Vanhan omakotitalon terveystarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Hei! Josko tältä palstalta löytyisi asiasta enemmän tietäviä, itse olen ihan pihalla.
Asumme Keski-Suomessa. Tilanne on siis tämä: omistamme vanhan omakotitalon, johon aloitimme ihan omasta toimestamme tekemään lattiaremonttia makuuhuoneen lattiaan. Huoneen alla on rossipohja, joka oli romahtanut vuosien myötä, joka oli siis tarkoitus korjata. Purkutöiden ohessa paljastui homevaurioita ja samoin alimmat seinähirret ovat lahoja. Meitä kehoitettiin ottamaan yhteyttä kunnan terveystarkastajaan, joka sanelisi meille että mikä on tilanteemme ja miten tästä eteenpäin. Onko muilla kokemuksia terveystarkastajasta ja hänen toiminnastaan, ja yleensä ottaen siitä, mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?

Onko kissanluukut auki?
Mut joo. Se kunnan rakennustarkastaja voi tietää asiaan perehtynditä remonttifirmoja. Hirret voi korjata. Home poistetaan javarmistetaan lattianalusen ilmanvaihto. Itse kyselisin esim faces tai esim navetta.com sivulla on adiantuntijoita jotka osaavat kertoa remontin laajuudesta paremmin kuin normi rsksafirma. Kaikki eivät osaa vanhaa korjata vaikka niin mainostavat. Puskaradiolla saa parhaan työporukan.

[QUOTE="neuvoton";29067646]Hei! Josko tältä palstalta löytyisi asiasta enemmän tietäviä, itse olen ihan pihalla.
Asumme Keski-Suomessa. Tilanne on siis tämä: omistamme vanhan omakotitalon, johon aloitimme ihan omasta toimestamme tekemään lattiaremonttia makuuhuoneen lattiaan. Huoneen alla on rossipohja, joka oli romahtanut vuosien myötä, joka oli siis tarkoitus korjata. Purkutöiden ohessa paljastui homevaurioita ja samoin alimmat seinähirret ovat lahoja. Meitä kehoitettiin ottamaan yhteyttä kunnan terveystarkastajaan, joka sanelisi meille että mikä on tilanteemme ja miten tästä eteenpäin. Onko muilla kokemuksia terveystarkastajasta ja hänen toiminnastaan, ja yleensä ottaen siitä, mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?[/QUOTE]

Alimmat hirret vaihtoon ja lattian rakenteet uusiksi. Osa lattian runkopuista on varmaan kohtuullisessa kunnossa. Ne voi jättää. Tosin alimpia hirsiä vaihtaessa ne joutunee irroittamaan ja on halvempaa laittaa uudet palkit tilalle, jos teettää homman yrityksellä. Kannattaa myös vetää salaojat talon ympärille ja tehdä kunnolliset ilmanvaihtoaukot sokkeliin, jotta rossipohjan alla ei ole kosteata.

Ei tuossa terveystarkastajaa tarvitse. Sisäilma on varmasti epäterveellistä, jos ei ilmanvaihto ole todella reipasta. Asunnossa on lähes varmasti tunkkainen haju, koska lattian puurakenteita lahottavat kasvustot moista erittävät. Pitoisuudesta riippuu haitallisuuden aste ja juuri siihen voi vaikuttaa tehokkaalla ilmanvaihdolla. Parasta olisi tietysti laittaa lattia kuntoon.

Yhteistyössä