Valmistujaisten tarjoiluista. Saa ehdottaa =)

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli kasvissyöjät ja vegaanit joutaisivat syömään juhlissa kananmunaa ja ehkä maitoa/margariinia/voita sisältävää kakkua ja esim. riisipiirakoita.

Mä en ilkeäis vaatia emäntää taipumaan johonki paleo-ornitologi-jurakautis-ruokavaliooni jos semmonen ois, allergiat erikseen...
On kyllä aika inhottavaa pakottaa syömään jotakin, mitä ei halua. Eikä ollut kyse edes mistään tuollaisesta ruokavaliosta, vaan ihan vaan vegaanisesta ruokavaliosta. Olen itse oppinut tekemään vegaanisia ruokia ja leivonnaisiakin, vaikka en tosiaan itse vegaani ole. Ei ole sen vaivalloisempaa kuin muukaan ruoanlaitto ja haluan ehdottomasti, että vieraille löytyy sopivaa syötävää.
 
vierailija
Miksi pitää nauraa?
Tyhmät muoti-ilmiöt naurattavat. Ei kasvissyönnissä ole mitään vikaa. Ei vegaaniudessa ole mitään vikaa. Ei carnivore-dieetissä ole mitään vikaa. Mutta siinä on, jos ihminen identifioituu kasvissyöjäksi vaikka ei sitä ole koska se on coolia ja siitä saa hyvispisteitä näin ilmastonmuutoksen aikana. Se on vähän sama kuin identifioituisi yksityisautoilun vastustajaksi ja ajaisi Volvo-merkkisellä nelipyöräisellä bensiinimoottorilla varustetulla fillarilla, jossa ei ole polkimia.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es ja Echo
vierailija
Tyhmät muoti-ilmiöt naurattavat. Ei kasvissyönnissä ole mitään vikaa. Ei vegaaniudessa ole mitään vikaa. Ei carnivore-dieetissä ole mitään vikaa. Mutta siinä on, jos ihminen identifioituu kasvissyöjäksi vaikka ei sitä ole koska se on coolia ja siitä saa hyvispisteitä näin ilmastonmuutoksen aikana. Se on vähän sama kuin identifioituisi yksityisautoilun vastustajaksi ja ajaisi Volvo-merkkisellä nelipyöräisellä bensiinimoottorilla varustetulla fillarilla, jossa ei ole polkimia.
Mikä on muoti-ilmiö? En osaa sanoa tuollaisista mainitsemistasi ihmisistä, koska en ole sellaisiin törmännyt. Seuraamassani ryhmässä on ihmisiä, jotka ovat olleet kasvissyöjiä tai vegaaneja vuosikausia. Useat haluavat myös ihan terveydellisistäkin syistä luopua liha- ja maitotuotteista tai ainakin vähentää niiden käyttöä. Nykyään on paljon helpompaa toteuttaa tällaista ruokavaliota, koska tuotteita on enemmän tarjolla. Itse olen niin suuri juustojen ystävä, että niistä olisi vaikeaa luopua, mutta kovien rasvojen vuoksi käytän välillä vegaanista valmistetta tai laitan leivän päälle esimerkiksi hummusta kasvisten lisäksi. Joissakin vegaanisissa juustoa jäljittelevissä valmisteissa on kyllä hurjasti suolaa, ja se ei taas ole hyvä asia, vaikka rasva olisi terveellisempää.
 
On kyllä aika inhottavaa pakottaa syömään jotakin, mitä ei halua. Eikä ollut kyse edes mistään tuollaisesta ruokavaliosta, vaan ihan vaan vegaanisesta ruokavaliosta. Olen itse oppinut tekemään vegaanisia ruokia ja leivonnaisiakin, vaikka en tosiaan itse vegaani ole. Ei ole sen vaivalloisempaa kuin muukaan ruoanlaitto ja haluan ehdottomasti, että vieraille löytyy sopivaa syötävää.
Ja mun mielestä ois inhottavaa pakottaa muutenkin kiireistä emäntää perehtymään mun ruokavalion saloihin.
 
vierailija
Ja mun mielestä ois inhottavaa pakottaa muutenkin kiireistä emäntää perehtymään mun ruokavalion saloihin.
No se on sinun mielipiteesi. Mä olen sellainen, että haluan kaikki ottaa huomioon. Vegaanisissa ruoissa ei ole mitään ihmeellistä tai vaikeaa, liha- ja maitotuotteet vain jätetään pois. Minusta on ollut innostavaa kokeilla niitä ja oppia muuta.

