Vanhus/ vammaispuolella yövuoroja tekevät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lähihoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhuspuolella (dementoituneita vanhuksia kyseessä) jaan nukahtamis tai unilääkkeet niitä tarvitseville. Autan wc:ssä käymisessä. Asentohoidot niitä tarvitseville. Autan aamutoimissa, niitä jotka tosi aikasin herää. Raportoin yön tapahtumista aamuhoitajille.

Pari vuotta tein kolmea vuoroa vanhainkodilla ja nyt jonkin aikaa pelkkää yötä turvapuhelin palvelussa. Vanhainkodilla tehtiin puolenyön kierto ja aamu kierto joilla vuodepotilaat käännettiin ja katsottiin vaippa. Jotkut parempi kuntoiset soittelivat wc apuja yön aikana.

Turvapuhelinpalvelussa istun toimistolla 21-08. Vanhuksilla on kotonaan / palvelutalossa rannekkeet joilla voi soittaa apua jos tarvii. Puhelut tulee helsingin kautta mulle ja meen sitten kattoon että mikä on hätänä. Täällä pienellä paikkakunnalla on ainakin tosi lepposia yöt, ja helpolla saa rahansa :) Toki oon kuullu muista paikoista joissa yöhoitajat pesee pyykkiä, laittaa aamupaloja ym. mutta taitaa olla harvinaisempia nuo paikat.

Vanhainkoti.
Klo 21 raportin kuuntelu ja muistiinpanot siitä.
Jos joku ei ole vielä yöpuulla, niin avustetaan esim wc käynnillä ja vaatteiden vaihdossa.
Lääkkeenjako tarvitseville eli yleensä unilääkkeet.
Lääkkeenjako tarjottimelle seuraavaksi päiväksi. Ei kaikkea, vain unilääkkeet ja kipulaastarit, litkut ymv.
Kierto klo 22, joka huone kurkataan, paitsi ne mihin on just viety lääkkeet...
Pöytien kattaminen (24 hlö)ja tiskikoneen tyhjennys, kahvinkeittimien lataus.
Kierto klo 01-02...
Kelloihin vastaamista, eli wc auttamista, kipulääkettä tms. Aina muistettava kirjata tietokoneelle, mitä on tehnyt.
Kierto klo 05 tai miten sattuu joutamaan. Samalla jotkin halukkaat saavat jo aamupesut ja vaatteet. Joillekin harvoille diabeetikoille joudutaan antamaan yöllä lisäruokaa, mikäli verensokeriarvot ovat liian alhaiset.
Aamulla myös virtsapussin tyhjennyksiä, virtsanäytteen ottoa joskus tai yöllä ja aamulla katetrointia.
Aamulla taas kirjaamista ja raportti aamuvuoroon tulijoille klo 7.

Vanhainkodilla oli n. 100 hlö joista n. puolet käänneltiin ja kuiviteltiin tarvittaessa 3:n hoitajan kanssa. Siellä ei tehty aamupesuja tai mitään mikä aamuun kuuluu.

Ikävimpiä yöllä tietysti on vainajan laitot. Myös kaatumisia ja joitakin erilaisia kohtauksia ollut mun öissä, mutta vois sanoa että 97% öistä ollu rauhallisia.

Vammaispuolella olen töissä. Asukkaita 14 ja yksin ollaan vuorossa.
Klo 21 raportti, jonka jälkeen käyn toivottamassa hyvät yöt niille, jotka vielä ovat valveilla.
Kierrot klo 24, 3 ja 6. Tässä välissä muutaman asukkaan vessareissut sekä yhden asukkaan asentohoitoa.
Pyykinpesua, toimistotehtäviä, aamupuolella sitten myös aamupalan valmistus, pöytien kattaus. Kirjaamista ja klo 7 raportti aamuhoitajille.

Aika leppoisia yöt täällä ovat. Yhden yön tulen muistamaan aina, sattuipa vielä olemaan ensimmäinen yövuoroni täällä. Eräs asukas oli yöllä herännyt ja oli kylmänhikinen, huohotti, oksensi limaa, oli sekaisin. Ambulanssin soitin, antoivat suonensisäisesti kipu- ja pahoinvointilääkettä, eivät vieneet asukasta minnekään (ei ollut vuodeosastoilla paikkaa). Koko yön istuin tämän kys. asukkaan huoneessa. Seuraavana päivänä asukas oli mennyt tajuttomaksi ja myöhemmin hänellä todettiin aivoinfarkti...

Keh.vammatyössä syvästi ja vaik.keh.vammaisten lasten hoitotyö; imuja, imuja ja imuja, epilepsiakohtausten seurantaa ja lääkitsemistä, asennonvaihtoja, kuivitusta, sairaiden hoitoa ja lääkitsemistä, hapetusta, sänkyyn viemistä, vieressä nukuttamista, pyykin pesua, lääketilauksia ja lääkkeitten jakoa, kirjallisia töitä jne jne......

[QUOTE="Mä";26653913]Onko paljon kuivitettavia? Tai ns vahdittavia yleensä? Onko tapahtunut mitään ikävää, tai muuta haastavaa öisin?[/QUOTE]

Paikkoja on niin erilaisia, ja tilanteet myös muuttuvat vanhuspuolella joskus nopeastikin kun ihmisten kunto huononee. Samoin kun asukkaita kuolee ja tulee uusia tilalle niin koko osaston dynamiikka voi muuttua paljonkin.

Olin joskus vanhainkodissa dementiaosastolla yökkänä. Viikko valvomista ja viikko vapaata. Työhön kuului kaikkea maan ja taivaan välistä.Dementikot valvoivat ja järjestivät ýöshoun.Osa oli lähdössä yöllä kouluun, osa oli menossa naimisiin ja osa huuti äitiä.Raskasta työtä tuo oli ja valvominenkin kävi kropalle(Tykyttelyä, vatsavaivaa, univaikeudet).

Vammaispuolella yö alkaa 20.15, raportti ja sitten iltalääke parille tyypille. Hengaillaan ja katsellaan telkkaria, wc:n kautta autellaan sänkyyn sitä mittaa kun väsyvät. Yöllä pari käytetään wc:ssä, muuten ei mitään kiertoja tms.
Pyykinpesua, kirjallisia hommia, vähän siivousta ja aamiaisen valmistelua. Asiakkaiden työpäivinä autetaan aamuvuoroa aamutoimissa.

Yhteistyössä