\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2005 klo 10:51 Jane kirjoitti:
kyllä sie tiät kun lapsivesi menee! Siitä ei voi erehtyä!
Hmm... itselläni käynnistyi esikoisen synnytys pienellä "pulahduksella" lapsivettä ja kyllä minua vain epäilytti, että olisiko ollut valkovuotoa, kun sen eritys oli loppuakohden todella runsasta.
MaidAnna vai kukas tuossa ainakin laittoi sen saman neuvon kuin minkä itse olin neuvolasta saanut eli selälleen makaamaan (ja tosiaan vaikka side pöksyihin) ja jos sitten vielä kastuu niin on tod.näk. lapsivettä.
Joka tapauksessa yhteydenotto äpolille kannattaa, koska kuitenkin vesien mentyä pitäisi tarkastettavaksi lähteä, vaikka supistuksia ei vielä olisikaan.
Niin ja viime viikonloppuna synnyttänyt ystävättäreni synnytti kolmannen lapsensa ja kahdesta aiemmasta vedet menneet "normaalisti" holahtamalla sairaalassa ja tämän kohdalla ilmeisesti lirahtaneet pissalla käynnin yhteydessä huomaamatta sillä synnärille päästessään todettiin kaikkien vesien menneen (ja, että sitä on ilmeisesti ollut hyvin vähän) eikä hän ollut todellakaan huomannut mitään.
Eli kyllä tämä synnyttäminen on kuitenkin sen verran yksilöllistä puuhaa, että itse en kenellekään absoluuttisena totuutena menisi sanomaan näitä "kyllä sinä sitten huomaat, kun vedet menee/ on kyse oikeista supistuksista" - useimmilla titenkin näin on. Mutta helpommalla pääsee, kun kuuntelee omia tuntemuksiaan ja rohkeasti soittaa neuvoja neuvolasta/ äpolilta.
Synnyttämisen iloa kaikille (itsellä ilo myös pian taas edessä - la 23.4)