Valjaat lapselle huvipuistoon?

  • Viestiketjun aloittaja mietiskelee
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26699660]Ok, no voin sitten tästä lähtien laajentaa ajatustani siihen että vanhempi on joko tossukka tai hänellä on fyysisiä rajoituksia, jonka vuoksi ei kykene lasta hallitsemaan.[/QUOTE]

:D
itseasiassa tässä kun asiaa ehdin ajatella, niin sanoisin että olen molempia.
 
essikaisa
saatiinhan še kipakka keskustelu aikaiseksi. aluksi näytti että ihan myöntyväistä porukkaa valjaille mutta ei....!!!

valjailla tai ilman meidän valjasreppu on saanut paljon ihastelivia katseita, sellainen joossa panda selässä.

www.hattivatti.fi
 
essikaisa
[QUOTE="vieras";26699782]Luin lehdestä taannoin jonkun turvallisuuskouluttajat haastattelun että ikinä ei saisi laittaa lapsen tai hänen vanhempansa nimeä näkyville. Pedofiilit houkuttelevat lapsia luokseen kutsumalla nimeltä. Puhelinnumero riittää.[/QUOTE]

erittäin hyvä huomio.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699660]Ok, no voin sitten tästä lähtien laajentaa ajatustani siihen että vanhempi on joko tossukka tai hänellä on fyysisiä rajoituksia, jonka vuoksi ei kykene lasta hallitsemaan.[/QUOTE]

No voi luoja :D Meillä tuo 1v8kk ottaa jo ruokakaupassa välillä sellaisia spurtteja hyllyjen välissä että mielummin istutan häntä kärreissä. Mites jos sä jonotat vaikka hodaria siellä huvipuistossa ja oot just maksamassa ja sun muksu päättää singahtaa vaikka jonkun lokin perään,niin syöksytkö sä siitä sekunnissa perään? Meillä joutuu joskus sanomaan kahdesti,jopa kolmestikin että pysähtyy ennen kuin komento menee perille. Siinä ajassa ennättää jo pitkälle..
 
Juu valjaat on pop :)
Täällä kohta 2v poika menee kuin päätön joka paikassa, saatan olla laiska ja tossu, mut en halua äkillisiä vaurioita lapseeni, muihin ihmisiin, laitteisiin, tavaroihin ja siksi rauhassa kävellään valjaissa. Välillä heppu makaa maassa, kun on tylsää koska ei pääse juoksemaan ;)
Käsi kädessä ei onnistu maalla, kaupungissa, torilla eikä muuallakaan kävelyhetket :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699817]No voi luoja :D Meillä tuo 1v8kk ottaa jo ruokakaupassa välillä sellaisia spurtteja hyllyjen välissä että mielummin istutan häntä kärreissä. Mites jos sä jonotat vaikka hodaria siellä huvipuistossa ja oot just maksamassa ja sun muksu päättää singahtaa vaikka jonkun lokin perään,niin syöksytkö sä siitä sekunnissa perään? Meillä joutuu joskus sanomaan kahdesti,jopa kolmestikin että pysähtyy ennen kuin komento menee perille. Siinä ajassa ennättää jo pitkälle..[/QUOTE]

No voi herranjestas, mä kysyisin sulta että miten sä ylipäätään pärjäät lapsen kanssa missään ilman että se on narun päässä tai rattaissa kiinnitettynä...
 
moi vaan
ilmoitan olevani tossukkavanhempi, meidän kaksosilla on valjasreput! Oikein kätevä apu meille pienten hirmuista vauhtia vipeltävien ipanoiden tossukkavanhemmille. Söpötkin ovat nuo reput :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699830]No voi herranjestas, mä kysyisin sulta että miten sä ylipäätään pärjäät lapsen kanssa missään ilman että se on narun päässä tai rattaissa kiinnitettynä...[/QUOTE]

