Vanhan kunnostamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparnakkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piparnakkeli

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
3 035
5
38
Ostin ihanan vanhan kansakoulun pulpetin. Todella hyväkuntoisen. Ilmeisesti siinä on lakka pinnassa. Joten nyt kun tahdon maalata tuon, hion sen ja sitten suuri kysymys. Laitetaanko ensin joku tartuntapohjamaali ja sitten se varsinainen maali pintaan?

Ja toisekseen voiko lastulevystä kasattua viilupintaista hyllyä maalata uusiksi tai kestääkö sitä edes hioa? Karmiva tuo punaruskea sävy ja siitä pitäisi päästä eroon.

(juu juu kyllä mie meen piinaamaan typerillä kysymyksilläni myös rautakaupan tätiä tai setää...)

Paras tulee kun viitsii nähdä vaivaa ja hioo pulpetin kunnolla ja sitten maalaa. Lastulevyä voi maalata, mutta tulos ei pitkään varmaankaan ole hyvä. Hioa sitä ei voi.

Riittää kun hiot sen lakkapnnan hiomapaperilla, ei tartte välttämättä pohjamaalia kun se lakka toimii tavallaan pohjamaalina. Kyllä sen viilunkin voi hioa ja maalata :)
Jotain 120 hiomapaperia ostat

Ok, taidan raahata tuon pulpetin mukanani (on jo muutenkin autossa kun juuri sain haltuuni) niin saa myyjä kurkata mitä siihen tarvitaan. Puutöissä olen ihan noviisi mutta tahtoa löytyy yrittää ja oppia :)

Kyllä mä sipaisisin siihen hiomisen jälkeen tartuntamaalia ja vasta sen jälkeen varsinaisen maalin, mikäli haluaa siistiä ja tasaista jälkeä. Näin olen tehnyt meidän keittiönkaapeillekin. Mutta - kysyvä ei tieltä eksy, ammattilainen tietää parhaiten.

[QUOTE="vieras";27451137]Paras tulee kun viitsii nähdä vaivaa ja hioo pulpetin kunnolla ja sitten maalaa. Lastulevyä voi maalata, mutta tulos ei pitkään varmaankaan ole hyvä. Hioa sitä ei voi.[/QUOTE] Voi hioa. Olen monet kerrat hionut lastulevyä ja maalannut :)

Se on taas kysymys siitä, millaista pintaa hakee. Minun mielestäni kaikenmoiset kaiverrukset ja elämän jäljet ovat se juttu vanhoissa pulpeteissa.

Eikä kysymys ole viitsimisestä. Itse olen kuumailmapuhaltanut ja hionut ja pohjamaalannut ja maalannut vanhan jugend-sängyn niin, ettei sitä juuri uudesta erota. Myöhemmin aloin miettiä, eikö olisi ollut sama teettää uusi.

Kyllä mä sipaisisin siihen hiomisen jälkeen tartuntamaalia ja vasta sen jälkeen varsinaisen maalin, mikäli haluaa siistiä ja tasaista jälkeä. Näin olen tehnyt meidän keittiönkaapeillekin. Mutta - kysyvä ei tieltä eksy, ammattilainen tietää parhaiten.
Mulla oli kanssa keittiökaapin ovet auringon kellastamat ja vähän rispaantuneet reunoista niin revin pinnasta sen melamiinipaperin pois, alla oli lastulevy.
Hioin sen ja maalasin valkolakalla suoraan pariin kertaan. Hyvä tuli :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mulla oli kanssa keittiökaapin ovet auringon kellastamat ja vähän rispaantuneet reunoista niin revin pinnasta sen melamiinipaperin pois, alla oli lastulevy.
Hioin sen ja maalasin valkolakalla suoraan pariin kertaan. Hyvä tuli :)

Noin toki varmasti tulikin :). Mutta jos pinnassa on se lakka laitettuna, niin mieluusti - siistin jäljen aikaansaamiseksi - hioisin sen pois, sitten laittaisin tartuntamaalia ja vasta sen jälkeen maalaisin varsinaisella maalilla.

Yhteistyössä