Vapaa liikkuvuus ry: Suomalainen Elina odottanut kuukausikaupalla kumppaniaan ja lapsensa isää Suomeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi luoja!??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi luoja!??

Vieras
Vapaa liikkuvuus -verkosto järjestää lehdistötilaisuuden maanantaina 18.10.2010 klo 12.30 suomalaisen Elina Rämän perheenyhdistämisvaikeuksista. Tilaisuus pidetään Uuden ylioppilastalon Aurora-tilassa (Mannerheimintie 5 B, 3. kerros, Helsinki).

Maahanmuuttovirasto käännytti Elinan nigerialaisen miesystävän Westin kesäkuussa 2009 Elinan ollessa neljännellä kuulla raskaana. West oli hakenut Suomesta turvapaikkaa, mutta saanut siihen kielteisen päätöksen. Lapsen isä ei ole vielä koskaan saanut tavata kohta vuoden ikäistä lastaan.

”Poliisi kertoi aikoinaan minulle, että vaikka olen raskaana, ei sillä ole mitään merkitystä, koska ei voida tietää, onko lapsi todella miesystäväni”, Elina kertoo. Vaikka maahanmuuttoviranomaisille on toimitettu isyydestä DNA-todisteet ja isyyden tunnustus, he eivät ole vieläkään antaneet Elinalle, hänen kumppanilleen ja heidän yhteiselle lapselleen mahdollisuutta perhe-elämään.

”Raskauteen perustunut ensimmäinen perheenyhdistämishakemus hylättiin, koska lapsemme Viljo ei ollut syntynyt. Päätöksen tiedoksiannossa meni kuusi kuukautta, ja itse asiassa sain tietää asiasta vahingossa, kun soitin maahanmuuttovirastoon”, Elina kertoo.

”Ulkomaalaisen ja suomalaisen muodostamilla perheillä ei tällaisissa tilanteissa ole lainkaan oikeusturvaa. Myös konsultoimiemme lakimiesten mukaan kyseessä on yleinen käytäntö”, ihmettelee Katja Tuominen Vapaa liikkuvuus –verkostosta.

”Mielestäni maahanmuuttovirasto ja suurlähetystö syyttelevät asiassa toisiaan, ja käytännöt ovat epäselviä: Esimerkiksi maahanmuuttovirasto vaatii yhteishuoltajuuden, jotta perheenyhdistäminen voi tapahtua. Suurlähetystössä riittää isyyden tunnustus”, Elina sanoo.

”Olen soittanut maahanmuuttovirastoon jatkuvasti ja kysynyt kuinka kauan prosessissa vielä menee. Käsittelyaika on kuulemma noin 9 kuukautta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että minun ja Viljon tulisi odottaa vähintään ensi vuoden alkuun asti miesystäväni ja lapseni isän saamista Suomeen”, Elina toteaa.

Asiasta kirjallisen kysymyksen eduskunnassa 12.10.2010 jättäneen kansanedustaja Kari Uotilan mukaan ”se, että kumppani ei ole koskaan voinut tavata poikaansa, loukkaa lapsen oikeutta tuntea molemmat vanhempansa sekä isän oikeutta vanhemmuuteen”. Uotilan mukaan Elinan tapauksessa on räikeästi rikottu Lapsen oikeuksien sopimusta.

”Vaadimme maahanmuuttovirastoa käsittelemään Elinan ja vastaavassa tilanteessa olevien perheiden hakemukset viivytyksettä”, kommentoi Katja Tuominen Vapaa liikkuvuus –verkostosta.

Elina antaa haastatteluja toimittajille lehdistötilaisuuden yhteydessä. Mukana myös pariskunnan yhteinen Viljo-lapsi.

http://www.vapaaliikkuvuus.net/inde...-isaeae-suomeen&catid=18:tapahtumat&Itemid=43

Ei tänne tarvita ketään nigerialaista ääliötä kuppaamaan tukia.... ei se muuten sitä naista pannut olisi ellei olisi keinolla millä hyvällä haluamassa jonnekin jossa sossu maksaa elämisen.

itse olisin mennyt lapsen kanssa käymään siellä Nigeriassa. Törkeää että lapsella ei ole oikeutta isäänsä, koska isä on sattuinut syntymään "väärässä" maassa.

