Vanhempani hoitavat vain toista lapsistamme, ketuttaa! Mitä asialle voi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Meillä on kaksi lasta, 3v ja 1,5v. Esikoista kärkyttiin hoitoon alusta asti ja yökyläänkin alle vuoden vanhana. Toinen lapsi ei sitten enää kiinnostanutkaan. Edelleen ovat aina ottamassa esikoista, mutta nuorempaa ei ja nyt pieni jo vähän näyttää nyrpeää naamaa aiheesta. Pieni myös ikävöi isompaa kovasti ja on ihan riesa ollessaan "yksin" kotona.

Olen yrittänyt keskustella aiheesta, mutta minulle vain suututaan, että ovat vanhoja (60v) ihmisiä eivätkä jaksa enää. Minun pitäisi kuulemma olla kiitollinen, kun hoitavat edes toista. Mutta kun se ei ole mitenkään avuksi, vaan lähinnä hankaloittaa elämääni! En saa mitään tehtyä, kun yksi kiljukurkku ei osaa leikkiä ilman isosisarustaan.

Olen pyytänyt, että ottaisivat molemmat tai ei kumpaakaan, tai edes vuorotellen, mutta ei onnistu. Minun lapsiani ei kenenkään TARVITSE hoitaa, mutta jos niin joku haluaa tehdä, voisi sen tehdä suosimatta ja pahoittamatta toisen mieltä!

He ovat isovanhempia, eivät lapsenhoitajia. Ja sinä olet tuosta itsellesi ongelman tehnyt... Mikset viettäisi "laatuaikaa" kuopuksen kanssa kun esikoinen on mummolassa. Toki myös kuopukselle olisi tärkeää luoda hyvä suhde isovanhempiinsa. Kaksi noin pientä on melko vaativa paketti kokemattomille, täytyyhän sinun se ymmärtää!

No onhan toi epäreilua ja herättää varmasti nuoremmassa kateutta ja huonommuudentunteen. Mun isovanhemmat kohteli samalla tavalla mua ja pikkuveljeäni. Mut ottivat aina mielellään, joskus ihan vaativat, mutta veljeä eivät huolineet, vaikkei meillä luonteissa kovin paljoa eroa ollut. Äiti vietti aina laatuaikaa mun veljen kanssa silloin kun mä olin mummolassa.

Jos asia sua (ja lapsia) häiritsee, niin sano suoraan että se on epäreilua nuorempaa kohtaan ja että nuorempi kokee huonommuutta. Jos eivät ymmärrä, niin joko hyväksyt tilanteen tai sanot että molemmat tulee tai ei kumpikaan.

He ovat isovanhempia, eivät lapsenhoitajia. Ja sinä olet tuosta itsellesi ongelman tehnyt... Mikset viettäisi "laatuaikaa" kuopuksen kanssa kun esikoinen on mummolassa. Toki myös kuopukselle olisi tärkeää luoda hyvä suhde isovanhempiinsa. Kaksi noin pientä on melko vaativa paketti kokemattomille, täytyyhän sinun se ymmärtää!

Et sitten viimeistä kappaletta lukenutkaan...?

minä en sitten antaisi vanhempaakaan :) sanoisin ett pysyy kotona. 1.5V kyllä tajuaa jo ja suree.
Meillä lapset harvoin mummolassa kaksin, mutta kiva aina saada sitten laatuaikaa toisen kanssa. Molemmat pääsee vuorotellen.

[QUOTE="vieras";23764441]No onhan toi epäreilua ja herättää varmasti nuoremmassa kateutta ja huonommuudentunteen. Mun isovanhemmat kohteli samalla tavalla mua ja pikkuveljeäni. Mut ottivat aina mielellään, joskus ihan vaativat, mutta veljeä eivät huolineet, vaikkei meillä luonteissa kovin paljoa eroa ollut. Äiti vietti aina laatuaikaa mun veljen kanssa silloin kun mä olin mummolassa.

Jos asia sua (ja lapsia) häiritsee, niin sano suoraan että se on epäreilua nuorempaa kohtaan ja että nuorempi kokee huonommuutta. Jos eivät ymmärrä, niin joko hyväksyt tilanteen tai sanot että molemmat tulee tai ei kumpikaan.[/QUOTE]

Olen sanonut ja suuttuivat. Harmi vaan, jos pilaavat välinsä nyt molempiin vain, koska en anna heidän "kiusata" toista.

ap, ei sun auta kun olla nyt tyly: sanoa että juniorilla on paha mieli, ja jos hän ei koskaan pääse, ei pääse isompikaan. että saa ottaa, ei tarvii ottaa yhtä aikaa, mutta myös nuoremman on päästävä vuorollaan.

[QUOTE="a p";23764474]Olen sanonut ja suuttuivat. Harmi vaan, jos pilaavat välinsä nyt molempiin vain, koska en anna heidän "kiusata" toista.[/QUOTE]

Anna vanhusten kiukutella. :D Se on kuitenkn lapsille paras että saavat tasavertaista kohtelua. Pitemmän päälle tollainen suosiminen voi vaikuttaa myös lasten keskinäisiin väleihin.

[QUOTE="vieras";23764497]Anna vanhusten kiukutella. :D Se on kuitenkn lapsille paras että saavat tasavertaista kohtelua. Pitemmän päälle tollainen suosiminen voi vaikuttaa myös lasten keskinäisiin väleihin.[/QUOTE]

Suututtaa vaan tuollaiset...

Onpa kyllä outoja. Ei siitä nyt niin kauaa oo että esikoisenne oli pieni ja häntä kuitenkin jaksoivat hoitaa? Suosivatko muutenkin isompaa?

Jep, kaikin puolin. Aina haluavat esikoisen mukaan reissuun, ottavat yökylään, ostavat hienommat lelut jne (ja mitään noista ei ole pyydetty!). Pieni ei KERTAAKAAN ole päässyt mihinkään "yksin", muutaman kerran hetkeksi veikan mukaan, mutta silloinkin joutuu aijemmin takaisin kotiin kuin esikoinen. Tämä kakkonen on myös esikoista helppohoitoisempi tapaus. En vaan tajua...

Ap, tämä sun teksti on lähes lasten ikiä myöten kuin mun näppiksestä!

Meillä siis aivan sama tilanne, vanhempaa kinutaan hoitoon taukoamatta ja häntä nähdään lähes viikoittain. Nuorempaa ovat tavanneet alla kymmenen kertaa!? Koskaan eivät ole oleet yhdessä hoidossa tai nuorempi yksin. Ja hankala nuorempaa olisi sinne edes yksin laittaa, kun isovanhemmat ovat hälle niin vieraita...

Meillon sama tilanne, ja tosiaan just on kuopus alkanu tajuta että hän ei pääse koskaan mihinkään mummun kanssa ja isompi pääsee. Surettaa pienen puolesta, mutta minkäs teet. En oo viittiny kieltää (ainakaan vielä) isomman mummulavierailuja, kun ovat toisilleen tosi läheiset.

Yhteistyössä