Mutta kukin tavallaan :)
 
vierailija
Nooh esim tunna on vissiin kasvissyöjä mut niin vaan sekin paikallisessa kulttuurissa kun matkustivat söi lihatuotteita silloin vuosituhannen alussa ja se oli mun mielestä ok ja silti pidän sitäkasvisyöjänä ellei nykyään sitten ole vaihtanut ruokailu tottumuksiaan. Mut kyllä vieraissa paikoissa voi syödä sitä mitä tarjotaan ihan kohteliaisuudesta eikä se muuta sitä omaa maailmaa jos joskus vähän lihaa joutuu maistamaan. Ja sama toistepäin jos paikassa on vain kasvisruokaa niin sekin on ok. Tietty sitten allergiat erikseen ja tällänen alergikko voi sanoa emännälle ennen tuloa et käykö et leivon tälläisen herkun juhliin jota kaikki muutkin voi maistella?. Ni vähentää yhden taakkaa. Tai tehdä sinne juhliin jonkun kasvis ruuan pelkästään se vieras. Ni monipuolistuu tarjoilu? Ni se auttais emäntää?
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Kohteliaisuudesta? Ihme ajattelua. Onko kiva katsoa sit, kun vieras oksentaa?
Nooh mun ajatus muuttui lopussa miten sen voi hoitaa ettei kaikki erilaiset ruokavaliot jää yhden harteille. Se vähentää työtaakkaa ja mitä jos emäntä tekee kaikki itse ni on vaarana et esim tekee pähkinä kakun ja samalla pähkinättömän nih niitä jäämiä menee sekaisin ja sit tulee allerginen reaktio? Ku tekee paljon kaikkea ni helposti menee sekaisin ja virheiden mahdollisuus lisääntyy?. Ja sitkun erikoiruokavaliot tuo omat bravuurinsa ni ruoka on monipuolisempaa ja sitten emänmät voi vaihdella reseptei. Ni ei ainakaan vieras jää nälkäiseksi?. Sit esim jos vieras joka tuo oman piiraan saa ottaa siitä ensimmäisenä ison siivun et lähtee nälkä ja sen jälkeen muutkin voi maistella?
 
vierailija
Mikä on muoti-ilmiö? En osaa sanoa tuollaisista mainitsemistasi ihmisistä, koska en ole sellaisiin törmännyt. Seuraamassani ryhmässä on ihmisiä, jotka ovat olleet kasvissyöjiä tai vegaaneja vuosikausia. Useat haluavat myös ihan terveydellisistäkin syistä luopua liha- ja maitotuotteista tai ainakin vähentää niiden käyttöä. Nykyään on paljon helpompaa toteuttaa tällaista ruokavaliota, koska tuotteita on enemmän tarjolla. Itse olen niin suuri juustojen ystävä, että niistä olisi vaikeaa luopua, mutta kovien rasvojen vuoksi käytän välillä vegaanista valmistetta tai laitan leivän päälle esimerkiksi hummusta kasvisten lisäksi. Joissakin vegaanisissa juustoa jäljittelevissä valmisteissa on kyllä hurjasti suolaa, ja se ei taas ole hyvä asia, vaikka rasva olisi terveellisempää.
Muoti-ilmiö tarkoittaa sitä, että tehdään jotain sen takia kun muutkin tekevät kun se on trendikästä. Trendikäs tarkoittaa ajankohtaista ja nousevaa suosiota nauttivaa asiaa tai ilmiötä. Henkilökohtaisesti tunnen mm. "vegaanin", joka käyttää nahkakenkiä ja -takkia sekä "kasvissyöjän", joka voi syödä ns. valkoista lihaa. Uskoisin, että punainen lihakin uppoaa, jos muuta ei ole tarjolla, mutta sehän ei tarkoita sitä etteikö henkilö olisi kasvissyöjä. Ja jos tuolle ei saa nauraa, niin sitten on se kuuluisa parodiahorisontti todellakin ylitetty oikein kunnolla.
 
