Vapaaehtoisen eläkesäästön purkaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei taida onnistua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei taida onnistua?

Vieras
Miten on, voiko rahat siirtää pois muussa kuin avioero tai kuolemantapauksessa (taitaa silloinkin jäädä pankille?)

Olemme siis muutama vuosi sitten aloittaneet tyhminä ja ylipuhuttuina eläkesäästämisen. Eteen tuli pankin vaihto ja lopetimme kyseiseen pankkiin säästämisen, mutta siihen mennessä säästetyt rahat jäi sinne. Nyt onkin alkanut ärsyttämään kovasti. Haluaisin siirtää säästöt toiseen pankkiin ja muutenkin säästää eri tavalla. Nyt ne säästöt vaan hupenee hoitokuluihin siellä entisessä pankissa.

Tietääkö joku?

Mulle jsut pankissa mainostettiin eläkesäästämistä, ja sanottiin että rahat voi nostaa pois "kesken kaikenkin" jos tulee tiukka paikka, vaikka joutuu työttömäksi tms.
Eli luulis että onnistuu... :|

riippuu sopimuksesta. Op tarjos meille tuota ja ainakin siinä oli että vain sairaus/kuolema/avioero oli syy saada rahat takas. Saattoi olla jotain muitakin syitä, mutta hankalalta kuulosti ja päädyttiin korkeakorkoiseen. Joten riippunee pankista.

Kiitos vastauksesta. Täytyykin selvittää olisiko jokin muutos tehty noihin yleisiin (ei pankkikohtaisiin) ehtoihin. Toivottavasti. Mutta mikä on tiukka tilanne, vaaditaanko todella työttömyys?

No olisko sit ollu vielä tuo työttömyys yks millä ne saapi pois sieltä ennen kuin se eläkeikä alkaa.
Mulla oli kans sama tilanne tässä joku vuosi takaperin... ei auttanu muu kuin pitää se yksi tili siellä mistä sitten ottivat joka kuukausi sen reilu 50?.
Mut nyt ollaan palattu samaan pankkiin asiakkaiks ja kaikki sujuu taas hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Onko tosiaan noin :o ? Mieheni aloitti reilu vuosi sitten eläkesäästämisen ja nyt kun rahatilanne on tosi huono niin päätti lopettaa sen säästämisen. Nytkö ne eurot siellä menee pankille? :o

Meillä ainakin hupenee. Ja käytännössä säästetään toisaalla korkeakorkoisella ja rahatilanne myös lapsen ja asuntovelan vuoksi kiristynyt. Siksi tuntuu niin älyttömältä, että rahat lojuu siellä, eikä niitä sieltä saa. Ja hupenevat meillä n. 70e/vuosi vauhtia/hlö

Onko tosiaan noin :o ? Mieheni aloitti reilu vuosi sitten eläkesäästämisen ja nyt kun rahatilanne on tosi huono niin päätti lopettaa sen säästämisen. Nytkö ne eurot siellä menee pankille? :o

Ei niitä takaisinkaan saa ennen eläkeikää, ellei just tule työttömyyttä tai kuolemaa. Inflaatio syö pikkuhiljaa tai sitten pankki keksii vuosien saatossa veloittaa jotain "ylläpitokuluja", joten melkein kannattaa käytännössä sanoa heipat niille rahoille. Näin ainakin mikäli kyseessä ei ole vielä suuri summa.

Eläkesäästöistä rahat saa pois vain kuolemantapauksessa, työttömyyden tai avioeron vuoksi. Eli ei onnistu mitenkään edes siirto toiseen pankkiin.

Eikä tosiaankaan vuoden säästämisen jälkeen kannata säästämistä lopettaa - se on ihan sama kuin hyvästelisi rahat kokonaan, sillä silloinhan ne tulevat kulumaan kuluihin kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä ainakin hupenee. Ja käytännössä säästetään toisaalla korkeakorkoisella ja rahatilanne myös lapsen ja asuntovelan vuoksi kiristynyt. Siksi tuntuu niin älyttömältä, että rahat lojuu siellä, eikä niitä sieltä saa. Ja hupenevat meillä n. 70e/vuosi vauhtia/hlö

Meillä nyt rahatilanne jo tiukka. Ja ensi kuussa mies lomautetaan tai jopa irtisanotaan :(

Ai niin, piti kertoa, että pankkiin v*ttuuntuminen ei riitä syyksi eläkevakuutuksen purkuun:D Niiden Sammon sekoilujen aikaan halusin irtisanoa kokonaan asiakkuuteni kyseisen puljun kanssa tuhansien muiden tavoin, mutta eläkevakuutus jäi sinne vaikka mitä yritin.

