Vanhempien riitelystä

• Viestiketjun aloittaja Äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti
Äiti minäkin
Miten te hoidatte erimielisyydet ? Keskusteletteko sivistyneesti lasten läsnäollessa vai huudatteko ? Vai puhutteko ne selviksi kahdenkesken ? Joku voi myös olla hiljaa ja salata omat ajatuksensa, mutta räjähtää sitten jossain vaiheessa. Miten tuon keskustelutaidon voi oppia ? Entäs jos ne erimielisyydet ovat aina samoista asioista eikä niihin löydy ratkaisuja ? Perheneuvolako on se viimeinen tai ainoa vaihtoehto..

Me keskustellaan "sivistyneesti" myös silloin, kun lapset ovat pois kotoa. Tosin sana sivistynyt tuntuu jotenkin hassulta tässä yhteydessä :D
Eli ei huudeta, ei raivota. Opeteltiin se taito jossain vaiheessa, kun todettiin ettei huutaminen johda mihinkään. En oikein osaa selittää miten sen oppii. Ei salata tunteitamme, sanotaan kyllä jos v*tuttaa, mutta pyritään välttämään kaikenlaisia "sä oot paska" ja "sä et IKINÄ tee sitä tai tätä ", jne. Sen sijaan kerrotaan miltä tuntuu, mitä ajattelemme, miksi joku asia loukkaa, ja ennen kaikkea kuunnellaan myös toistemme ajatukset asiasta. Tehdään kompromisseja, selitetään näkökantamme eikä oleteta että toinen jo tietää sen.

Diipadaapalta kuulostaa, mutta toimii =)

Gluteus maximus
Me puhutaan asiat heti selviksi oli lapset paikalla tai ei (eli ainahan nuo ovat ) ja minä olen niin spontaani, että en edes pystyisi säästämään kiukkuani tuonnemmaksi. Minä räjähdän ja huudan, mutta kyllä me riidan jälkeen sovitaan ja halataan miehen kanssa. Riitely kuuluu elämään.

Niinpä
Miten sitä itsehillintää voi opetella, kuka sitä opettaa ?? Olen lukenut paljon kirjoja, mutta ei vaan pokka pidä eli suutun helposti ja meidän on vaikea löytää kompromisseja. Aina ne samat asiat mättää minusta, mutta kun miehestä ne eivät ole ollenkaan tärkeitä asioita, vaan jotkut muut ovat tärkeämpiä !! Olen yrittänyt sanoa, että molemmathan me asutaan samassa talossa ja teemme kotitöitä, meillä on yhteinen lapsi, minusta olisi hyvä, jos me kaikki viihtyisimme kotona !! Olen ehdottanut remonttia, huonejärjestyksen muuttamista ym.ym.. Uhmaikäisen lapsen kanssa olisi hyvä olla meillä vanhemmilla yhteiset säännöt miten toimitaan, mutta meillä ei ole saatu niitä sovittua. Rasittavaa !!

Yhteistyössä