Sitten kun se mies pääsee tänne, menee muutaman kuukausi ja se häipyy Elinan elämästä ja panee toisen muijan paksuksi... juu, olen kyyninen mutta onhan nuo nähty monta kertaa.

[QUOTE="vieras";22264976]Sitten kun se mies pääsee tänne, menee muutaman kuukausi ja se häipyy Elinan elämästä ja panee toisen muijan paksuksi... juu, olen kyyninen mutta onhan nuo nähty monta kertaa.[/QUOTE]

pientä yleistystä!
itse olen ollut lähes vastaavassa tilanteessa, mutta miestä ei lähetetty kotimaahan. menimme naisisiin, ja se oli yksi peruste oleskeluluvan saamiseksi. 3 vuotta taistelimme ulkomaalaisviraston ja hallinto-oikeuden kanssa, kunnes lupa myönnettiin.
nyt jo 10 vuotta naimisissa, lapsiakin siunaantunut. mies ei ole lähtenyt mihinkään, ei ole pahoinpidellyt, ei ryypännyt, ei pettänyt. tekee töitä ja maksaa veroja. vaapaa-ajallaan on perheensä (meidän) kanssa.
silti monia suomi-mammoja vituttaa (= ei saisi tehdä töitä, kun vie suomalaisten työt. eikä saisi olla työtön sossupummikaan!!!)

[QUOTE="vieras";22265045]pientä yleistystä!
itse olen ollut lähes vastaavassa tilanteessa, mutta miestä ei lähetetty kotimaahan. menimme naisisiin, ja se oli yksi peruste oleskeluluvan saamiseksi. 3 vuotta taistelimme ulkomaalaisviraston ja hallinto-oikeuden kanssa, kunnes lupa myönnettiin.
nyt jo 10 vuotta naimisissa, lapsiakin siunaantunut. mies ei ole lähtenyt mihinkään, ei ole pahoinpidellyt, ei ryypännyt, ei pettänyt. tekee töitä ja maksaa veroja. vaapaa-ajallaan on perheensä (meidän) kanssa.
silti monia suomi-mammoja vituttaa (= ei saisi tehdä töitä, kun vie suomalaisten työt. eikä saisi olla työtön sossupummikaan!!!)[/QUOTE]

Suomi-mammahan sinäkin olet :laugh: Luultavasti vielä yhtä leveäperseinen kuin muutkin. Et ole sen parempi kuin me eikä täällä kukaan ajattele että mies joka tekee töitä ja maksaa veroja olisi huono. Se on se väri, se ei montaa miellytä... siis sillä tavalla ;)

Mä luin tuon haastattelun olikos se Annassa vai Menaisissa, no jokatapauksessa tämä Elina on taas näitä nuoria hölmöjä jotka tekevät lapset miehelle joka selvästi kärkkyi vaan oleskelulupaa. Säälin, ja toivon ettei West pääse suomeen.

Jos Elina ja Viljo menisivät Nigeriaan edes joksikin aikaa, niin oleskelulupakin taatusti heltiäisi miehelle helpommin. Naimisiinmenostakaan ei olisi haittaa.

Paitsi jos mr. West on Suomessa ollessaan tehnyt jotain sellaista, miksi häntä ei enää tänne päästetä. Sitähän viranomaiset ei voi täällä päässä rakastaan odottavalle naiselle kertoa.

Elina ei halua viedä Viljoa Nigeriaan rokotusten takia, ei siis halua noin pienelle ottaa sitä valtavaa määrää rokotteita.

En mäkään noin pientä Afrikkaan veisi. Mutta kyllähän se mies käytti Elinaa törkeästi hyväksi. Luin sen haastattelun myös Me Naisista. Sääliksi kävi hyväuskoista Elinaa. Mutta saihan Elina sentään suloisen lapsen siitä romanssista. Ja isovanhemmat oli tosi ihania Elinan apuna.

He majoittavat mm. Helsingissä romaneja kiinteistössä josta he eivät maksa vuokraa. Vuosi sitten työntekijä raiskattiin ja elektroniikkaa varastettiin.

Alueella varastettuja autoja ja tavaraa. Rikollisuus lisääntynyt.

