolukea se, tai luetuttaa jopa jollain muulla. Omia virheitään on vaikea nähdä.

Tsemppiä kirjoittamiseen, hakemuksen teko on aina hiukan vaikeaa. Itse suorastaan vihaan sitä, vaikka aihetta koulutankin. Onneks ei nyt tarvitse tehdä, kun on jäämässä äitiyslomalle. :D

Muista se periaate, että kaikki, mitä kerrot, pitää olla totta, mutta koko totuutta ei tietenkään tarvitse kertoa. Eli keskity positiivisiin asioihin. Liikaa ei saa liioitella, eikä missään tapauksessa valehdella yhtään (niistä jää kiinni), mutta kaikkia huonoja ominaisuuksiaan ei tietenkään tarvitse kertoa. ;) Haastattelussa jotkut tiukat haastattelijat kysyvät, että kerrohan mitä huonoja puolia sulla on, ja siihen kannattaa etukäteen miettiä jotain vastausta, eli sellaisia ominaisuuksia, jotka ei ole oikeasti kauhean huonoja. Jos tarvii yhtäkkiä keksiä,niin ei kyllä tuu mitään nimittäin mieleen. Samoin parhaita ominaisuuksiaan kannattaa haastattelun varalta listata etukäteen. Itsensä kehuminen ei aina oo kaikille helppoa.

Tuli kirjoitusvirheistä mieleen,että sillä saa sit annettua itsestään heti huonon kuvan, jos hakemus on täys kirjoitus ja kielivirheitä, eli kannattaa ihan tosissaan oikolukea se, tai luetuttaa jopa jollain muulla. Omia virheitään on vaikea nähdä.

Tsemppiä kirjoittamiseen, hakemuksen teko on aina hiukan vaikeaa. Itse suorastaan vihaan sitä, vaikka aihetta koulutankin. Onneks ei nyt tarvitse tehdä, kun on jäämässä äitiyslomalle. :D

Muista se periaate, että kaikki, mitä kerrot, pitää olla totta, mutta koko totuutta ei tietenkään tarvitse kertoa. Eli keskity positiivisiin asioihin. Liikaa ei saa liioitella, eikä missään tapauksessa valehdella yhtään (niistä jää kiinni), mutta kaikkia huonoja ominaisuuksiaan ei tietenkään tarvitse kertoa. ;) Haastattelussa jotkut tiukat haastattelijat kysyvät, että kerrohan mitä huonoja puolia sulla on, ja siihen kannattaa etukäteen miettiä jotain vastausta, eli sellaisia ominaisuuksia, jotka ei ole oikeasti kauhean huonoja. Jos tarvii yhtäkkiä keksiä,niin ei kyllä tuu mitään nimittäin mieleen. Samoin parhaita ominaisuuksiaan kannattaa haastattelun varalta listata etukäteen. Itsensä kehuminen ei aina oo kaikille helppoa.

juu, en lähetä ennenkuin mun mies on sen tarkistanut :D mulla mitään virheitä ole... :)

Ja oon tota miettinyt tota huonoja puolia jo valmiiksi ja yks,mitä äkkäsin oli se (jos kysytään ) että voi olla että menee hetki ennekuin "luotan" itseeni, eli kun opin uutta tai muistelen jo oppimaani, sen "käyttöönotto" voi ensin hieman kestää... onko ihan huono? Tai sit mä oon vaan aamu-uninen B)

cv:stä vielä. SIihen laitat tietysti tiedot itsestäsi (osoite, synt. aika ym), koulutuksen, kielitaidot ja atk-taidot, eli vaikkei olisi paljoa työkokemusta, niin siinä on muita työnantajalle tärkeitä tietoja.

Laittaisin cv:n vapaamuotoiseenkin hakemuksen kanssa, tottakai. Erillisenä liitteenä.

Must noihin huonoihin puoliin on aina hyvä keksiä sit joku hyvä asia, joka siitä seuraa tai tulee mukana, eli esim. tuohon minkä mainitsit vois jatkaa, että toisaalta siihen mitä osaat, voi sit luottaa, koska et mene väittämään että osaisit jotain, mitä et osaa, etkä mene sähläämään sellaista, mitä et vielä hallitse, tms. Eli tavallaan kääntää sen huonon puolen jollain tavalla positiiviseksi.

Mutta tosiaan älä vaan hakemukseen mitään huonoja puolia laita. :D Nyt vaan itsekehu haisemaan!

Täytyy lähteä asioille, joten toivotan hyviä kirjoitushetkiä, toivottavasti tärppää!

Yhteistyössä