Vanhempien tupakointi lisää lasten korvatulehduksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukkahattutäti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukkahattutäti"

Vieras
Vanhempien tupakointi lisää lasten korvatulehduksia
Maanantai 12.9.2011 klo 13.40
Vanhempien ja etenkin äidin tupakointi lisäävät lapsen riskiä sairastua korvatulehduksiin, laaja katsaustutkimus vahvistaa.

(COLOURBOX)Katsauksessa yhdistettiin 61 tutkimuksen aineistot, ja niiden perusteella äidin tupakoinnille kotonaan altistuvilla lapsilla on korvatulehduksia noin 60 prosenttia enemmän kuin savuttomassa kodissa kasvavilla. Myös muiden perheenjäsenten tupakointi suurensi riskiä, mutta vähemmän.

Vahvin yhteys todettiin leikkaushoitoa edellyttäviin välikorvasairauksiin. Niiden riski oli noin 80 prosenttia suurempi lapsilla, joiden äiti tai isä tupakoi.

Passiivista tupakointia on tätäkin ennen pidetty lasten korvatulehdusten riskitekijänä, mutta näin monen tutkimuksen yhteisanalyysi vahvistaa näkemystä entisestään. Tutkijat laskevat, että pelkästään Britanniassa vuosittain yli 130 000 välikorvasairautta liittyy passiiviseen tupakointiin.

Tutkimus julkaistiin Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine -lehdessä.

UUTISPALVELU DUODECIM
Copyright Duodecim 2011. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa

(lähde: Iltalehti.fi | Suomen suurin uutispalvelu)

meinasin todeta myös ettei oo mitään uutta tietoo... Itsellä kokemusta asiasta lähes 10v takaa ja homma meni just noin niin kuin tutkimus kertoo. Niin ja minä en ollut se vanhempi joka tupakoi. =)

Häpeän myöntää, mutta poltimme molemmat vanhemmat ennen esikoistamme, odottaessamme esikoistamme, esikoisen syntymän jälkeen... eli minäkin äitinä poltin jatkuvasti. Eikä lapsella ole ollut korvatulehduksia lainkaan. Eli aina on myös näitä "poikkeuksia". Enkä suinkaan sano tätä uhmalla, enkä riemumielin enkä ylpeänä... Olen pahoillani polttamisestani, mutta silloin en parempaan pystynyt.

Itse en ole niinkään huolissani niistä korvatulehduksista vaan siitä minkälaisen mallin tupakoivat vanhemmat antavat lapsilleen. Miten kieltää lapsilta tupakointi teini-iässä kun vanhemmat itse näyttävät mallia tupakoimalla.

Yhteistyössä