No voi herranjestas,miksi kaksivuotiaan pitäisi juosta yksin vapaana jossain kadulla tai huvipuistossa? Jos ei sitä itsekontrollia vielä ole? Eikö se silloin yksinkertaisesti mene niin että jos lapsi ei osaa vielä kulkea ihmisten ilmoilla niin sit se ei kulje? On vähän eri asia kävellä kotoa jonnekin siwaan hiljaista pyörätietä pitkin kuin päästää 2v juoksemaan jonnekin linnanmäelle missä on tuhat muutakin ihmistä ja vieras ympäristö :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699866]No voi herranjestas,miksi kaksivuotiaan pitäisi juosta yksin vapaana jossain kadulla tai huvipuistossa? Jos ei sitä itsekontrollia vielä ole? Eikö se silloin yksinkertaisesti mene niin että jos lapsi ei osaa vielä kulkea ihmisten ilmoilla niin sit se ei kulje? On vähän eri asia kävellä kotoa jonnekin siwaan hiljaista pyörätietä pitkin kuin päästää 2v juoksemaan jonnekin linnanmäelle missä on tuhat muutakin ihmistä ja vieras ympäristö :)[/QUOTE]

No jos me käydään kerran vuodessa linnanmäellä niin kyllä mä sielläkin pärjään ilman valjasreppuja :D ja pärjää jopa mieskin.

Ihan tosi, mulle on aivan sama vaikka teillä olisi 5 mukulaa kaikki narun päässä enkä jää sitä sen enempää miettimään, huomiota kyllä voin kiinnittää, minusta vaan narut on koirille, niinkuin joku hekotteli. :) ja saatan ajatella tossukkavanhempi, mutta en mä silti ajattele että vanhempi on huonompi tai typerä ihminen. Voin jopa ymmärtää valjaiden käytön JOISSAIN tilanteissa, niinkuin sanoin. Ei sitä kumminkaan tarvitse mulle sen enempää perustella, tosin en mä tullut esim. ajatelleeksi että jollain voi olla selkä rikki eikä kestä yhtään lapsen perässä kumartelua ym, mulla kun ei sellaisia ongelmia ole. No nytpä on sekin mielessä.
 
"vieras"
Jotkut lapset oppii kävelemään alle vuoden ikäisinä. Joo,toki antaisin 10kk ikäisen vauvan vaeltaa Helsingin keskustassa,se kun on niin hyvin perillä asioista ja ymmärtää miksi täytyy kävellä nätisti oikealla puolella tietä =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699909]Jotkut lapset oppii kävelemään alle vuoden ikäisinä. Joo,toki antaisin 10kk ikäisen vauvan vaeltaa Helsingin keskustassa,se kun on niin hyvin perillä asioista ja ymmärtää miksi täytyy kävellä nätisti oikealla puolella tietä =)[/QUOTE]

Joo, mähän annankin siis vaeltaa yksin ja vapaana vain koska meillä ei ole valjaita :D sanonkin aina lapselle että hei, äiskä käy stockalla, nähdään metrolla klo. 14 sit.
 
"juupajuu"
Sanoisin, että mielummin valjaat, kuin että lapsi johonkin katoaa. Oon varmaan sitten tossukkavanhempi, kun en saa meidän reilun vuoden ikäistä kuriin, niin että kävelisi vaikka rattaista kiinni pitäen. Ei jaksa pitkiä aikoja olla rattaissa, enkä jaksa sylissäkään kantaa lähes 12 kiloista rimpuilijaa. Jos päästän kävelemään, niin säntäilee ties minne ja mun huudot kaikuu kuin kuuroille korville. Lähtee vaan karkuun. Päästän tietenkin kävelemään silloin, kun on turvallista, mutta juurikaan jossian kaupungilla, ostoskeskuksessa (jossa menis ekana rullaportaisiin) tai huvipuistossa en todellakaan voi päästää. Siksi meillä on ostoslistalla tuollainen valjasreppu :)

Ylistykselliset sanat teille, jotka saatte lapsenne heti pienestä pitäen kulkemaan nätisti ja pysähtymään yhdellä käskyllä, kadehdin teitä siinä asiassa. Meillä ei onnistu, johtunee varmaan molemmista sekä vanhemmista että lapsesta. Koen kuitenkin olevani hyvä äiti, sillä suojelen lastani ostamalla hänelle valjaat :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699902]No jos me käydään kerran vuodessa linnanmäellä niin kyllä mä sielläkin pärjään ilman valjasreppuja :D ja pärjää jopa mieskin.

