Vammala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttolintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttolintu

Vieras
hei! Olemme kenties muuttamassa Vammalaan, ja se on minulle täysin vieras paikka. Onko kenelläkään tietoa kaupungista, millainen paikka se on lapsiperheelle?
Kiitos jo etukäteen, olisi mukava kuulla kokemuksianne puolesta/vastaan.

kaunis pieni paikkakunta, muutapa en oikein osaa sanoa kun siinä viereisessä kunnassa oleskellaan kesällä(mouhijärvellä) mutta mauri kunnashan on lähtöisin sieltä ja vammalan keskustassa on herra hakkaraisen talo ja tietysti järven rannalla se kuuluisa kirkko joka poltettiin ja tehtiin talkoo työllä entisilleen, mutta kaikki palvelut kyllä löytyy

joo, on kaupungin sivut hauskat, Kunnaksen kuvilla kuvitettu.
Kaipaisin tietoja lapsiperheen näkökulmasta, millaista siellä on elää.
Uimarantaa ja luontoa taitaa riittää, mikä on mukavaa, mutta entä muuten, kokemuksia kaipaan.

Mä asun vammalassa perheeni kanssa,johon kuuluu kaksi lasta -04 ja -07 syntyneet ja aviomies ja koira.Olen koko ikäni täällä asunut ja en ikinä muuta pois.Rauhallinen pikkukaupunki.Palvelut löytyy ja kauppoja riittävästi.Lapsille löytyy leikkipuistoja,kaupunki järjestää kaikkia perhe-tapahtumia,muskaria löytyy,urheiluliikuntakouluja,kerhoja,perhekahvila jne.Itse tykkään asua täällä kovasti.Mitä haluaisit ap tietää?

No juuri noista
-lasten/nuorten harrastusmahdollisuudet
-onko siellä hyvät koulut / tarha
-onko joku alue, jota kannatta välttä (asuinalue, johon ei kannata muuttaa, kuten yleensä joka kaupungista sellainen löytyy)
-kuinka julkinen liikenne toimii esim Tampereelle, vai täytyykö siellä asti käydä useinkin. -löytyykö Vammalasta palvelut, ja vähän ylimääräistä jos haluaa vaikka shoppailla, haetko sinä lasten vaatteet, tai omasi kauempaa?
-Entä me vanhemmat, tai äidit, onko kaupungilla jumppia tms.
-Entä kun teini-ikä koittaa, potkivatko teinit kiviä, vai onko heille harrastuksia jne.
-ja toki, kun suuremmasta paikasta tulen, onko se ihan sisäänpäinlämmennyt paikka, vai pääseekö sinne muualta tulleet sisään?

Olen vasta aloittanut selvittelyn, ja muutto kenties tammi-maaliskuussa viimeistään, ehkä jo vuoden vaihteessa.

Tässä nyt ensimmäiset mieleen tulevat asiat.

Kiitos vastauksesta

Alkuperäinen kirjoittaja muuttolintu:
No juuri noista
-lasten/nuorten harrastusmahdollisuudet
-onko siellä hyvät koulut / tarha
-onko joku alue, jota kannatta välttä (asuinalue, johon ei kannata muuttaa, kuten yleensä joka kaupungista sellainen löytyy)
-kuinka julkinen liikenne toimii esim Tampereelle, vai täytyykö siellä asti käydä useinkin. -löytyykö Vammalasta palvelut, ja vähän ylimääräistä jos haluaa vaikka shoppailla, haetko sinä lasten vaatteet, tai omasi kauempaa?
-Entä me vanhemmat, tai äidit, onko kaupungilla jumppia tms.
-Entä kun teini-ikä koittaa, potkivatko teinit kiviä, vai onko heille harrastuksia jne.
-ja toki, kun suuremmasta paikasta tulen, onko se ihan sisäänpäinlämmennyt paikka, vai pääseekö sinne muualta tulleet sisään?

Olen vasta aloittanut selvittelyn, ja muutto kenties tammi-maaliskuussa viimeistään, ehkä jo vuoden vaihteessa.

Tässä nyt ensimmäiset mieleen tulevat asiat.