vierailija
Muoti-ilmiö tarkoittaa sitä, että tehdään jotain sen takia kun muutkin tekevät kun se on trendikästä. Trendikäs tarkoittaa ajankohtaista ja nousevaa suosiota nauttivaa asiaa tai ilmiötä. Henkilökohtaisesti tunnen mm. "vegaanin", joka käyttää nahkakenkiä ja -takkia sekä "kasvissyöjän", joka voi syödä ns. valkoista lihaa. Uskoisin, että punainen lihakin uppoaa, jos muuta ei ole tarjolla, mutta sehän ei tarkoita sitä etteikö henkilö olisi kasvissyöjä. Ja jos tuolle ei saa nauraa, niin sitten on se kuuluisa parodiahorisontti todellakin ylitetty oikein kunnolla.
Kyllä mä tiedän, mikä muoti-ilmiö on, mutta en sitä tähän yhteyteen osannut ajatella. Ehkä koska en tunne kuvailemasi kaltaisia ihmisiä, mutta varmaan sellaisiakin on.
 
vierailija
Kyllä mä tiedän, mikä muoti-ilmiö on, mutta en sitä tähän yhteyteen osannut ajatella. Ehkä koska en tunne kuvailemasi kaltaisia ihmisiä, mutta varmaan sellaisiakin on.
Tässäkin ketjussa on tuotu esiin kasvissyöjiä, jotka syövät sitten kuitenkin munia, kalaa tai maitotuotteita muiden mukana. Tänään oli juuri lehdessä uutinen siitä kuinka Munakunnan hallituksen puheenjohtaja on syytteessä törkeästä eläinsuojelurikoksesta. Itseäni asia ei hirveästi hetkauta koska en ole "kasvissyöjä", mutta ei ainakaan eettisiin periaatteeisiin kannata sellaisen henkilön vedota, joka syö osana kasvisruokavaliotaan kananmunia tai maitoa, mutta ei sitten voi lihaa syödä tappamisen takia. Vai onko näille ihmisille kiduttaminen ihan ok kunhan kidutuksen lopuksi ei eläintä lopeteta ainakaan teurastajan toimesta?
 
vierailija
En ole itse vegaani, mutta syön hyvin vähän lihaa, koska en kauheasti siitä pidä. Teen usein kasvisruokaa, joka maistuu koko perheelle tai sitten teen kasvis- ja lihaversion, koska yksi perheenjäsen on kasvissyöjä, mutta ei vegaani, eli syö kalaa, kananmunia ja maitotuotteita.

Vegaanius ei ole mikään uskonto, vaan joidenkin ihmisten valitsema elämäntapa. Saan itse asiassa valtavasti vinkkejä eräästä vegaaniryhmästä, jossa on kiva ilmapiiri ja mukana myös paljon miehiä, jopa ihan rekkakuskia. En usko, että nämä ihmiset kuvittelevat olevansa muita parempia tai että jopa vihaisivat, kuten asian ilmaisit. Ketä, se jäi epäselväksi.

Tartuin sinun ja isoäidin kommentteihin, koska ne olivat tarpeettoman negatiivisia ihan kivaan ja kenties muillekin näin juhlien alla tarpeelliseen aloitukseen.

