Vanhat ukot kommentoivat kuinka ruokin vauvaani!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sipuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sipuli"

Vieras
Eteeni on nyt kaksi kertaa tullut samanlainen tilanne.

Olen ollut anoppilassa kylässä 3kk ikäisen tyttäreni kanssa. Ensimmäisen tapahtuman aikaan heillä oli kylässä n.65 vuotias mies joka kysäisi minulta kun annoin tuttipullosta korviketta, että "etkö sä sille tissiä annakkaan?"!

Toisen kerran siellä oli n. 50 vuotias pariskunta, ja tämä mies kysyi minulta, "että eikö tuon ikäinen nahkarepusta enää ravintoa saa?"

Olo oli hieman vaivaantunut, enkä vastannut mitään. Mitä se kenellekkään kuuluu miten lapselleni ravinnon annan (varsinkaan vieraille miehille). Asia on myös minulle vaikea, koska imetys ei sujunutkaan niinkuin oppikirjoissa ja asia on muutenkin painanut mieltäni todella paljon. En kuitenkaan nää tarpeelliseksi alkaa selittämään kaikenmaailman ukoille miksi en imetä lastani, vaikka syy olisikin yksinkertaisesti etten vaan halua. Ärsyttävää.

Mitä voisin sanoa ihmisille tulevaisuudessa jos tällainen tilanne tulee vielä eteeni? Jätänkö kokonaan vastaamatta?

Tuon ikäiset miehet useimmin eivät osaa ajatella sitä niin, että kysymyksistä voisi pahastua. Joten älä pahastu. Voit vaikka sanoa, että no tuleehan tästä pullostakin ihan hyvää tavaraa tms.

ei tuommosille tarvi alkaa mitään perustella. ei kuulu tippaakaan kylän miehille, mistä vauva saa ravintonsa. minä olen sanonut tilanteissa, jossa joku ventovieras on kyseenalaistanut omia toimiani lasten kanssa, että sovitaanko, että minä hoidan omat asiani/lapseni ja sinä huolehdit omistasi. ei ole kovin ystävällinen vastaus, tiedän sen, mutta on sen jälkeen aina nolottanut kyselijää ja on tajunnut, ettei asia todellakaan hänelle kuulu.

No vanhemmilla ihmisillä on tuolleen tapa kommentoida, yhtään sen enempää arvostelematta kuitenkaan, ei siitä pidä nokkiinsa ottaa. Itse olisin varmaan vastannut, että paha antaa kun ei sieltä mitään tule.

Ne on tuollaisia ne ukot. Kun imetin, sain kuulla joka suusta että "hyvä kun on eväät aina mukana" jne. Se on niiden smalltalkia.

Samaan hienotunteisuuden puutteeseen menee se, kun tivataan vastanaineilta milloinkas alkaa maha kasvaa ja perhettä putkahtaa. Eivät ymmärrä, että joillakin voi näillä rintamilla olla oikeasti vaikeuksia.

Hah, vai viiskymppinen on "vanha ukko"! No ei mun mieheni ainakaan, se on reipas pienten lastemme isä!

Mutta joo, tuollaiset kommentit osaavat ärsyttää ja itsekin olin aika herkkä, kun etenkin esikoinen kohdalla, kun sitä oli monesta asiasta tosi varma ja toisaalta hieman epävarma. Jos ei sillä hetkellä tule mieleen mitään vastausta, ehkei kannata vastata mitään - tuu tänne sitten purkamaan ärsytystäsi, se helpottaa :-D

Yhteistyössä