Valmistuminen+työttömyys+rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Eli,
olen valmistumassa ammattiin. Työtilanne näyttää siltä, ettei minulle ole ainakaan ihan heti töitä tarjolla. Perheeseen kuuluu lisäkseni mies ja alle 3v lapsi.
Mieheni tulot ylittävät juuri tuon toimeentulotukeen oikeuttavan tulorajan, saanko minä sitten mitään rahaa mistään? PItääkö minun jäädä kotihoidon tuelle kotiin, vai ilmoittautua työttömäksi vaikken saa mitään tuloja. Voiko tilanne tosiaan olla noin?
Osaisikohan joku hieman avata tilannetta minulle?
Kiitos :)

Eikö työttömyyspäivärahan saamiseen edellytetä että on ollut työssä ennen työttömyyttä?
Olen siis opiskelija, ja olen valmistumassa.
Kiitos paljon vastauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22593676:
Eikö työttömyyspäivärahan saamiseen edellytetä että on ollut työssä ennen työttömyyttä?
Olen siis opiskelija, ja olen valmistumassa.
Kiitos paljon vastauksesta.

Ansiosidoinnainen edellyttää työssäoloa, mutta peruspäiväraha ei.

[QUOTE="vieras";22593755]Ansiosidoinnainen edellyttää työssäoloa, mutta peruspäiväraha ei.[/QUOTE]

Sormet on liian nopeita. Siis sinulla on oikeus työmarkkinatukeen eikä tuohon peruspäivärahaan, joka sekin edellyttää työssäoloa.

kun valmistuu ammattiin, muodostuu oikeus työttömyyskorvaukseen (mikäli muut ehdot täyttyvät, esim. on ilmoittautunut työnhakijaksi, ei kieltäydy tarjotuista jutuista, hakee kokoaikatyötä jne..). ei siis tarvita siis välttämättä työhistoriaa!! työkkäriin vaan heti valmistumista seuraavana päivänä ja todistukset mukaan. työnhakua ei saa voimaan takautuvasti, joten heti ekana työttömyyspäivänä työkkäriin vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;22594284:
Jos miehen tulot ylittävät tuon työmarkkinatuen rajan, et saa mistään mitään. Ikävää, mutta niin totta.

Tätä minä juuri tarkoitin ja epäilin :(
En ole ollut työttömänä aiemmin, enkä asioinut työvoimatoimistossa.
Tottakai menen sinne heti ensimmäisenä työttömyyspäivänäni, mutta eipä taida olla ruusuista kuultavaa tuo!
Kyllä me varmasti toimeen tullaan, mutta asuntovelkaa on..
Olen tottunut aina olemaan omillani, että edes sen opintorahan verran, mutta nyt sekin kai nyhdetään. Ei reilua, sanon minä!

Ilmoittaudu heti valmistuttua työkkäriin. Mahdollisimman pian vain työnhakua. Jos ei tärppää niin sitten työelämänvalmennus kannattaa eli kelan rahalla menet jonnekin alan työpaikkaasi harjoittelemaan. Yleensä pääsee, kun on ns ilmaista työvoimaa, mutta siitä voi poikia työpaikka ja saa kokemusta. Tällöin saa työmarkkinatuen ja ylläpitokorvausta verottomana 9e/päivä ja lapsikorotuksen eikä puolison tulot vaikuta.

Ilmoittaudu heti valmistuttua työkkäriin. Mahdollisimman pian vain työnhakua. Jos ei tärppää niin sitten työelämänvalmennus kannattaa eli kelan rahalla menet jonnekin alan työpaikkaasi harjoittelemaan. Yleensä pääsee, kun on ns ilmaista työvoimaa, mutta siitä voi poikia työpaikka ja saa kokemusta. Tällöin saa työmarkkinatuen ja ylläpitokorvausta verottomana 9e/päivä ja lapsikorotuksen eikä puolison tulot vaikuta.

Kiitos ?
Varmasti saan asiallista ja osaavaa palvelua myös alan ammattilaisilta, ja ei kannattaisi murehtia tämmöistä etukäteen.
Eiköhän kaikki järjesty.
Kiitos vastanneille :)

voitte tehdä erillisen vuokrasopimuksen ja mainita että teillä ei ole yhteinen talous. silloin saat ainakin asumistuen eikä miehesi tulot vaikuta päivärahaasi. vähän joutuu vaan huijaan

Yhteistyössä