Vanhoista huonekaluista tietävät!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antiikkiako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antiikkiako

Vieras
Meille tuli perintönä isotädilläni olleet tuolit. En tiedä yhtään, niiden iästä, ja ovatko mahdollisesti arvokkaatkin.
Tuolit ovat peräisin Helsingin Rautatieasemalta kuulemma, sieltä ne ovat päätyneet mahdollisesti 50-luvulla isosetäni käsiin.. En tiedä miltä ajalta itse tuolit ovat mutta luultavasti vanhat.. Isotätinikään ei aikoinaan tiennyt kertoa tuoleista enempääkuin sen mistä ne on heille kotiin päätyneet..
Parissa antiikkiliikkeessä on tuolien kanssa käyty, arvelivat että voisi olla jotain arvokastakin nuo, toisella antiikkiliikkeen myyjällä syttyi joku lamppu päähän että hän tietää mitä ne tuolit vois olla, mutta ei osannut nyt sanoa, lupasi selvitellä asiaa ja ilmoitella minulle.

Tuoli on hyvin paljon tämän muotoinen:
Hannes Chair - Eliel Saarinen

Mutta tuolla alhaalla jalkojen välissä ei ole tollaista "kehikkojuttua", ja tuo istuinosa on kulmikas ja ilman tuollaista pehmustetta. Lisäksi noissa pystysuunnassa olevissa "palkeissa" on jokaisessa sellainen sydämenmuotoinen aukko koristeena. Mutta muuten tuolit on ihan samanlaisen näköisiä kuin nuo, väri täsmää. Ja materiaalikin mitä ilmeisemmin tai ainakin näyttää aivan samanlaiselta. Antiikkiliikkeen pitäjä tiesi kertoa että on kyllä jotain hyvää ja kestävää puuta ja taitavasti tehty tuolit.. Harmi kun en nyt saa niistä kuvaa kuin ehkä kännykkäkameralla voisin lisätä..

Mutta osaisko joku tuon kuvauksen perusteella ehkä kertoa, mikä tuoli olis kyseessä.. Jos on siis joku arvokas. Antiikkarit sano että ei taida ihan tavalliset tuolit kyllä olla.

Kovasti kiinnostaisi saada selville..

No kameraa ei tällä hetkellä ole kun 5 vuoden käytön jälkeen hajosi. Kännykällä saa kyllä kuvan mutta miten sen sitten tietokoneelle kun siitäkin on usb-johto missä lie.. Niin että ainoa konsti toistaiseksi on yrittää selittää, kai siitäkin joku ymmärtää..

http://www.adelta-agency.nl/images%20adelta/hannes_chair01_l.jpg Tuossa on siis isompi kuva siitä samankaltaisesta tuolista..

Tuoli on tismalleen samanvärinen, mitä tuo "Hannes", mutta istuinosa on pehmustamaton ja sellainen kahdeksankulmainen. Noiden "pallerokoristeiden" tilalla, on sellaiset sydän aukot. Eli ei neljää pientä sydänaukkoa vaan yksi sellainen isompi.
Eikä tuolla alhaalla jalkojen välissä ole tota ilmeisesti tueksi tarkoitettua juttua.

EI kai tosta voi kovin vaikea olla päätellä millainen se tuoli on.. Vaikka tietty kuva olis aina parempi

Ei en provoile. Lapsena tykkäsin jo noista tuoleista kovasti mut nyt kun ne tuli meille olen miettiny että ei nuo meidän sisustukseen sovi. Meinasin jo lahjoittaa kaverille kun se ihastu niihin mut ajattelin kuitenkin itse pitää sitten ja selvittää että mitä nuo tuolit mahtaa olla..
Nyt on kyllä olo kieltämättä kuin puulla päähän lyöty että tuollaset tuolit! Joku oli minulle vihjaissut aiemmin että koska on Helsingin Rautatieasemalla olleet, niin voisi olla Eliel Saarisen suunnittelemia. Olin joskus itse yrittänyt löytää netistä suunnittelijan nimellä mutta kun en löytänyt sopivaa tuolia niin ajattelin että oisko vaan joku mattimeikäläinen ajankulukseen nuo nikkaroinut.

Aika uskomaton löytö kyllä ja nyt tuolit ei takuulla lähde mun luota mihinkään :D

Yhteistyössä