Kiitos vastauksesta

Vammala on ihan oh paikka, muualta tulleilta olen kuulut, että vaikea päästä mukaan porukkaan ja onhan vammalalaiset oikeasti epäsosiaalisia jos verrataan vaikka Turkulaisiin tms. Kokonsa puolesta hyvä juuri lapsiperheille. Harrastusmahdollisuuksia on, mutta esimerkiksi vuosi sitten kun yritimme avoimeen päiväkotiin, sanottiin että jonottamaan pääsee, puolenvuoden päästä saattaisi vapautua paikkoja. Leikkipuistoja on runsaasti ja ne ovat kaikki suht hyvässä kunnossa. Tarhat/päiväkodit ovat aika täynnä. Tällähetkellä ei kuulemma sillan eteläpuolella ole ollenkaan vapaita hoitopaikkoja.

Linja-autot ja etenkin junat kulkevat hyvin suuntaan jos toiseenkin. pääse helposti sekä Tampereen että Porin suuntaan. Täällä on 3 lastenvaateliikettä, niistä löytyy ihan kivasti esim. haalarit sun muut. Nyt on toisessa kenkäkaupassa loppuunmyynti, joten yksi kenkäkauppa vain jää, lastenkengät saa siis mitä luultavammin lähteä hakemaan jostain muualta. Vammalaan ollaan kuitenkin suunniteltu kaupungin "laajentamista" joten eiköhän tänne palveluja saada lisää. Opisto tarjoaa paljon erilaisia kursseja sekä nuorille että vanhemmille. Vammalassa on moottorirata ja ratsastustalleja löytyy noista lähikunnista/kaupungeista.

Kaikenkaikkiaan ihan mukava paikka, en voi sanoa ettenkö pois muuttaisi vaikka kaikki tarpeellinen täältä löytyykin. Enemmän saisi olla tapahtumia etenkin pienille lapsille.

Kiitos!
Heti heräsi kysymys..
Onko kaupungin (sillan) eteläpuoli "parempi" vai "huonompi", miten siellä menee tämä "henkinen" raja kaupunkilaiosten keskuudessa, vai meneekö?
-Etten muuta ja huomaa herääväni jostakin häirikköalueelta..

En tiedä noista nuorten harrastumahdollisuuksista oikein kun ei ole lähipiirissä ketään "teiniä",mutta uskoisin että löytyy kyllä tekemistä.Koulut on mielestäni hyvät.Samaten perhepäivähoitajia ja päiväkoteja löytyy ja en ainakaan ole valituksia kuullut.
Noista asuinalueista ehkä siikasuo ja lousaja on sellaisia mihin en itse muuttaisi.Täällä on kolme lastenvaateliikettä ja olen niistä kivasti löytänyt vaatteet lapsille,tosin tuossa Nokialla on sittari niin siellä käyn aina joskus ostoksilla.Oikein shoppaileen ei täällä voi lähteä,muutama vaateliike löytyy,kenkäkauppoja on peräti kaksi,halpahalleja kolme jne.Julkisesta liikenteestä en osaa sanoa kun en sitä käytä mutta juna ja bussit kulkee kyllä täältäkin.
Jumppia löytyy naisvoimistelijoilta,vammalan seudun voimalta,liikuttavilta,näiltä nyt ainakin.Kuntosaleja löytyy,samoin jäähalli,palloiluhalli,golf-kenttä,laskettelumahdollisuudet,moottorikelkkailua,micro-autorata jne.
Voisin sanoa että ihmisiä on joka lähtöön,eli toisaalta on sisäänlämminnyt paikka mutta mielestäni aina on tilaa uusille ihmisille.Tyrvääläisiin on helppo tutustua.Toivottavasti oli jotain apua tästä. =)

Kiitos!
Heti heräsi kysymys..
Onko kaupungin (sillan) eteläpuoli "parempi" vai "huonompi", miten siellä menee tämä "henkinen" raja kaupunkilaiosten keskuudessa, vai meneekö?
-Etten muuta ja huomaa herääväni jostakin häirikköalueelta..

