Valvira: Jotkut hoitajat juovat käsidesiä - "Työpäivän aikana käytös on muuttunut"

  • Viestiketjun aloittaja erisanpro
  • Ensimmäinen viesti
erisanpro
Valvira kehottaa potilaita ilmoittamaan, mikäli terveydenhuollon ammattilaiset tuntuvat olevan humalassa.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran lääkintöneuvos Leena Toppila kertoo tietävänsä tuhansia tapauksia, joissa hoitoalan työntekijä on juonut työpäivän aikana käsidesiä.

- Töihin on tultu ihan kunnossa, mutta työpäivän aikana käytös on muuttunut. Silloin on huomattu, että henkilö on juonut käsidesiä, Toppila kertoo.

Mikäli työntekijä käyttää päihteitä töissä, työnantajan tehtävä on puuttua asiaan.

- Alkoholinkäyttö on "helpompi", koska jos sitä on käyttänyt, sen haistaa. Esimerkiksi lääkkeidenkäyttöä on vaikeampi havaita, Toppila toteaa.

Osassa tapauksista tilanne pääsee niin pitkälle, ettei työnantajan valvonta riitä. Tällöin kyse on potilasturvallisuuden vaarantamisesta, ja työnantaja voi ilmoittaa asiasta Valviralle.

Suomessa terveydenhuollon ammattihenkilöstöä on kaikkiaan noin 380 000 työntekijää. Toppila muistuttaa, että määrä vastaa kookkaan kaupungin asukasmäärää Suomessa.

- Suuri osa heistä on täysin alkoholisteja, mutta on olemassa pieni joukko, jotka ovat raitiita, Toppila sanoo.



Lähärit??? :D
 
Myös ihminen
No hyi hitto! Se varmaan maistuu aivan kamalalta! Haju ainakin on käsidesissä kamala.

Kyllä olen se joidenkin parjaama ja halveksuma lähihoitaja. Kyllä suoraan sanottuna v*tuttaa tämä jatkuva lähihoitajien haukkuminen. Itse ainakin teen työni kunnialla ja hoidan vanhukset parhaani mukaan. En todellakaan mene kännissä töihin tai juo käsidesiä. En syö vanhusten lääkkeitä tai muuta yhtä typerää mitä nämä jotkut väittää kaikkien hoitajien tekevän.

Kyllä pitää olla päästään vialla jos pitää jatkuvasti haukkua ja pilkata lähihoitajia. Ei voi olla omassa elämässä asiat kunnossa jos pitää jotakin ammattiryhmää jatkuvasti haukkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja KalaMies
vierailija
Jos ajattelee lähärien työnkuvaa, niin ei ihme, että röökitauolla tekee mieli ottaa pienet käsidesit. Sitten taas hetken aikaa jaksaa lappaa paskaa pesuvatiin ennen seuraavaa röökitaukoa.
 
vierailija
No hyi hitto! Se varmaan maistuu aivan kamalalta! Haju ainakin on käsidesissä kamala.

Kyllä olen se joidenkin parjaama ja halveksuma lähihoitaja. Kyllä suoraan sanottuna v*tuttaa tämä jatkuva lähihoitajien haukkuminen. Itse ainakin teen työni kunnialla ja hoidan vanhukset parhaani mukaan. En todellakaan mene kännissä töihin tai juo käsidesiä. En syö vanhusten lääkkeitä tai muuta yhtä typerää mitä nämä jotkut väittää kaikkien hoitajien tekevän.

Kyllä pitää olla päästään vialla jos pitää jatkuvasti haukkua ja pilkata lähihoitajia. Ei voi olla omassa elämässä asiat kunnossa jos pitää jotakin ammattiryhmää jatkuvasti haukkua.
Epäilisin sen olevan juuri niinkuin sanot. Jos olet töissä mt-potilaiden kanssa, niin kirjoittaja voi hyvinkin olla asiakkaasi.
 

Yhteistyössä