Valonvälähdykset näkökentässä pimeässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mansikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mansikka"

Vieras
Mistä se johtuu, että yöllä saattaa joskus pimeässä nähdä näkökentässä välkähteleviä "valoja"? Varsinkin jos tuijottaa yhteen pisteeseen jonkin aikaa, alkaa sivuilla näkyä semmoisia valonvälkähdyksiä ja näkee jotenkin sumeasti niiden takia?

Mulla on jo lapsena ollut tuollaista, ilmenee aina välillä, mutta en tiedä mistä johtuu.

Hei, täällä sama! Joitain kertoja, kun valot on sammutettu ja olen jäänyt pimeään, on silmien ääreisnäön kohdalla käynyt kunnon "lepatus"....

syytä en tiedä mistä johtuu mutta tuskin on vakavaa kun kerran sinullakin on ollut jo lapsesta lähtien.

Mukava kuulla, että tuttu juttu muillekin :). Olisi silti mukava löytää selitys tuolle. Voisiko johtua silmien päiväaikaisesta rasittumisesta, eli silmät menisivät lepotilaan pimeän tultua ja tästä syystä alkaa tuo välke?

Noin, tai sitten verensokeri on aivan liian korkealla ja hermovauriot silmässä aiheuttavat välkyntää.
Myös muut ongelmat ovat mahdollisia.
Ai niin ja lasiainen irtautuu ihan normaalisti iän myötä, eikä sitä yleensä itse huomaa. Voi kuitenkin aiheuttaa ongelmia, jos repii mennessään verkkokalvoa.
Tosin en ole asiantuntija ja ihan vain yleistasolla olen perehtynyt.

Yhteistyössä