Valveunet ja mistä ne johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Valveunilla tarkoitan siis tätä: Ihmeellinen maailma: Valveuni

Olen 15-vuotiaasta asti nähnyt valveunia. Useimmiten olen nähnyt ötököitä, johtuen varmaan suuresta pelostani ötököitä kohtaan. Olen nähnyt hämähäkin kävelevän lattialla, parven lentäviä ötököitä lentävän päin, ötökän sängylläni. Joskus harvemmin olen nähnyt myös ihmisiä tai tuntenut pahan läsnäolon, ja pahimmat kokemukset ovat liittyneet juuri näihin. Vain kerran tilanteeseen on liittynyt unihalvaus, eli en ole pystynyt liikkumaan ollenkaan. Etenkin alkuaikoina saatoin juosta pois huoneesta ötököitä pakoon tai yrittänyt herättää vieressä nukkuvan katsomaan pistorasiasta tulevia, olemattomia, muurahaisia.

Pahin minkä muistan oli kerran hotellissa yöpyessäni ja heräsin yöllä ja sängyn ympärillä näytti olevan jalkapallojoukkueellinen pikkulapsia jalkapallovarusteet päällä. Niillä oli ilkeän näköiset naamat ja muutenkin vihainen fiilis.

Olen myös rikkonut unissani sängylläni olleet rintaliivit repimällä ne kahtia. Ja kerran revin sängyn vierelle jääneitä mandariinin kuoria palasiksi ja heitin niitä ympäri huonetta.

Nykyään osaan tunnistaa nämä tilanteet, etenkin ötököiden kohdalla. Onko teillä kokemusta tai tietoa, mistä tälläinen johtuu? Ja tulisiko tämmöisestä huolestua? Itselleni tämä on jo sinänsä tuttua, kun jo kuuden vuoden ajan ollut elämässä mukana. Sen olen kuitenkin huomannut, että etenkin stressin tai ahdistuksen yhteydessä näitä tulee. Eivät siis ole jokapäiväisiä tai edes joka viikkoisia välttämättä.

Minä olen nähnyt aiemmin useinkin valveunia, mutta ne eivät koskaan ole olleet ahdistavia. Näin valveunia ihan arkisista jutuista, kuten opiskellessa luennoilla saatoin nähdä valveunta, että olen laittamassa lankaa neulan silmään jne. Isäni kanssa olen jutelllut aiheesta, ja hän on myös nähnyt valveunia säännöllisesti.

Silloin tutkin unen eri vaiheita ja sitä miksi niitä näen, mutta koska en ole enää vuosiin nähnyt niitä, olen jo unohtanut suuren osan siitä mitä selvitin. Pahoittelen, tässä ihan wikipedia -linkki, en jaksanut nyt kaivaa enempää;

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valveuni

En ollut kyllä ennen huomannut tietoa, että valveunet ovat yleensä ahdistavia. Olin kai siis onnekas, kun minulla ne olivat niin arkisia.

Mulle on ehdoteltu skitsofreniaa ja vaikka mitä syyksi tähän, mutta kuitenkaan tässä kuuden vuoden aikana ei ole ilmennyt mitään muita oireita. Tosin olen vasta 21v, ehkä se ehtisi vielä puhjeta.

Yhteistyössä