Vanhempani ovat testamentanneet omaisuutensa lapsilleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko mitään jakoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko mitään jakoa

Vieras
Onko minulla mitään mahdollisuutta purkaa testamenttia? Ja miten on, jos vanhempani kuolevat ennen kuin lapseni ovat täysi-ikäisiä, pitääkö minun maksaa heidän perintövero?

Tästä ei ole pitkä aika, kun tällä palstalla jotkut vanhemmat kirjoittivat tyttärestään ja tämän sanotaanko liian railakkaasta elämäntavasta. Sanoivat testamenttaavansa perinnön lapsenlapselle/-lapsille. Puhuivatkohan he mahdollisesti juuri sinusta. Etsi se ketju. Ei tosta ole aikaa, kuin muutama viikko. Otsikkoa en muista kyllä.

Sinun tai muun edunvalvojan tulee pitää huoli, että perintövero maksetaan lasten saamasta perinnöstä (sitä perintöä voi käyttää maksuun). Tuskin voit kiistää testamenttia, mutta voit vaatia lakiosuuttasi (puolet siitä, minkä perisit ilman testamenttia). Tosin painavista syistä sinut voidaan syrjäyttää kokonaan.

minusta täällä kirjoitettu, minulla on ihan ok välit vanhempiini, enkä ole railakasta elämää viettänyt. Satun vain olemaan "väärää sukupuolta" eli nainen ja ei ole sitten jatkajaa maatilalla. Eipä noista minun pienistä pojistakaan siihen ole. Olen siis ainoa lapsi ja saanut vielä aikuisenakin kuulla siitä, että poikaa toivoivat. Että silleen.

[QUOTE="mokkis";30620401]Ei kai siinä säästy kuin vain siinä tapauksessa että perinnönsaaja kieltäytyy perinnöstä ja antaa sen lapsilleen? Eli noin testamentilla siinä ei säästä.[/QUOTE]

Miten niin ei säästä. Yhtä paljon sitä menee veroja noin kuin että kieltäytyisi siitä perinnöstä. Sama vero niiltä lapsilta menee kummassakin tapauksessa.

[QUOTE="mokkis";30620401]Ei kai siinä säästy kuin vain siinä tapauksessa että perinnönsaaja kieltäytyy perinnöstä ja antaa sen lapsilleen? Eli noin testamentilla siinä ei säästä.[/QUOTE]

Perintöveroon ei vaikuta se luopuuko joku perinnöstä vai ohitetaanko hänet testamentilla. Perinnön suuruus voi veron määrään vaikuttaa eli 1 perillinen voi joutua maksamaan isomman summan veroja kuin hänen vaikka 3 lastaan yhteensä.

plus monissa tilanteissa säästyy perintöverojen maksamiselta moneen kertaan kun yksi sukupolvi jää välistä. Eli lapset ei maksa perinnöstä veroa joka siirtyy suoraan lapsenlapsille, mutta joutuisivat maksamaan siitä veron jos se tulisi ensin heille ja jokin ajankuluttua samasta perinnöstä hänen lapsensa maksavat veroa perittyään vanhempansa.

Mitä sille maatilalle on ajateltu tehdä? Jatkaako joku viljelyä vai myydäänkö se pois? Jos perjöinä ovat sekä vanhempi että lapset, lapsilla pitää olla perinnönjakoon edunvalvojan sijainen, koska varsinainen edunvalvoja on myös jaon toisena osapuolena. Lapsen omaisuus on ilmoitettava maistraattiin, samoin edunvalvojan sijainen kirjataan maistraatin tietoihin.

[QUOTE="mokkis";30620412]Ei mee lapsilta perintöveroa, jos perintö hyppää yhden sukupolven yli. Eli jos lasten äiti kieltäytyisi saamastaan perinnöstä ja luovuttaisi sen lapsilleen.[/QUOTE]

Perintöveron maksaa aina joku. Joko äiti tai lapset.

Niin maksaa mutta kahteen kertaan mikäli ensin perii äiti ja sitten äidin kuoltua lapset. Järkevämpää siirtää perintö lapsenlapsille mikäli ajatellaan ettei oma lapsi perintöä tarvitse/halua tm.

oman osuuteni. Ja vanhempani eivät ole koskaan arvostaneet minua, vain sen tähden kun olen nainen. Sen sijaan lapsenlapset, jotka ovat poikia, ovat heille kaikki kaikessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap täällä;30621105:
tietysti tarvitsen ja haluan oman osuuteni. Ja vanhempani eivät ole koskaan arvostaneet minua, vain sen tähden kun olen nainen. Sen sijaan lapsenlapset, jotka ovat poikia, ovat heille kaikki kaikessa.

No ei läheskään kaikki tarvitse enää siinä vaiheessa, kun vanhempien periminen on tyypillisesti ajankohtaista eli 50-60-vuotiaina. Useimmat ovat tuohon ikään mennessä keränneet jo ihan riittävästi omaisuutta omiin tarpeisiinsa. Jos sinä nyt kuitenkin olet perintöä vailla, niin vaadit lakiosaasi, siihen sinulla on testamentista huolimatta oikeus (kunhan sitä vaadit, jos testamentin hyväksyy perintö menisi sen mukaisesti).

Onhan se aika surkeaa, jos vanhempasi eivät sinua sukupuolesi takia ole arvostaneet. Mutta olet jo aikuinen ihminen ja sekin on aika säälittävää, että tunnut olevan omille lapsillesi kateellinen vanhempiesi huomiosta.

Minä olen nainen ja silti isovanhempani aikoinaan ehdottivat minun jatkavan tilaansa, vaikka heillä oli kyllä oma poikakin. Ihmettelen kyllä kovasti, onko tosiaan sukupuoli esteenä sille, ettet voisi tilaa jatkaa vai onko asiaan kuitenkin muita syitä. Harvasta on tilanjatkajaksi ja niin sitten kävi isovanhemmillenikin, että vaikka heillä oli viisi lasta ja poikakin joukossa, kukaan ei tilaa jatkanut. Minäkin siis siitä kieltäydyin, oli muita tavoitteita elämässä ja olisinhan minä vähän turhan nuorikin ollut maatilalliseksi. Olisitko sinä sitten valmis tilaa jatkamaan?

Mä olen myös maalta eikä minunkaan vamhemmat halunneet minusta tilalle jatkajaa. Mutta syynä ei ollut se, että he olisivat pitäneet minua vähempiarvoisena vaan se, että he halusivat parastani. He eivät halunneet, että joutuisin tekemään kovaa työtä ja pitkää päivää pienellä ansiotulolla. Itse olin samaa mieltä. On paljon parempi elämä, kun saa tehdä itse omat valintansa eikä ole pakotettu johonkin, mitä ei halua.

Yhteistyössä