Joskus voi jättää kommentoimatta, jos ei ole keskusteluun mitään annettavaa, muuta kuin sitä negatiivista tekstiä. Somessakin on jännä ilmiö, kun tulee joku kasvis-tai vegaaniruokaan liittyvä artikkeli tai ihan jopa resepti, monet ilmeisesti paljon lihaa ja toisaalta liian vähän tuiki tarpeellisia kasviksia syövät pillastuvat tai laittavat nauruhymiöitä ja ilmoittavat suurelkeisesti, että kyllä vaan pihviä pitää olla ja kenties vielä kuvan tirisevästä pihvistä. Niin että kuka se itsestään numeroa pitää? Ikään kuin nämä ihmiset kokisivat itsensä uhatuksi ja pelkäisivät, että se pihvi viedään heiltä pois. Ei viedä.

Olen luultavasti sinua aika paljon vanhempi ja voin kertoa, että lihaa ei todellakaan syöty lapsuudessani ja nuoruudessani niin paljon kuin nykyään jotkut syövät, eikä edes nuoruudessani ollut myynnissä sellaisia broilerivalmisteita kuin nykyään. Oli vain kokonaista kanaa pakastettuna. Hyvin pärjättiin ilman ja ruoka oli monipuolista. Itse aloin jättää lihan vähemmälle, kun muutin maahan, jossa tuoreiden kasvisten runsaus innoitti ja opin paikallisilta niitä valmistamaan. Tuolloin Suomessa ei ollut lainkaan niin monia kasviksia kuin nykyään on, ilahduttavan paljon. Mikä on sinun lempikasviksesi?
Kommentoin tähän, että se nimenomaan oli sitä kanaa, ei broileria. 70-luvun lopulla tuli broilerit, ne paistettiin kokonaisina, ja se oli sunnuntairuokaa.
Yksi grillimakkara riitti neljälle lapselle: se laitettiin puoliksi ja ne halkaistiin. Sellaisen sai aina saunan jälkeen, eli kesällä vaikka joka ilta.
Limsapullo (lasinen 1/3 litran) jaettiin tasan 2 osaan.
Pehmis oli niin halpaa torin kioskilla että sellaisen sai vaikka joka viikko (nykyään raaskin ostaa omilleni jäätelökioskin pallot vain kerran kesässä).
Kaupasta haettiin jo 6-vuotiaana yksin tai samanikäisen serkun kanssa ruokaostoksia, kesällä se työnnettiin pikkuveljen rattaissa ja talvella pulkassa vedettiin kotiin. Kassalla tunsivat ja laittoivat isän tiliin, jos oli uusi kassahenkilö niin sanottiin "tilille 105".
Trip-mehut olivat kolmionmuotoisissa pakkauksisa 😀
 
vierailija
Mä tein pari vuotta sitten erikseen vege-kavereille... sitten he kuitenkin halusivat maistaa tavallistakin täytekakkua "pitkästä aikaa" ja munavoita piirakan päälle "koska se on niin hyvää"... vastedes mietin tarkkaan mihin vaivaudun, tai kutsunko heitä edes...
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Kommentoin tähän, että se nimenomaan oli sitä kanaa, ei broileria. 70-luvun lopulla tuli broilerit, ne paistettiin kokonaisina, ja se oli sunnuntairuokaa.
Yksi grillimakkara riitti neljälle lapselle: se laitettiin puoliksi ja ne halkaistiin. Sellaisen sai aina saunan jälkeen, eli kesällä vaikka joka ilta.
Limsapullo (lasinen 1/3 litran) jaettiin tasan 2 osaan.
Pehmis oli niin halpaa torin kioskilla että sellaisen sai vaikka joka viikko (nykyään raaskin ostaa omilleni jäätelökioskin pallot vain kerran kesässä).
Kaupasta haettiin jo 6-vuotiaana yksin tai samanikäisen serkun kanssa ruokaostoksia, kesällä se työnnettiin pikkuveljen rattaissa ja talvella pulkassa vedettiin kotiin. Kassalla tunsivat ja laittoivat isän tiliin, jos oli uusi kassahenkilö niin sanottiin "tilille 105".
Trip-mehut olivat kolmionmuotoisissa pakkauksisa
Muistan kyllä :)
 

Yhteistyössä