Ihan tosi, mulle on aivan sama vaikka teillä olisi 5 mukulaa kaikki narun päässä enkä jää sitä sen enempää miettimään, huomiota kyllä voin kiinnittää, minusta vaan narut on koirille, niinkuin joku hekotteli. :) ja saatan ajatella tossukkavanhempi, mutta en mä silti ajattele että vanhempi on huonompi tai typerä ihminen. Voin jopa ymmärtää valjaiden käytön JOISSAIN tilanteissa, niinkuin sanoin. Ei sitä kumminkaan tarvitse mulle sen enempää perustella, tosin en mä tullut esim. ajatelleeksi että jollain voi olla selkä rikki eikä kestä yhtään lapsen perässä kumartelua ym, mulla kun ei sellaisia ongelmia ole. No nytpä on sekin mielessä.[/QUOTE]

Ei meilläkään valjaita ole,mutta meillä alle 2v istuu visusti rattaissa :) En mä silti ymmärrä miten tälläinen(kin) asia voi herättää joissakin niin voimakkaita mielipiteitä. Ei mulla ole tarvetta leimata ketään tossukaksi :) Sen sijaan musta on erittäin fiksua toimia kuten parhaaksi näkee,miksi kukaan haluaisi ottaa turhaa riskiä että reissu menee pilalle lasta etsiessä? Jos tietää lapsensa taipumuksen lähteä vaeltelemaan tai jos lapsi on vilkas niin silloinhan valjaat ovat varsin kätevä keksintö :) Myös kantoliina on yksi parhaista keksinnöistä ikinä.
 
"vieras"
[QUOTE="juupajuu";26699962]Sanoisin, että mielummin valjaat, kuin että lapsi johonkin katoaa. Oon varmaan sitten tossukkavanhempi, kun en saa meidän reilun vuoden ikäistä kuriin, niin että kävelisi vaikka rattaista kiinni pitäen. Ei jaksa pitkiä aikoja olla rattaissa, enkä jaksa sylissäkään kantaa lähes 12 kiloista rimpuilijaa. Jos päästän kävelemään, niin säntäilee ties minne ja mun huudot kaikuu kuin kuuroille korville. Lähtee vaan karkuun. Päästän tietenkin kävelemään silloin, kun on turvallista, mutta juurikaan jossian kaupungilla, ostoskeskuksessa (jossa menis ekana rullaportaisiin) tai huvipuistossa en todellakaan voi päästää. Siksi meillä on ostoslistalla tuollainen valjasreppu :)

Ylistykselliset sanat teille, jotka saatte lapsenne heti pienestä pitäen kulkemaan nätisti ja pysähtymään yhdellä käskyllä, kadehdin teitä siinä asiassa. Meillä ei onnistu, johtunee varmaan molemmista sekä vanhemmista että lapsesta. Koen kuitenkin olevani hyvä äiti, sillä suojelen lastani ostamalla hänelle valjaat :)[/QUOTE]

