valosassa nukuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veet

Vieras
Onko kukaan ollut yhtä tyhmä, kuin minä?! Koko talven pidin vaunujen päällä sadesuojaa, että vauva nukkuisi pimeässä ja nyt kevään tullessa on ollut hirveä taistelu saada vauva nukkumaan ilman suojaa! ilma on jo niin lämmin, että vaunuissa on hirveän kuuma jos sen suojan siihen päälle laittaa. poika kyllä nukahtaa hyvin, mutta herää todella nopeasti eikä suostu jatkamaan unia, minkä teki pimeissä vaunuissa jos sattui heräämään kesken unien. Kyllä sitä osaa olla tyhmä :(

Minä olen ollut tosi tyhmä, kun nyt vasta selvisi, miksi muut äidit pitävät sadesuojia, vaikka ei sada, tai roikottavat liinoja kuomun edessä =)

Meidän pienokaiseme on aina suuttunut, jos joutuu "pussitetuksi", varsinkin herätessään kun ei näe missä mennään. Räntäsateellakin olen joutunut kulkemaan kuomu alhaalla, että pojalla on kunnon näkymät. Hän on vaatinut uloskatselun mahdollisuutta noin 3,5kk iästä alkaen. Häikäisyn suojaksi ostin kunnon aurinkolasit ja aurinkovarjon.

Mitäs jos ripustaisit vauvalle verhot vähän pimentämään vaunuja, esim. UV-suojakankaasta, joka kuitenkin päästäisi ilman liikkumaan?

Minä olen ollut tosi tyhmä, kun nyt vasta selvisi, miksi muut äidit pitävät sadesuojia, vaikka ei sada, tai roikottavat liinoja kuomun edessä =)

Meidän pienokaiseme on aina suuttunut, jos joutuu "pussitetuksi", varsinkin herätessään kun ei näe missä mennään. Räntäsateellakin olen joutunut kulkemaan kuomu alhaalla, että pojalla on kunnon näkymät. Hän on vaatinut uloskatselun mahdollisuutta noin 3,5kk iästä alkaen. Häikäisyn suojaksi ostin kunnon aurinkolasit ja aurinkovarjon.

Mitäs jos ripustaisit vauvalle verhot vähän pimentämään vaunuja, esim. UV-suojakankaasta, joka kuitenkin päästäisi ilman liikkumaan?

Onko mahdollista, että kun vaunujen koppa on ylhäällä, niin laittaisit pyykkipojilla kuitenkin jonkun pyyhkeen tai muun rätin roikkumaan? Itse olen pitänyt kesät talvet sideharsoa vaunujen kopan edessä ihan siksi, että talvella se suojaa tuulelta ja pakkaselta sekä kesällä suojaa auringolta. Laitathan vauvan nukkumaan varjoisaan siten, että aurinko ei pääse paistamaan suoraan vaunuihin? Talvellakin voi nimittäin tulla liian kuuma, jos aurinko porottaa vaunuihin, joten silloin vauvasi heräämisen syy saattaa olla kuumuus eikä valo.

Mun mielestä on parempi että yöllä nukutaan suht pimeässä ja päikkärit sit valoisammassa, joten ei niitä vaunuja kannata kokonaan pimentää. Ei lasta pidä mielstäni opettaa vaan pimeässä nukkumaan. Päikkärit tulee siksi erota yöunista. Ohut harso on tietty hyvä jos aurinko muuten paistais silmiin.

Tota harsoa mäkin suosittelisin kokeilemaan jollet ole jo kokeillut. Itse pidin sitä kesällä vaunujen edessä lähinnä auringon suojana jos ihan suoraan ois muuten porottanut mutta kaipa se vähän pimentäiskin mutta ei liikaa.
Sitä mieltä myöskin olen että tosiaan päiväunet kannattais nukuttaa valosassa ja yöunet sitten pimeessä että oppis päivän ja yön eron paremmin.

Vaikka meillä harsoa käytetäänkin niin on meillä sisällä ihan valot päällä päivisin. Harso vain saa vauvan helpommin uneen ja jos herää kesken unien(esim.ilmavaivoihin) niin saattaa nukahtaa helpommin ihan itekseen uudelleen kun ei näe liikettä ympärillä. Eikä meillä ihan aina harsoa ole edessä.

Meillä siis vauva nukkuu usein sisällä rattaissa ja tietty myös ulkona/partsillakin. Rattaita on helppo heilutella ja aina ei voi ulos nukuttaa jos vauvalla on esim. kova nuha/flunssaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nel.:
Ei lasta pidä mielstäni opettaa vaan pimeässä nukkumaan.

Pitää muistaa, että eräät ei nuku valoisassa vaikka pienestä asti olisi valoisaan nukutettu. Olen itse univaivainen kesäaikaan valon takia, ja nyt vuoden täytettyään tyllerö näyttää oireilevan samaa, vaikka nimenomaan omien kokemusteni takia olen vartavasten lasta koittanut "opettaa" nukkumaan valoisassa.

Yhteistyössä