Vanhemmat voisi miettiä mitä kannattaa lasten kuullen puhua..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummitäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummitäti

Vieras
Vaikkapa kannattaako puhua siitä naapurin Jani-Petteristä, kun "se on niin kamalan kova komentelemaan muita, onhan se äitikin yksinhuoltaja ja joku mies siellä pyörii. Tietääkö se lapsikaan siitä miehestä. Varmaan siksi se lapsikin on sellainen kuin on, ei sen kanssa tule kukaan toimeen...."

Oikeasti lapset osaa kuunnella kyllä kahvipöytäkeskusteluja hyvin tarkkaan ja sitten poimivat näitä aikuisten ajatuksia ja se näkyy heidän käytöksessään sitten kavereiden kanssa leikkiessä. Lapset alkavat ajatella samoin. Vaikka aina ei tavitsisi.

Kummipoika 6v selittää mulle aina kavereistaan niin kuin aikuisen suusta tulis. Ja saattaa sanoa perään "äiti aina sanoo että Neea on kova kitisemään, sen takia mä en tykkää sen kans leikkiä" tai "Joona kerran tuli tuosta aidan läpi meidän pihalle, niin äiti sano että ei se koskaan usko mitään, vaikka kuinka komentaa" Kavereista löytyy aina joku negatiivinen piirre. Ja oikeasti 6-vuotias ei muodosta tuollaisia mielipiteitä itse, vanhemmilta ne on opittu.

Älkää kertoko kaikkia mielipiteitänne lasten kuullen!

meillä poika 10v kuulee asioita vaik olis toiseessa huoneessa. monesti jutelaan asioita hiljaisella äänellä yläkerrassa nin poika kuulee ALKERTAAN. monesti vielä aika on sellinen etää luulisi jo lapsen nukuvan, kunn klo 22, arkena, niin poika kommentoi huoneestaan jotkain asiaan. :o eli NUKKUESSAKIN kuulee

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
meillä poika 10v kuulee asioita vaik olis toiseessa huoneessa. monesti jutelaan asioita hiljaisella äänellä yläkerrassa nin poika kuulee ALKERTAAN. monesti vielä aika on sellinen etää luulisi jo lapsen nukuvan, kunn klo 22, arkena, niin poika kommentoi huoneestaan jotkain asiaan. :o eli NUKKUESSAKIN kuulee

Ei se kyllä voi nukkua. Te luulette sen vaan nukkuvan!

niimpä... itellä jäi hyvin mieleen meen serkut, oltiin autossa ja serkun vanhemmat alko puhuu mun siskosta että "ei sillä lauralla oo vieläkään tissit kasvanu" " varmaa se tarttis silikoonit"
olin iha suu auki ja mun serkku siihe vaivaantuneena "älä kuuntele noita"
ja mun isosisko oli vasta 13v :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kyllä varmasti tuo poika nukkuu esim klo 01 yöllä, oli sitten arki tai pyhä. Jos puhelet olkkarissa siihen aikaan hiljaa, poika kertoo, että yöllä juttelitte sellaisesta asiasta. pitää mennä aikuisten makuuhuoneeseen, se on tarpeeksi kaukana ettei voi kuulua, vaikka siltikin poika joskus tietää asioita.
Vaikka esim ei oltai kerrottu että mennään johonkin nin poiak tietää senkin,v aika yritetään pitää salassa

Alkuperäinen kirjoittaja minmin:
Miksi yleensäkään pitää haukkua muita? Ei se ole sen hyväksyttävämpää jos sen tekee niin ettei lapsi kuule.

kaikilla ihmissillä onoikus mielipiteeseen. jos mun mielstä naapuri on inhottava niin hän on.
Saahan lapsikin mielipiteensä sanoa

Miksi yleensäkään pitää haukkua muita? Ei se ole sen hyväksyttävämpää jos sen tekee niin ettei lapsi kuule.

No totta. En ymmärrä minäkään.

Useimmiten ihmiset eivät edes tiedä muiden taustoista tuon taivaallista.

Eilen siskoni tässä kylässä selitti uimarannalla olleesta pojasta joka oli jo aika iso, mutta todella tottelematon. Päsmäröi kuulemma kaikkien leikeissä, suoraa huutoa, läpsi äitiään jne. Sisko selitti tuosta pojasta ainakin 10min. Minun ja hänen lapset vieressä kuuntelemassa.

Totesin vaan siskolle että kaikki lapset on välillä vallattomia ja ei voi tietää jos lapsella oli vaikka joku sairaus/kehitysviivästymä. En muuten halunnut ruotia lapsen käyttäytymistä. Harmillista se varmaan kaikkein eniten oli sille äidille kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kyllä varmasti tuo poika nukkuu esim klo 01 yöllä, oli sitten arki tai pyhä. Jos puhelet olkkarissa siihen aikaan hiljaa, poika kertoo, että yöllä juttelitte sellaisesta asiasta. pitää mennä aikuisten makuuhuoneeseen, se on tarpeeksi kaukana ettei voi kuulua, vaikka siltikin poika joskus tietää asioita.
Vaikka esim ei oltai kerrottu että mennään johonkin nin poiak tietää senkin,v aika yritetään pitää salassa

No tein täytyy ilmeisesti sitten ruveta kirjoittamaan lapulle ne asiat mitä te ette tahdo pojan missään nimessä tietävän jos sillä kerta on hypersuperkuulo.

kaikilla ihmissillä onoikus mielipiteeseen. jos mun mielstä naapuri on inhottava niin hän on.

Mielipiteenkin voi ilmaista monella tavalla ja kaikkia mielipiteitä ei tarvitse tuoda julki.

No en kyllä noin ilmaisisi asioita! Kannattaa oikeasti miettiä minkälaisiksi haluaa lapsensa kasvavan!

Ihmiset voivat käyttäytyä inhottavasti tai tehdä tyhmyyksiä, ja silti ihminen ei ole inhottava tai tyhmä!

Meillä samanikäinen poika tai pojat haistavat jos tehdään poppareita vaikka luullaan että nukkuvat,mitäs te siellä poppareita salaa syötte tai jos rapisee niin eipäs syödä meiltä salaa karkkia :D

Voisi miettiä tosiaan. Kaveri tilittää aina luuseri miestensä käytöstä lastensa kuullen. Sellaisiakin asioita mitä lapset eivät ole nähneet, kuten lyömistä ja haukkumista.