Joo, moni varmaan ymmärtää (lukee?) vähän väärin mitä olen kirjoittanut :) tottakai lapsen ikä ja kehitys pitää ottaa huomioon, ei 10 kk vanhalta voi olettaa että hän osaa käskyt tai osaa arvioida ympäristöään, mutta meidän perheessä se ei myöskään tarkoita valjaita vaan sitten itse pidän lapsesta kiinni ja kuljen perässä. Enkä näe mitään syytä jos nyt satut _just kävelemään siinä junaraiteiden vieressä_ niin miksi lapsen pitäisi SIINÄ saada kävellä vapaasti??? siinä kohtaa lapsi vaan rattaisiin tai tiukasti kädestä kiinni. Ihan oikeasti, näin varmaan kumminkin toimii suurin osa vanhemmista, sillä noita valjaita näkyy todella vähän. Isommalta lapselta jo pitää voida odottaa enemmän asioita. Ja VAATIA. Nuo ekat keinoni koski nimenomaan vanhempia lapsia, ei vauvaikäisiä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699935]Joo, mähän annankin siis vaeltaa yksin ja vapaana vain koska meillä ei ole valjaita :D sanonkin aina lapselle että hei, äiskä käy stockalla, nähdään metrolla klo. 14 sit.[/QUOTE]

En tainnut ihan sitä tarkoittaa :) Selvennän vielä että tarkotin tilannetta jossa lapsi kävelee "yksin" eli ei pidä äitiä kädestä eikä kiinni rattaista tms. Kukahan vanhempi jättäisi vauvansa odottamaan kauppareissun ajaksi,varsin hupsu ajatus :) Jos olet tarkkaillut lasten liikehdintää niin se harvoin on suunniteltua tai ennakoitavaa. Pieni pää keksii salamannopeasti uusia ihmeellisyyksiä ja koska ajatustenluku ei onnistu niin joskus on ihan fyysisesti mahdotonta estää kaikki tapaturmat ihmisen reaktionopeuden huomioonottaen. Joten hups,äsken se vieressä kiltisti kävellyt lapsi makaakin nyt asfaltilla pyöränkumin jälki naamassa,ihan vaan siksi kun kumartui katsomaan kauniin väristä kiveä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699991]Ei meilläkään valjaita ole,mutta meillä alle 2v istuu visusti rattaissa :) En mä silti ymmärrä miten tälläinen(kin) asia voi herättää joissakin niin voimakkaita mielipiteitä. Ei mulla ole tarvetta leimata ketään tossukaksi :) Sen sijaan musta on erittäin fiksua toimia kuten parhaaksi näkee,miksi kukaan haluaisi ottaa turhaa riskiä että reissu menee pilalle lasta etsiessä? Jos tietää lapsensa taipumuksen lähteä vaeltelemaan tai jos lapsi on vilkas niin silloinhan valjaat ovat varsin kätevä keksintö :) Myös kantoliina on yksi parhaista keksinnöistä ikinä.[/QUOTE]

Ai voimakkaita? en mä nyt sanoisi että mun mielipide on kovin voimakas :) myönnettäköön että tuo "tossukka" on tökerösti sanottu. Minä pidän valjaita yleensä turhina enkä pidä niistä lapsella. En mä silti puutu kenenkään valjaiden käyttöön enkä luo paheksuvia katseita, ettäkö se mulle niin kova paikka olis.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26700013]Joo, moni varmaan ymmärtää (lukee?) vähän väärin mitä olen kirjoittanut :) tottakai lapsen ikä ja kehitys pitää ottaa huomioon, ei 10 kk vanhalta voi olettaa että hän osaa käskyt tai osaa arvioida ympäristöään, mutta meidän perheessä se ei myöskään tarkoita valjaita vaan sitten itse pidän lapsesta kiinni ja kuljen perässä. Enkä näe mitään syytä jos nyt satut _just kävelemään siinä junaraiteiden vieressä_ niin miksi lapsen pitäisi SIINÄ saada kävellä vapaasti??? siinä kohtaa lapsi vaan rattaisiin tai tiukasti kädestä kiinni. Ihan oikeasti, näin varmaan kumminkin toimii suurin osa vanhemmista, sillä noita valjaita näkyy todella vähän. Isommalta lapselta jo pitää voida odottaa enemmän asioita. Ja VAATIA. Nuo ekat keinoni koski nimenomaan vanhempia lapsia, ei vauvaikäisiä.[/QUOTE]

