Vanhemmuus on aliarvostettua.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SokeriLilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SokeriLilja

Jäsen
12.02.2008
79
0
6
:laugh: en edes itte nää viestejä mutta keskustelkaappa te jotka olette lukemassa. :)

Tuleeko muille koskaan talousasioita pyörittäessä sellinen olo ettei vanhemmuutta arvosteta tarpeeksi. Heti äitiysloman jälkeen (joidenkin mielestä jo sen aikana) pitäisi olla duunipaikka nakitettuna, ehdottomasti viimeistään hoitovapaan jälkeen. Missä vanhemmuus? Onko vanhemmuus nykyaikana sitä, että tehdään ne muksut, ja ajatellaan ettei ne kolmen ikävuoden jälkeen enää halua äitin tai isin kanssa korona olla, töihin vaan MOLEMMAT ja muksu hoitoon. Ja jos et ole töissä, niin kotkotetaan, ja eteenkin jos nainen ei ole töissä niin heti hyökkää vihainen feministimajavalauma niskaan. Eikö kukaan enää arvosta vanhaa kunnon kotiäitiyttä, tai sitten vuorostaan uudempia tuulia koti-isyydestä. Että joku laittaisi kodin, ruan pöytään, huolehtisi sen päiväajan muksuista, toinen hankkisi elannon, ja illalla olisi hyvä rentoutua lasten kanssa yhdessä. Tapoja on monenlaisia, ja tietty VAPAAN TAHDON ymmärrän, mutta entä me jotka tahtoisimme saavuttaa sen päämäärän, jossa toinen työskentelee ja toinen huolehtii kodista, tekee omaa arvokasta työtä kotona, on vanhempi. Nykyään kun kotiäitiys katsotaan laiskuudeksi. :/

Ei siis ollut tarkoitus paasata, ja tämähän on vain minun mielipiteeni :D
 
Mun mielestä vanhemmuus on nykyään arvostettua, ainakin meiltä vanhemmilta vaaditaan paljon. Koulut vaativat, naapurit vaativat, sukulaiset vaativat...

Kotiäitiyttä taasen toiset eivät arvosta ollenkaan, kun taas toiset ovat taasen sitä mieltä, että olet huono äiti, jos pieniä lapsia viet hoitoon.
 
Mun mielestä kotiäitiydestä on aikalailla ollut nyt juttua esim. lehdissä ja ihan arvostavaan sävyyn. Tietysti voi olla, että olen nyt enemmän seurannut sellasia juttuja...Mä olen tällä hetkellä kotiäiti. Mä koen kyllä, että tätä hommaa sinänsä arvostetaan. Toki välillä vähän ihmetellään miksi en jo töissä ole. Lapsi on vasta 1v ja 8kk, mutta joidenkin mielestä jo niin iso...Taloudellisesti tätä hommaa ei kyllä arvosteta. Omat tulot nyt netto 230e. Mä mieluusti ottasin enempikin vastaan. Mutta ymmärrän mä sitten senkin näkökulman, että ei yhteiskunnan tehtävä ole niitä lapsia elättää ja ei sitä rahaa oikein saa töitä tekemättä. Se on vähän mistä suunnasta katsoo...Ansiosidonnaisissa äitiysrahoissa mun mielestä tuetaan tosi hyvin. Niistä en valita lainkaan. Minimi ä.raha on kyllä pieni.
 
Jos yhteiskunnan tehtävä ei ole lapsia elättää, niin silloin putoaakin yhteiskunnalta pohja. Kuka tulevaisuudessa pitää pystyssä yhteiskuntaa? Keitä täällä on, jos lasten hankkiminen tehdään oikein hankalaksi? Seniilitkö täällä yhteiskuntaa sitten pyörittävät?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos yhteiskunnan tehtävä ei ole lapsia elättää, niin silloin putoaakin yhteiskunnalta pohja. Kuka tulevaisuudessa pitää pystyssä yhteiskuntaa? Keitä täällä on, jos lasten hankkiminen tehdään oikein hankalaksi? Seniilitkö täällä yhteiskuntaa sitten pyörittävät?

