Valmistuminen, ei työpaikkaa ja lapsi hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäs sitä tekis?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitäs sitä tekis?

Vieras
Valmistun nyt joulukuussa. Lapsi on hoidossa eikä työpaikkaa ole. Miten olette samassa tilanteessa olevat toimineet? Lapsella on todella hyvä hoitopaikka, emmekä haluaisi menettää sitä. Töitä ei kuitenkaan ole, mutta toisaalta ei voi tietää, milloin työpaikka avautuisi. On kyllä erittäin hankala tilanne... :(

Mitä teen?

[QUOTE="tinttamari";22688458]Mitä, jos lapsesi olisi vaikka pari-kolme päivää viikossa hoidossa, että saisit pidettyä sen hoitopaikan?[/QUOTE]

Tuotakin olen miettinyt. On kyllä niin kurja tilanne, että! Eihän sitä lastaan halua hoidossa pitää, jos itse on kotona, mutta toisaalta lapsen kanssa ei voi hakea töitä ja jos saakin työtä, niin sitten ei ole hoitopaikkaa...

Voi kun on vaikeaa. :(

Hoitopaikan saat pitää. Itse olen ollut työttömänä elokuun lopusta lähtien ja ihan samanlailla lapset hoidossa. Miellä ainakin todella vaikea saada edes suhtkoht lähellä hoitoon joten paikkoja en irtisano eikä ole edes pvkodista sitä ehdotettu. Enkä ole vähentänyt tai lyhentänyt päiviä vaan kokopäivä paikat

[QUOTE="Minttu";22688501]Hoitopaikan saat pitää. Itse olen ollut työttömänä elokuun lopusta lähtien ja ihan samanlailla lapset hoidossa. Miellä ainakin todella vaikea saada edes suhtkoht lähellä hoitoon joten paikkoja en irtisano eikä ole edes pvkodista sitä ehdotettu. Enkä ole vähentänyt tai lyhentänyt päiviä vaan kokopäivä paikat[/QUOTE]

Tuo on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Mietin vaan, että katsotaanko sitä pahalla, jos työttömän lapsi on hoidossa. Ja siis ilman muuta haluaisin itse hoitaa lastani, mutta tässä on nyt niin monta asiaa pohdittavana...

Minulla on vähän samantyylinen ongelma. Olen valmistumassa keväällä ja syksylle olisi tarkoitus hakea hoitopaikkaa. Valmistumisen jälkeinen työllistyminen ei kuitenkaan ole varmaa, joten tässäpä on iso ongelma. Jos saankin töitä ja jätän hoitopaikan hakemisen viime tippaan, lapsi ei varmasti pääse mieluisaan paikkaan, vaan sinne missä sattuu olemaan tilaa. Asumme nimittäin sellaisella alueella, jossa on paljon lapsiperheitä ja läheiset päiväkodit ihan täynnä. Kuitenkin, jos itse olen kotona, tuntuu ihan järjettömältä viedä lapsi hoitoon. Toki hoidossa voisi olla vaan puolipäiväisesti, eikä joka päivä. Lisäksi, jos en heti työllisty, voisin suorittaa jotain erillisopintoja syksyn aikana ja siihen päivähoito antaisi hyvän mahdollisuuden.

Miten puolipäivähoidossa ollaan? :D Anteeksi tyhmä kysymys. Mietin vaan että kun päiväunet ja muut rutiinit on siellä hoidossa, niin miten puolipäiväisyys käytännössä menee?

Kaverilla on ainakin niin, että lapsi on mennyt päiväkotiin suoraan ulkoilemaan klo 10-11 välillä. Sitten on ollut lounas, päiväunet ja välipalan jälkeen klo 14-14.30 lapsi on haettu kotiin.

Minä olen työtön ja lapsi 3 päivää viikosta hoidossa. Ei ole hoitaja ainakaan mitään pahaa sanonut asiasta, vaikka olen pelännyt mitä ihmiset ajattelee. Mutta töitä olen oikeesti etsinyt, että en pelkästään kotona makoile.

Mulla lapsi on ollut 16 päivää kuukaudessa hoidossa, koska en halua irtisanoa hoitopaikkaa. Lapsi on kuitenkin ollut siellä pari vuotta ja viihtyy hyvin. Pitäisin toki mielelläni kotona ja huono omatuntokin mulla on jatkuvasti, kun lapsi on hoidossa ja minä kotona, eihän tämä kivaa ole.
Olen ollut jo jonkin aikaa työtön ja koko ajan kuitenkin toivon, että kohta tärppää... Työnhakuun saa kyllä menemään PALJON aikaa, jos aktiivisesti hakee.

On hyvä tietää, että työttömänkin lapsi voi olla hoidossa. Tulevaisuus omalla alallani näyttää toivekkaalta, mutta kun varmaksi ei voi tietää, milloin työtä saa, niin siksi tuo lapsen hoidosta pois ottaminen tuntui aluksi itsestään selvyydeltä. Kiitos paljon teille, jotka olette keskusteluun osallistuneet. :) Vieläkin kokemuksia ja päätösehdotuksia saa esittää! :)

[QUOTE="mie";22688864]Mulla lapsi on ollut 16 päivää kuukaudessa hoidossa, koska en halua irtisanoa hoitopaikkaa. Lapsi on kuitenkin ollut siellä pari vuotta ja viihtyy hyvin. Pitäisin toki mielelläni kotona ja huono omatuntokin mulla on jatkuvasti, kun lapsi on hoidossa ja minä kotona, eihän tämä kivaa ole.
Olen ollut jo jonkin aikaa työtön ja koko ajan kuitenkin toivon, että kohta tärppää... Työnhakuun saa kyllä menemään PALJON aikaa, jos aktiivisesti hakee.[/QUOTE]

Todellakin työnhakuun menee paljon aikaa, eikä sitä pystyisi tekemään samaan aikaan jos lapsi olisi kotona. Ei pystyisi millään keskittymään ja lapselle pitää kuitenkin lähes koko ajan antaa huomiota.

No mä pitäisin ehdottomasti paikan tutussa päiväkodissa, just puolipäiväisenä tai muuten osapäivähoidossa. Ei oo mitään järkeä sotkea lapsen kaikkia rutiineja vain siksi, ettei vanhempi vielä ole varma koska töihin pääsee.

Yhteistyössä