Loiset.

Muuhun kantaa ottamatta, kuinkahan moni teistä veisi oman pienen vauvansa nigeriaan??? Kyseinen maa EI ole turvallinen, ja jokainen täällä sen kyllä ymmärtää. Ja oli lapsi saanut alkunsa miten vain, hänellä ON oikeus tuntea myös isänsä. Luulisi edes äitien täällä osaavan ottaa myös lapsen edun huomioon. Hävetkää.

Muuhun kantaa ottamatta, kuinkahan moni teistä veisi oman pienen vauvansa nigeriaan??? Kyseinen maa EI ole turvallinen, ja jokainen täällä sen kyllä ymmärtää. Ja oli lapsi saanut alkunsa miten vain, hänellä ON oikeus tuntea myös isänsä. Luulisi edes äitien täällä osaavan ottaa myös lapsen edun huomioon. Hävetkää.

Jos mun pienen vauvani isä olisi Nigeriassa, niin kyllä mä vauvani kera sinne menisin. Maailmassa lienee paljon pahempiakin paikkoja - siitä kertoo jo se, että Nigeriaa on pidetty tarpeeksi turvallisena paikkana (ts. turvapaikkahakemus hylätty) ja mies on käännytetty sinne takaisin.

Kahden kulttuurin liitoissa on omat metkunsa. Mietin, miksi ko. pariskunta ei ole aviossa, jos kerran oli vauvakin tulossa, halu elää yhdessä, ja epävarmaa saako mies jäädä Suomeen vaiko ei. Niin tai näin, on varmasti olemassa jokin ratkaisu, mikä mahdollistaa perheen elämisen yhdessä.

Nigeria oikeasti vaarallinen maa.. Hmm.. Onneksi sinne lähtiessäni en kertaakaan uskonut ulkoasiainministeriön matkustustiedotetta.
Itse olen mennyt Nigeriassa naimisiin ja ensivuoden puolella meinaamme matkustaa koko perhe (sis. myös alle vuoden ikäinen vauva) miehen sukulaisia tapaamaan.

Enempää asiaa kommentoimatta, Elina on kuullut omat mielipiteeni jo monesti ;)

Terv. Sobo

FB:ssä kolehti pystyyn ja Elinalle menolippu Nigeriaan! Kyllä se vauva siellä pärjää isänsä tukemana samoin kuin Elinakin. Kyllä olen ehdottomasti näiden perheen yhdistämisien kannalla. Rikastutaan muita kulttuureja puoliksi Suomalaisilla lapsilla ja heidän vanhemmillaan aina kun vastaanottaja maa lähellekkään niin turvallinen maa kuin Nigeria on.

Luin myös Menaisista tuon elinan haastiksen... Enkä halua lähteä vetämään mitään johtopäätöksiä kun en henkilöitä oikeasti tunne.

Mulla vaan nousee karvat heti pystyyn kun kuulen että vapaa liikkuvuus ry. on tässä mukana. Jostain syystä se organisaatio ei kauheasti multa pisteitä saa.

[QUOTE="vieras";22265068]Nigeriassa he voivat elää onnellisina ilman tyhmiä suomalaisia :)[/QUOTE]

Rikollisuus

Ryöstetyksi tulemisen vaara on Nigeriassa erittäin suuri. Liikkumista pimeän tultua ei suositella, ja tiettyjä alueita on syytä välttää. Autoryöstöt ovat yleisiä ja kidnappauksia tapahtuu. Vakuutukset on syytä pitää kunnossa.

Nigeria on tunnettu erilaisista huijausyrityksistä. Suomeenkin saapuu niin sanottuja nigerialaiskirjeitä, jotka ovat usein sähköpostiviestejä. Näihin tarjouksiin ei tule vastata. Suurlähetystö ei voi auttaa huijattujen rahojen takaisinsaannissa. Yritykset saavat internetin välityksellä yhteydenottoja mahdollisilta nigerialaisilta ostajilta, jotka lähes poikkeuksetta pyytävät kutsua Suomeen. Pyyntöjen todellinen tarkoitus on Schengen-viisumin saaminen. Hakijoilla ei usein ole aikomustakaan tulla Suomeen.

Korruptio on yleistä.

Yhteistyössä