Tottahan tuokin on...Mutta kärjistetysti sitä voi ajatella niinkin, että vanhempien pitäisi pystyä itse ne lapsensa elättämään eikä elättää tukien avulla...Mutta sitten taas yhteiskunnalle tulee tosi kalliiksi järjestää hoitopaikkoja. Just oli lehdessä juttua, että hämeenlinnassa 0-3 vuotiaan hoito maksaa yhteiskunnalle reilun 1000e/kk ja isomman lapsen hoito reilut 600e/kk. Eli tosi kallista on yhteiskunnalle hoitopaikka. Halvemmalla pääsisi, jos vähän enemmän maksaisi äideille (tai iseille) siitä, että omansa hoitaa kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mun mielestä vanhemmuus on nykyään arvostettua, ainakin meiltä vanhemmilta vaaditaan paljon. Koulut vaativat, naapurit vaativat, sukulaiset vaativat...

Kotiäitiyttä taasen toiset eivät arvosta ollenkaan, kun taas toiset ovat taasen sitä mieltä, että olet huono äiti, jos pieniä lapsia viet hoitoon.

Näin on asiat. Ja yritä tässä nyt tasapainoilla että itsellä hyvä olo, ja lapsilla kun joka puolelta tunnutaan tietävän miten kannattaisi toimia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos yhteiskunnan tehtävä ei ole lapsia elättää, niin silloin putoaakin yhteiskunnalta pohja. Kuka tulevaisuudessa pitää pystyssä yhteiskuntaa? Keitä täällä on, jos lasten hankkiminen tehdään oikein hankalaksi? Seniilitkö täällä yhteiskuntaa sitten pyörittävät?

Tottahan tuokin on...Mutta kärjistetysti sitä voi ajatella niinkin, että vanhempien pitäisi pystyä itse ne lapsensa elättämään eikä elättää tukien avulla...Mutta sitten taas yhteiskunnalle tulee tosi kalliiksi järjestää hoitopaikkoja. Just oli lehdessä juttua, että hämeenlinnassa 0-3 vuotiaan hoito maksaa yhteiskunnalle reilun 1000e/kk ja isomman lapsen hoito reilut 600e/kk. Eli tosi kallista on yhteiskunnalle hoitopaikka. Halvemmalla pääsisi, jos vähän enemmän maksaisi äideille (tai iseille) siitä, että omansa hoitaa kotona.

Lasten hyvinvointi on kaikki. Se, minkälaiset eväät lapsi saa elämään, määrittää sen, millaisia päättäjiä, kuluttajia ja vanhempia heistä kasvaa.

joskus tuntuu, että ihmiset elää yhteiskuntaa varten, vaikka yhteiskunta on sitä varten, että ihmisillä olisi hyvä olla. Se on ihan hämärtynyt ihmisten mielessä. Ollaan ruvettu palvomaan koneistoa, jonka kuuluisi palvella meitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mun mielestä vanhemmuus on nykyään arvostettua, ainakin meiltä vanhemmilta vaaditaan paljon. Koulut vaativat, naapurit vaativat, sukulaiset vaativat...

Kotiäitiyttä taasen toiset eivät arvosta ollenkaan, kun taas toiset ovat taasen sitä mieltä, että olet huono äiti, jos pieniä lapsia viet hoitoon.

Näin on asiat. Ja yritä tässä nyt tasapainoilla että itsellä hyvä olo, ja lapsilla kun joka puolelta tunnutaan tietävän miten kannattaisi toimia.


No nyt näkyy viestit. :) Tuokin on jännä miten se naapuri aina tietää paremmin mikä on ysi been perheelle parasta. :D
 
Mä olen välillä kohdannut sellasia kommentteja, kun "mikäs siinä kotiäitiydessa, jos on rikas mies". Ja kun ei todellakaan ole mikään rikas mies. Ihan keskituloinen on ja about samoja ansaitseva kun ne jotka on ihmetelleetkin. Vaikka ei se toki niin vakavaa, vaikka rikkaaksi luultaisiin ;)
 

Yhteistyössä