Millä tavalla se sun kiinnipitely eroaa niistä valjaista?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26700037]En tainnut ihan sitä tarkoittaa :) Selvennän vielä että tarkotin tilannetta jossa lapsi kävelee "yksin" eli ei pidä äitiä kädestä eikä kiinni rattaista tms. Kukahan vanhempi jättäisi vauvansa odottamaan kauppareissun ajaksi,varsin hupsu ajatus :) Jos olet tarkkaillut lasten liikehdintää niin se harvoin on suunniteltua tai ennakoitavaa. Pieni pää keksii salamannopeasti uusia ihmeellisyyksiä ja koska ajatustenluku ei onnistu niin joskus on ihan fyysisesti mahdotonta estää kaikki tapaturmat ihmisen reaktionopeuden huomioonottaen. Joten hups,äsken se vieressä kiltisti kävellyt lapsi makaakin nyt asfaltilla pyöränkumin jälki naamassa,ihan vaan siksi kun kumartui katsomaan kauniin väristä kiveä.[/QUOTE]

Hoidan lapsia työkseni, joten väitän tietäväni melko hyvin kuinka arvaamatonta etenkin pienen lapsen liikkuminen voi olla. Väitänkin vaan että siitä huolimatta minusta valjaat on turhat. En todellakaan oleta että 10 kk vanha pysyy vieressäni ilman että KATSON PERÄÄN? mistä sait sellaisen käsityksen. Ja eikai se valjaiden käyttö nyt sentään vapauta sua peräänkatsomisesta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26700045]Millä tavalla se sun kiinnipitely eroaa niistä valjaista?[/QUOTE]

Ai miten kädestä kiinni pitäminen eroaa valjaista? En mä tiedä... miksi kuljetan koiraani valjaissa enkä pidä hännästä kiinni, kerta se on sama asia.....
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26700039]Ai voimakkaita? en mä nyt sanoisi että mun mielipide on kovin voimakas :) myönnettäköön että tuo "tossukka" on tökerösti sanottu. Minä pidän valjaita yleensä turhina enkä pidä niistä lapsella. En mä silti puutu kenenkään valjaiden käyttöön enkä luo paheksuvia katseita, ettäkö se mulle niin kova paikka olis.[/QUOTE]

Sinun mielestäsi valjaat ovat turhat,jonkun toisen mielestä kätevät. Miksi sitä tarvitsee sen enempää ruotia? Varsinkaan tuollaisilla mielipiteillä joista ei kukaan hyödy yhtään mitenkään,esim. "valjaat ovat koirille". Aha? Ja? :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26700078]Sinun mielestäsi valjaat ovat turhat,jonkun toisen mielestä kätevät. Miksi sitä tarvitsee sen enempää ruotia? Varsinkaan tuollaisilla mielipiteillä joista ei kukaan hyödy yhtään mitenkään,esim. "valjaat ovat koirille". Aha? Ja? :)[/QUOTE]

No ap itse kysyi asiaa. Lue aloitus. Olen jo moneen kertaan perustellut vastaukseni, itse siinä jankkaat etkä hyväksy mielipidettäni.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26700069]Ai miten kädestä kiinni pitäminen eroaa valjaista? En mä tiedä... miksi kuljetan koiraani valjaissa enkä pidä hännästä kiinni, kerta se on sama asia.....[/QUOTE]

Varmaankin siksi että valjaat ovat koirilla mukavammat käytössä,mahdollistavat liikkumisen suuremmalla säteellä kuin ihmisen käsivarren pituus. Valjeet eivät temmo koiriasi mistään yksittäisestä ruumiinosasta eivätkä hiosta. Samoista syistä joista voisin kuvitella käyttäväni valjaita lapsella :)
 

Yhteistyössä