Vapaamuotoinen työhakemus, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liian vaikeeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liian vaikeeta

Vieras
Löysin työkkärin sivuilta kivan paikan, jonka todella haluaisin saada ja mulla voisi olla siihen mahdollisuudetkin jos vaan saisin tehtyä tarpeeksi hyvän hakemuksen. Ongelmana on se, ettei mulla kauheesti ole kokemusta työhakemusten kirjoittamisesta ja ne harvat hakemukset joita olen lähettänyt eivät ole koskaan johtaneet haastatteluun. Oon jo yli viikon pähkäillyt tän hakemus-jutun kanssa enkä oo päässyt yhtään eteenpäin.

Tässä paikassa pyydettiin lähettämään vapaamuotoinen hakemus postitse tai sähköpostiin, ei ole kenenkään nimeä tai numeroa johon ottaa yhteyttä, vain paikan nimi ja osoite.

Mitä kaikkea vapaamuotoiseen hakemukseen saa ja ei saa laittaa? Kannattaako laittaa tervehdys vai ottaa virallisempi linja? Täällä ohjeistettiin, että kannattaa laittaa hakemus sähköpostin liitteeksi pdf-tiedostona eli näin ainakin ajattelin toimia, kunhan sen hakemuksen saisin jotenkin nyt kasaan.

Älä laita tervehdystä, vaan laita aiheeksi avoimen olevan työpaikan nimi. Molin sivuilta pitäisi löytyä asetteluita hakemukselle.

Tärkeintä on, että mietit juuri omaa kokemus- ja koulutustaustaasi sekä vahvuuksiasi suhteessa tähän avoinna olevaan paikkaan, ja tuot ne esille. Plussaa on, että hakija on oikeasti pohtinut tehtävää ja omaa sopivuuttaan siihen, eikä ainoastaan luetellut koulutus- ja työtaustansa.

Vappaamuotoinen on nimenomaan vapaamuotoinen. Työnantaja haluaa silloin päästä "lukemaan rivien välistä" eli luonteesi saa tulla esille hakemuksessa. Ole reippaasti itsesi!

Laita ensin paperille ylös mitä tietoja haluat antaa (koulutus, elämäntilanne, luonne), miksi haluat paikan, ja sitten mitä epäilet työnantajan haluavan sinusta tietää.

Sitten hiljainen hetki - tyhjä word eteen ja annat tulla.

Olen tehnyt elämässäni yhden työhakemuksen, ja sain sillä vakipaikan 350 hakijan joukosta. Olin silloin kotona kotihoidontuella ja lähdin asenteella " eihän tässä mitään häviäkään"

Jälkikäteen kuulin että hakemuksessani oli viehättänyt juuri itsensä likoon laittaminen, iloinen asenne ja turhan muodollisuuden karsiminen...:p

Kerrot mitä olet tehnyt, miksi olisit hyvä kyseiseen työhön jne.

Muista laittaa loppuun maininta että tulet mielellään käymään paikan päällä niin saavat parhaimman kuvan sinusta :)

Nykyaikana useaan työpaikkaan haetaan töihin henkilöä eikä papereita ;)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22278161]Älä laita tervehdystä, vaan laita aiheeksi avoimen olevan työpaikan nimi. Molin sivuilta pitäisi löytyä asetteluita hakemukselle.

Tärkeintä on, että mietit juuri omaa kokemus- ja koulutustaustaasi sekä vahvuuksiasi suhteessa tähän avoinna olevaan paikkaan, ja tuot ne esille. Plussaa on, että hakija on oikeasti pohtinut tehtävää ja omaa sopivuuttaan siihen, eikä ainoastaan luetellut koulutus- ja työtaustansa.[/QUOTE]

Sen verran mitä onnistuin googlaamaan niin monessa kohtaa sanottiin, että vapaamuotoisessa hakemuksessa ei just tarvitse niistä virallisemman hakemuksen asetteluista niin välittää. Jotenkin tuntuu hankalalta, kun ei tiedä kenelle kirjoittaa, siis minkälainen henkilö on, odottaako hän saavansa hyvinkin vapaamuotoisen ja erottuvan hakemuksen, jossa persoona on tärkein vai kuitenkin vähän virallisemman jossa puhtaasti faktat, se osaaminen ja kokemus ovat tärkeimpiä.

Riskillä varmaan menee, mutta jos pyydetään vapaamuotoista normaalin sijaan, tee sellainen. Jos tuntuu että haluat itse laittaa faktaa, tee liite vaikkapa "faktaa minusta" ja siellä on sitten sitä ihteään.

(Ja laittaisin kyllä hakemuksen ihan suoraan tekstiin, kun niitä käsittelee jopa satoja, ei ole turhauttavampaa kuin avata aina liitteitä...)

Kyllähän se päällimmäinen vaikutelma työhakemuksesta pitäisi jäädä että "tässäpä kaveri joka oikeasti osaa ja haluaa tulla meille töihin"

Se on oikeasti uskomattoman hankalaa löytää täyspäisiä työntekijöitä nykyään! :rolleyes:

Siis otsikko voi olla vaikkapa:
Tässä teille työntekijä!

Olen blaablaa blaa....

Onnea vain yritykselle!:wave:

Olen käyttänyt tälläistä mallia kun lähetin viimeisimmät avoimet työhakemukset äskettäin:

http://tyohakemus.org/avoin-tyohakemusmalli/

Löytyis myös hyviä vinkkejä ja ohjeita laatimiseen.

Olen palkannut useamman henkilön paikkoihin, joihin on tullut monta kymmentä hakemusta per paikka. Ensinnäkin tee kunnon hakemus. Katso vaikka mallia noista yllä mainituista hakemuksista. Voit myös laittaa cv:n lisäksi. Se ei ole mun mielestä olennaista onko hakemus pdf-muodossa, kunhan se on sellaisessa muodossa, että vastaanottoja saa sen auki! Pikaisesti kirjoitettu meili, jossa on kaksi lausetta ei ole mun mielestä kunnon hakemus enkä ole sellaisen kirjoittajia koskaan kutsunut haastatteluun. Toinen tosi tärkeä asia on, että kerrot hakemuksessa selkeästi, miksi haluat kyseisen työpaikan ja miksi olisit siinä työssä tosi hyvä. Saa vaikuttaa jopa yli-innokkaalta. ;)

Ja vielä lisäksi, jos sinulla sattuu olemaan joku, joka voi sinua suositella kyseiseen työhön tai vaikka joku aikaisempi työnantaja, joka voi yleisesti kehua sinua niin ehdottomasti laita yhteystiedot hakemukseen! Suosittelijat ovat iso plussa, mutta ei mikään edellytys. Ihan ketä tahansa ei kannata tosin laittaa, koska mina ainakin olen soitellut suosittelijoille.

Yhteistyössä