No tuohon on vaikea vastata. itse asun eteläpuolella ja Varila on erittäis suosittua paikkaa lapsiperheiden silmissä, samaan kastiin taitaa kuulua myös sileekallio. Varilaan on nyt tullut runsaasti uutta asuntoa, sekä omakotitaloja että rivitaloa. Ja täällä siis myös nuo hoitopaikkaongelmat. Oikeastaan nuo "huonommat alueet" jos niitä nyt niiksi voi sanoa ovat jakautuneet aika tasaisesti koko Vammalaan. Kaupungin kerrostaloista löytyy alkoholisteja jne. mutta toki myös ihan tavallisia ihmisiä ja noita kaupungin kerrostaloja sijaitsee myös Varilassa. Sillan toinen puoli ei sitten niin tuttu ole. Ainakin tuolla siikasuon suunnalla tapahtui vuosi-pari sitten kerrostaloräjähdys ( yksi fiksu räjäytti itsensä ) ja sen jälkeen on ollut juttua että olisi rauhaton asuinpaikka. Sinnekin ollaan kuitenkin nyt rakantamassa uusia asuntoja ja tuttuni siellä muutaman vuoden asui ja tykkäsi kovasti..

ite olen opiskellut vammalan "lähellä" mutta jotenkin se ei ole ikinä kolahtanut että haluan vammalaan muuttaa. paljon olen siellä pyörinyt ja baareja kolonnut ja myös shoppaillut. vammala on suht iso kaikki perus jutut löytyy ja vanhin lapsi on vammalassa syntynytkin.ja tampereelle 30-40km matka tai nokian citimarkettihan se kaikkein lähin on.
hesburgeria ei taida olla mutta rolssi löytyy ja kaikki muut pankit perus jutut =)

Nämä vastaukset antavat jo toivoa ja uskallustakin, toki saa laitta niitä huonojakin puolia kaupungista.
Onko siellä kotihoidontuen kaupunkilisää?
Kyllä nuo kaupat riittävät normaaliin elämään, harrastuksiakin näyttää löytyvän.
Kulkeekohan sieltä opiskelijat Tampereelle kouluun, vanhin kun on pian siinä iässä, että lukio tai ammattikoulu edessä. Joitakin linjoja siellä Vammalassakin taitaa olla, mutta ei juuri niitä mitkä lasta kiinnostaisi.
-Ja vielä, missä asuisit Vammalassa, jos saisit valita?

Nämä vastaukset antavat jo toivoa ja uskallustakin, toki saa laitta niitä huonojakin puolia kaupungista.
Onko siellä kotihoidontuen kaupunkilisää?
Kyllä nuo kaupat riittävät normaaliin elämään, harrastuksiakin näyttää löytyvän.
Kulkeekohan sieltä opiskelijat Tampereelle kouluun, vanhin kun on pian siinä iässä, että lukio tai ammattikoulu edessä. Joitakin linjoja siellä Vammalassakin taitaa olla, mutta ei juuri niitä mitkä lasta kiinnostaisi.
-Ja vielä, missä asuisit Vammalassa, jos saisit valita?

Löytyy sekä lukio että ammattikoulu, myös käsi-ja taideteollinen ja karkussa on kotitalous- ja sosiaalialan oppilaitos. Ammattikoulustakin löytyy paljon linjoja. Asuisin Varilassa niin kuin nytkin tai sitten tuolla sileekalliolla.

Täällä ei ole kodinhoidontuen kaupunkilisää.Tänne tulee tosi paljon opiskelijoita muualta,ammattikoulu,lukio,kotitalous-ja sosiaalialan oppilaitos ja kätsäkoulu löytyy ainakin.Mä itse asun kukkurissa ja tänne on paljon rakennettu uusia taloja ja en muualla enään sit asukkaan.Toinen talo rakenteilla tänne. =)

Kiitos näistä!
Jos tulee muuta mieleen, tai lisää Vammalasta tietäviä, kertokaa toki, käyn välillä lukemassa, ja jos jotakin uutta kysyttävää tulee, löytänen täältä taas apua.
Nyt lähden lasten kanssa iltalenkille, haluavat taskulamput mukaan, niin on jännää.
Hauskaa perjantai-iltaa! :)

Yhteistyössä