"vannoi valan käsi raamatulla"

pisti silmään yks otsikko lehdessä (yllättäen tuosta usa:n presidentin virkaanastumisesta) ja jäin miettimään et mites jos ihminen ei kuulu kirkkoon, niin vannotaanko silloinkin vala käsi raamatulla?

*kunhan tuli mieleen*

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Luulen, että Amerikan kansa ei ainakaan ihan heti ole valitsemassa kirkkoon kuulumatonta presidenttiä. :whistle:
no se nyt taitaa olla sanomattakin selvää, mut eikös siellä (ainakin tv-ohjelmien perusteella :D ) vannota vala oikeudessakin käsi raamatulla..
Niin juu, joku voisi ystävällisesti valaista tuossakin asiassa. :D

Kutistunut
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mites muuten suomessa oikeudessa vannotaan vala jos ei usko jumalaan?
Todistajan vala

Seurakuntaan kuuluva todistaja antaa yleensä valan todistamiseensa liittyen. Hänellä on mahdollisuus valita vakaumuksensa perusteella myös vakuutus.

Tapana on seisten lukea oheinen kaava puheenjohtajan sanelun mukaan. Valan vannominen tapahtuu joko todistajille varatun pöydän takana tai oikeudenjäsenten pöydän edessä.Toisissa tuomioistuimissa kaikki asianosalliset nousevat ylös valan ajaksi, toisissa ainoastaan valan vannoja seisoo. Puheenjohtaja neuvoo todistajaa kussakin tuomioistuimessa vallitsevasta käytännöstä yleensä ilman kysymistäkin.

Minä N. N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.

Jag N. N. lovar och svär vid Gud den allsmäktige och allvetande, att jag skall vittna och giva tillkänna allt , som jag i denna sak vet sant vara, utan att något därav törtiga eller något därtill tillägga eller däri ändra.

Todistajan vakuutus

Jos henkilö ei kuulu seurakuntaan, antaa hän vastaavalla tavalla todistajan vakuutuksen. Asia on sama, mutta uskonnollinen aines on vakuutuksen kaavasta jätetty pois. Myös menettely on vakuutuksen osalta sama kuin valankin kanssa.

Vakuutuksen saa valita myös seurakuntaan kuuluva, jos katsoo ettei halua antaa valaa. Yleensä seurakuntaan kuuluvalta todistajalta tiedustellaan kumman kaavan mukaan hän haluaa toimia.

Minä N. N. lupaan ja vakuutan kunnian ja omantuntoni kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.

Joku on sanonut, että musta presidentti on amerikassa mahdollinen, mutta ei i semmonen, joka ei usko, eikä joku muu kuin kristitty.
Amerikka on kuitenkin hyvin vahvasti uskonnollinen, kristitty maa. Katsokaa mitä tahansa ohjelmaa, missä tavalliset kansalaiset kertoo jostain tapahtuneesta. Aivan luontevasti he puhuvat siitä, miten kiittävät Jumalaa, miten heillä oli Korkeamman suojelus matkassa, tms., eli ne eivät ole mitään ohimennen heitettyjä täydennyksiä, vaan ihan aidosti koettuja ja sanottuja.
Jos joku suomalainen sanoisi saman, hulluna pidettäisi saman tien, kaikki painoarvo sanomiselta putoaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Eikö toi Obama ollut muslimi?
Just taitaa olla dokumentti meneillään, ei ole muslimi. Muslimiksi kait väännetään siksi kun etunimen "suomennos" oliko se "siunattu " vai suojeltu vai mikä se on, tarkoittaa sitä arabiaksi ja .. muslimiksi :headwall: :LOL:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Eikö toi Obama ollut muslimi?
Just taitaa olla dokumentti meneillään, ei ole muslimi. Muslimiksi kait väännetään siksi kun etunimen "suomennos" oliko se "siunattu " vai suojeltu vai mikä se on, tarkoittaa sitä arabiaksi ja .. muslimiksi :headwall: :LOL:
Googlella kun katsoo niin selviää että ainakin Obaman isä oli muslimi.

Yhteistyössä