Mulla on eläkerahasto, mutta tosiaankin olen tiennyt mihin olen rahani laittanut kun sopimuksen olen tehnyt. Eli kannattaa tosiaan lukea kaikki paperit, jotka allekirjoittaa huolella. Samoin kannattaa tehdä vertailuja eri eläkerahastojen kulujen ja tuotto-odotusten kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mulla on eläkerahasto, mutta tosiaankin olen tiennyt mihin olen rahani laittanut kun sopimuksen olen tehnyt. Eli kannattaa tosiaan lukea kaikki paperit, jotka allekirjoittaa huolella. Samoin kannattaa tehdä vertailuja eri eläkerahastojen kulujen ja tuotto-odotusten kesken.

jos saan kysyä, että mihin? ei tarvitse vastata jos et halua =)

Teillä täytyy olla surkeat eläkesäästämistilit, jos sijoitettu omaisuus menee kuluihin. Jos niin on, niin eihän sinne kannata mitään uuttakaan rahaa pistää. Kannattaa varmaan vähän pohtia, pitääkö nyt säätää rahastovalintoja. Mutta nyt on säästäjän markkinat, kun osakkeet eli rahastot ovat halpoja. Se että joku rahasto ei tuota laskusuhdanteessa, nyt ei ole mitenkään ihmeellistä. Rahastoihin sijoitetaan pitkällä aikavälillä ja suunta ei ole aina ylöspäin, mutta keskimäärin ylöspäin. Lähempänä eläkeikää kannattaa suuntauksia tarkemmin arvioida ja siirtää sitten tarpeenmukaan osa säästöistä pienituottoiselle/pieniriskiselle rahastolle...

Voitte aloittaa uuden säästämisen uudessa pankissa, mutta yleensä silloin heikentyvät edut. Esim itse pääsisin 60 vuotiaana eläkkeelle, mutta uusissa sopimuksissa on korkeammat ikärajat. Muistakaa, että voitte vielä vetää uuden pankkinne tapauksessa moneen kertaan herneet nenuun ennen eläkeikää...

Nyt kaikki vaatimaan lakimuutosta näihin eläkesäästöhuijauksiin. Kyllä se lakimuutos saadaan nopeasti tehtyä niin kuin aikoinaan hyväuskoisten autonomistajien pettäminen poistamalla takautuvasti diesel- verohyöty pakettiautoilta, jotka oli muutoskatsastettu henkilöfarmareista.

Itse sain rahat avieroehdon täytyttyä, tosin siitäkin ottavat siivun välistä ja vielä maksan lisäansion mukaiset verot... mutta parempi sekin kuin että rahat lojuisivat siellä syöden hiljalleen itseään pois.

Ärsyynnyin kanssa siihen kun pankkia vaihdan kuin sukkaa, että eläkevakuutus se vaan pysyy siellä samassa pankissa. Nyt sitten muita vaihtoehtoja tuohon kun vihdoin rahat saan. Ei hyvä järjestelmä ole alkuunkaan tuo eläkevakuutus.

Osa ei ole niin onnekkaita, osa ei tule saamaan rahojaan koskaan pois... etenkin Mandatum Life kusettaa ja lypsää rahasi kaikki, se on varmaa...kyse on vain kuinka paljon ja kuinka nopeasti, mutta kun sekään ei riitä. En tarvitse rahojani, varas nimeltä Mandatum pitäköön ne...riittäisi kunhan pääsisin eroon tuosta sopimuksesta.
Tällaiset sopimukset ei saisi olla laillisia, etenkin jos se on ollut lainan saannin ehtona kuten minulla oli...joku voisi verrata sitä kiristämiseenkin.

Toivon vain että ihmiset ovat viisaampia kuin minä ja kukaan ei koskaan ottaisi moista Mandatumin eläkesäästöä. Kyllä sitä lainaa täytyy saada pankista muutenkin. Itse olin tyhmä ja nyt kärsin siitä.

Eläkesäästäminen on toki järkevää, mutta sen voi tehdä fiksummin kuin minä ja monet muut kusetetuksi tulleet. No tämän jälkeen en ole tälle yhteiskunnalle mitään velkaa.

Teillä täytyy olla surkeat eläkesäästämistilit, jos sijoitettu omaisuus menee kuluihin. Jos niin on, niin eihän sinne kannata mitään uuttakaan rahaa pistää. Kannattaa varmaan vähän pohtia, pitääkö nyt säätää rahastovalintoja. Mutta nyt on säästäjän markkinat, kun osakkeet eli rahastot ovat halpoja. Se että joku rahasto ei tuota laskusuhdanteessa, nyt ei ole mitenkään ihmeellistä. Rahastoihin sijoitetaan pitkällä aikavälillä ja suunta ei ole aina ylöspäin, mutta keskimäärin ylöspäin. Lähempänä eläkeikää kannattaa suuntauksia tarkemmin arvioida ja siirtää sitten tarpeenmukaan osa säästöistä pienituottoiselle/pieniriskiselle rahastolle...

Voitte aloittaa uuden säästämisen uudessa pankissa, mutta yleensä silloin heikentyvät edut. Esim itse pääsisin 60 vuotiaana eläkkeelle, mutta uusissa sopimuksissa on korkeammat ikärajat. Muistakaa, että voitte vielä vetää uuden pankkinne tapauksessa moneen kertaan herneet nenuun ennen eläkeikää...

Vissiin 68-vuotta on kaikissa uusissa vuoden vaihteen jälkeen? Kaikista 'aikaisimmissa versioissa'' alin oli kai 55v?

Yhteistyössä