Vanhemmat lapset hoidossa vaiko eikö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HyppyKeppi

Aktiivinen jäsen
12.12.2005
2 682
0
36
Eli pidättekö vanhemman lapsen hoidossa, jos taloon tulee uusi vauva?
Olen sitäkin tässä miettinyt tätä kolmosta odottaessa, että tarviskohan tuo meitin 5 vee edes muutaman päivän viikossa oman ikäistään seuraa vai pärjäiskö kotona? Kun ei viitsis yhtään maksaa ylimääräsistä jutuista äippälomalla, mutta sitten taas pelkään, että me menetetään paikat siellä nykyisessä päiväkodissa, jos otan molemmat kotiin, kun vauva syntyy...

Miten te olette tehneet?

Meillä on poika 3pvä/vko tarhassa ja itse olen vauvan kanssa kotona.
Meille suotiin varmaankin maailman vaativin vauva, joten meille tämä järjestely on ollut todella hyvä ja kannattava.
Meilläpäin ei ole kerhoja mihin voisi viedä.

meillä on kyllä ollu tyttö aina kotihoidossa mutta 5vuotiaana on kaivannut kauheasti tekoa ja kavereita.
mutta pk hoito ei ole välttämätöntä jos muuten löytyy kavereita pihapiiristä ja jaksaa käydä kerhoissa.
Mutta jos ei oo kavereita ja harrastuksia niin saattaa käydä 5v aika kotona pitkäksi.
itse suosin kotihoitoa mutta meidän kohta 6v neiti olisi onnellisempi jos saisi käydä esim 10 päivää kuussa tarhassa.
ja koulua ajatellen tekisi se meidän tytölle hyvää kun on hiukan ujon puoleinen luonteeltaan.

meillä on hoidossa, kakskin isompaa! kohta joku tulee sanomaa että oishan niistä toisilleen seuraa :D
mutta ovat olleet pienestä asti ja tykkäävät kovasti, molemmilla siellä omat kaverit. ja kaikenlaista huippukivaa toimintaa mitä ite ei pysty toteuttaa ja lapset niistä nauttii :)

kukin tekee miten parhaaks näkee. meidän lapsille tuo 2-3 päivää viikossa tosi jees juttu. ja itepähän maksetaan siitä yli 200e.

Kotona on meilläkin 5-vuotias ollu siitä asti, kun jäin äippälomalle. Seurakunnan kerhossa käy kerta viikkoon ja perhekahvilassa käydään koko sakki.
Kyllä ton ikänen kerkee virikkeitä saamaan loppuelämänsä :)

kyllä mä pitäisin. meidän 5-vuotias tosin oli ensimmäiset viisi vuotta kotihoidossa, ja nauttii tarhan tuomista virikkeistä, eikä kaipaa kotona oloa yhtään. ja sitten se paikan menetys voi tietty olla aika ratkaiseva tekijä :whistle:

Eikä siinä toisaalta ois kyse, kun vuodesta, koska palaisin melkein heti töihin, kun mammaloma loppuu... Että ehkä mie säästän ja otan molemmat tytöt kotiin ja jännitän, päästäänkö sit enää samaan paikkaan vai ei takas...

ei jaksa ymmärtää miksi tämmöisiä pitää täältä tulla kyselemään?
miksei vanhemmat ota järkeä käteen ja keskustele asiasta keskenään?

meille kun tulee toinen, niin ainakin alussa saa vanhempi olla normisti hoidossa ja syksymmällä katsomaan miten jatketaan. ja yllätys, yllätys. päädyimme ratkaisuus ilman kaksplussan juoruköörin apua, mikä nykyään uusavuttomien äitien maailmassa taitaa olla todella harvinaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Eikä siinä toisaalta ois kyse, kun vuodesta, koska palaisin melkein heti töihin, kun mammaloma loppuu... Että ehkä mie säästän ja otan molemmat tytöt kotiin ja jännitän, päästäänkö sit enää samaan paikkaan vai ei takas...

jos haluat pitää lapsesi samassa, hyvässä ja luotettavassa, hoitopaikassa niin olet tyhmä mikäli siitä luovut! toisaalta, jos haluat jännitystä elämääsi ja tämä on ainoa tapa sitä saada niin käyhän sekin =)

Alkuperäinen kirjoittaja järkikäteen:

meille kun tulee toinen, niin ainakin alussa saa vanhempi olla normisti hoidossa ja syksymmällä katsomaan miten jatketaan. ja yllätys, yllätys. päädyimme ratkaisuus ilman kaksplussan juoruköörin apua, mikä nykyään uusavuttomien äitien maailmassa taitaa olla todella harvinaista.

NÖYRIMMÄT anteeksi pyyntöni Teille!
Tässä sitä vaan päivän mittaa tulee kaikkea mieleen, kun täällä yksin sairastelen, enkä nyt ihan juuri tällä minuutilla viitsis miehelle töihin soitella ja kysellä moisia... Että anteeksi kamalasti!
ETHÄN KILTTI AVAA ENÄÄ ALOITUKSIANI! KIITOS! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja järkikäteen:

Mitä pahaa siinä on, jos kysyy, miten muut ovat tehneet? Kyllähän sitä voi IRL:kin kysellä toisten kokemuksia eikä se mielestäni ole uusavuttomuutta. Mikä tästä juorukööristä tekee huonomman? Oikeita ihmisiä täällä kai yleensä vastailee..

Minä olen itse lapseni hoitanut, niin isot ja nyt nämä pienet. Ja siinä samalla muidenkin lapset.

Mutta jos joku ei omia lapsiaan hoida, siis vie lapsensa päiväkotiin niin siitä vaan ei se minulta ole pois.

Kukin tehköön niin, kuin sen parhaaksi itselle ja lapselleen näkee.

Meillä jäi ehdottomasti kotiin, vaikka olikin mukavassa päiväkodissa. Mulle on itsestään selvyys, että hoidan itse lapseni kun siihen on MAHDOLLISUUS. Ihan tarpeeksi on ollut hoidossa ja ehtii vielä olemaan pois kotoa, kun eskarit ja koulut alkaa. Minusta kaverit on huono veruke päiväkodille. Meillä käy kerhossa 2 kertaa viikossa, sitten on perhekerho josta en itse kyllä kummemmin välitä, mutta on kavereita. Ja vaikka netistä löytää uusia tuttuja, jos ei muuten ole.
Mutta tietty jos ei viitsi niin onhan se päiväkoti helppo ratkaisu. Itse en myöskään halunnut maksaa, kun saa vielä muutaman kympin hoitolisää.

Lapsi on nyt 4,5 ja hyvin viihtyy kotona.

Yhteistyössä