Vanhuksille kuolinpillereitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kaari Utrio: Vanhuksille kuolinpillereitä
14.09.2009 06:15, päivitetty 14.09. 10:44

Kirjailija Kaari Utrio, 67, ei aio päätyä vanhainkotiin hoidettavaksi eikä edes kolmen oman lapsensa hoivaan. Utrio sanoo olevansa valmis maksamaan lisäveroa kunnallisten hoitokotien olosuhteiden parantamiseksi, mutta itse hän ei laitoshoitoon halua. Utrion mielestä omaehtoinen kuolema voisi olla jopa ratkaisu suurten ikäluokkien vanhentumisesta seuraavaan hoitaja- ja hoitopaikkapulaan.

- Terveyskeskuksissa voitaisiin jakaa vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille, ystävällisiä "unipillereitä". Se tulee olemaan välttämätöntä, sillä nopeasti kuoleva vanhus on eduksi yhteiskunnalle. Mistä muka kaikille suurten ikäluokkien edustajille saadaan hoitajat? kysyy Utrio.

Hän kaipaa muutosta koko Suomen terveydenhoitojärjestelmään, joka "virheellisesti keskittyy ihmisten keski-iän pidentämiseen".

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1729904

:o

Tuo on totta, että elinikää ei tarviis keinotekoisesti pidentää, mutta ei sentään itsemurhaa tarviis suositella! Ai kauheeta, mitä merkitystä tällä elämällä sitten olis -elää väkisin täyttä nuoruutta 50-vuotiaaksi asti, sitten kituuttaa töissä 15 vuotta, sitten nauttia eläkepäivistä 5 vuotta tietäen että sitten nirri pois :o

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Rohkea puheenvuoro.

Sen puoleen tuossa on aika tavalla "rohkeutta" kun tappamisen motiivina ei ole vanhusten kärsimysten vähentäminen tai lopettaminen vaan apu tulevaan hoitajapulaan ja kansantalouden kiristymiseen! :o

On tossa kyl järkeäkin. Se pilleri vois olla vapaaehtonen. Mietin kun oma mummini kuoli 94v ja ehti olla vuoden tk vuodeosastolla. Uskoutui äidilleni että pelkää jotta hänetkin tapetaan siellä kuten sillon oli puheenaiheena Hollannin suunnalta. Ei siis ollu edes "tolkuton" kun loppuvaiheessa.

Erittäin järkevää. Nuo hoitolaitokset ym "kodit" ei todellakaan ole mitään inhimillisiä paikkoja olla ja elää vanhuuttaan, kenties vuosikausia sängyssä letkuruualla, puhekyvyttömänä, mutta kenties vielä oman kurjuutensa ymmärtävänä. Kernaasti soisin kaikille halukkaille vielä järjissään oleville vanhuksille tuollaiset pillerit, ja vaikkapa dementoituville, jotka vielä alkuvaiheessa ymmärtävät mitä ovat tekemässä. Omaisten luvalla suoritettu lähtö luultavasti vaikeammin järjestettävä juttu.

Tunnen kolme erittäin elämän iloista vanhusta, jotka iloitsevat lapsistaan ja lapsen lapsistaan sekä lapsenlapsenlapsistaan. He ovat minulle esimerkkinä valoisasta vanhuudesta. Kaario pitäkööt leipäläpensä kiinni. Kyllä meni nyt maku!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rohkea puheenvuoro.

Kerro mitä mieltä itse olet asiasta, niin saadaan keskusteluun kierroksia lisää :D

Jättäkää mut jo rauhaan.

Eiku ihan totta. Ei siis millään pahalla. Jossain ketjussa kerroit olevasi ihmisoikeuksien puolestapuhuja. Tässä olisi sopiva aihe Sinulle kertoa mielipiteesi.

Mun mielestä on vaikea erotella sitä, että kuka vanhus on oikeasti valmis lähtemään ja sitä, kuka vanhus on masentunut ja tuntee olevansa taakkana muille. Ei tuosta saada ikinä reilua asiaa.

Nykyisinkin jo hoidot sikäli jouduttaa kuolemaa, jos on joku tappava tauti, kun annetaan kipulääkettä paljon, vaikka tiedetään, ettei maksa kestäisi kaikkea. Jossain vaiheessa lopetetaan syöttäminenkin. Irroitetaan laitteesta, kun aivotoimintaa ei enää ole. Voidaan laittaa elvytyskielto ja ihminen voi kieltäytyä hoidoista. Minun mielestä sen pitäisi riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja messi:
Tunnen kolme erittäin elämän iloista vanhusta, jotka iloitsevat lapsistaan ja lapsen lapsistaan sekä lapsenlapsenlapsistaan. He ovat minulle esimerkkinä valoisasta vanhuudesta. Kaario pitäkööt leipäläpensä kiinni. Kyllä meni nyt maku!

Se on hyvä juttu jos vanhuus on valoisa. Entä kenties vuosien viruminen letkussa jossain laitoksen nurkassa kykenemättä enää mihinkään ja odottaen kuolemaa?

No ei kai tuollaisessa kunnossa oleva haluakaan lähteä. Kun on asiat suht kunnossa ja hyvää elämää elävät. Mutta kaikilla ei mene yhtä hyvin. Ja tässä olikin kyse siiä että jos vanhus ITSE haluaa lähteä, ei jaksa enää olla ja kivutkin vaivaa eikä halua laitoksiin.

Kuka tässä on väittänyt että suht' terveet ja elämänjanoiset/iloiset vanhukset pitäisi olla "nukuttamassa"? Eiköhän nyt ole kyse näistä huonovointisista, kuolemaa toivovista vanhuksista joille olisi helpompaa päästä haudan lepoon pois kärsimyksistä?

Eihän Utrio tarkoita et tietyn ikävuoden jälkeen jokainen napsisi pillerin naamaansa, vaan et parantumattomasti sairailla olisi mahdollisuus lopettaa päivänsä niin halutessaan.

Yhteistyössä