Valjaat lapselle huvipuistoon?

  • Viestiketjun aloittaja mietiskelee
  • Ensimmäinen viesti
mietiskelee
Onko ihan kamalaa ja tuomittavaa jos käyttää lapsella esim huvipuistossa valjaita?
Kyseessä siis vilkas melkein 2v, joka tykkää itse kävellä mutta meno on aika päätöntä.. rattaissa viihtyy jonkun verran myös mutta olisi mukava antaa "itsekin" mennä :) mitä tuumitte jos tulee vastaan "valjastettu" mukula :)?
 
"Xxxx"
Meillä on ;) tuossa 1-2 v olen niitä käyttänyt, ja sit vielä isompanakin lentokentillä tms.

Paljon helpompaa näin. Ovat rohkeita, meneviä lapsia eikä ole kiva koko aikaa kieltää.
 
mietiskelee
Tai ei nyt ihan päätöntä meno ole enää, mutta lähinnä sen ihmisjoukon ym vaaratilanteiden takia ajattelin että ei sitten vahingossakaan pääsisi karkuun tai muuta kamalaa :/
 
"vieras"
Ehdottomasti valjaat on hyvä ratkaisu! Meillä on juuri tuollaisia huvipuisto, lentokenttä ym. väentungostilanteita varten olleet käytössä ja hyväksi todettu. :)

Varmaan tänne kohta joku kirjoittaa, että opeta lapsesi kävelemään nätisti tai istumaan rattaissa. Koirat kuuluvat narun päähän. Näitä valjaskeskusteluja on ollut aina välillä ja aina jotkut tuomitsee valjaiden käyttäjät.
 
"vieras"
En ymmärrä valjaita, pidän sellaisia vanhempia vähän "tossukoina". Nojoo, sen ymmärsin kun tutut meni ulkomaille joka on luokiteltu ns. vaaralliseksi lapsikaappausten osalta, niin siellä pistivät lapsen varmuuden vuoksi valjaisiin, vaikka pitivätkin koko ajan lähellä ja katseenalla.
 
mietiskelee
[QUOTE="vieras";26699432]En ymmärrä valjaita, pidän sellaisia vanhempia vähän "tossukoina". Nojoo, sen ymmärsin kun tutut meni ulkomaille joka on luokiteltu ns. vaaralliseksi lapsikaappausten osalta, niin siellä pistivät lapsen varmuuden vuoksi valjaisiin, vaikka pitivätkin koko ajan lähellä ja katseenalla.[/QUOTE]

Onko sitten parempi, että lapsi riuhtoo koko ajan irti kädestä/istuu vain rattaissa/juoksee "irrallaan" vanhemmat perässä koko ajan..? Nimittäin meillä ei ainakaan tuo jätkä ole mikään rauhallisin tapaus :D
 
[QUOTE="vieras";26699432]En ymmärrä valjaita, pidän sellaisia vanhempia vähän "tossukoina". [/QUOTE]

näin ne asiat näyttäytyy erilailla. itse pidän enemmän tossukoina sellaisia vanhempia jotka pitävät lapset aina liikkuessaan rattaissa eivätkä kannusta kävelemään itse, vaikka sitten hankalammissa paikoissa valjaiden päässä :)
 
"vieras"
Meillä kävellään siellä missä sanotaan tai sit istutaan rattaissa jos ei uskota. Vaihtoehtoisena voidaan aina myös pitää sitä että "lähdetään kotiin sitten jos ei totella". Ja meillä todellakin lapset kävelee itse ja paljon.

Niin, kyllä tiesin että saan paljon vastalauseita mutta itsepähän ap kysyi mitä ajattelen ja niin mä vaan ajattelen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699432]En ymmärrä valjaita, pidän sellaisia vanhempia vähän "tossukoina". Nojoo, sen ymmärsin kun tutut meni ulkomaille joka on luokiteltu ns. vaaralliseksi lapsikaappausten osalta, niin siellä pistivät lapsen varmuuden vuoksi valjaisiin, vaikka pitivätkin koko ajan lähellä ja katseenalla.[/QUOTE]

Kaikki lapset ei vaan malta olla paikallaan ja kävellä nätisti vanhempien kädestä kiinni pitäen, kun maailma on täynnä kaikkea uutta ja ihmeellistä.

Meilläkin valjasreppu käytössä. Neidillä ikää 1v2kk ja on todella kova menemään (kävellyt 9kk ikäisestä asti) Ei vielä ymmärrä, että ei saa juosta minne tahansa. Rattaissa ei tykkää pitkiä aikoja istuskella ja mun mielestä on kivempi että saa kävellä valjaissa, kun että istusi kokoajan rattaissa valjailla köytettynä! Kiipeää nimittäin rattaista pois, jos ei ole valjailla kiinni.
 
"jee"
Hei kertokaas valjaiden käyttäjät että minkälainen "talutushihna" teillä on? Meillä olisi tuolle 1,5v ikiliikkujalle perintövaljaat, joissa ei ole hihnaa mukana. En ole muistanut katsoa millasia niissä nykyään on, onko ne integroituna valjaisiin vai joku fleksin tyyppinen talutin?

Ja mun mielestä valjaat on erittäin suotavat nuilla pienillä joilla ei ole vielä järkeä päässä, ja mitä tossukkavanhempiin tulee niin enempi mua ihmetyttää ne jotka istuttaa lapsiaan koko ajan rattaissa kun ollaan ihmisten seassa.
 
essikaisa
[QUOTE="vieras";26699432]En ymmärrä valjaita, pidän sellaisia vanhempia vähän "tossukoina".[/QUOTE]

en ymmärtänyt esikoisen jälkeen joka oli rauhallinen tyttö. nyt ymmärrän kun kuopus hulivili poika joka ei halua istua rattaissa ja haluaa kävellä 1,5v. näin se ymmärrys kasvaa omasta kokemuksesta... kun ei tiedä on mielipiteet musta valkoisia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26699506]Meillä kävellään siellä missä sanotaan tai sit istutaan rattaissa jos ei uskota. Vaihtoehtoisena voidaan aina myös pitää sitä että "lähdetään kotiin sitten jos ei totella". Ja meillä todellakin lapset kävelee itse ja paljon.

Niin, kyllä tiesin että saan paljon vastalauseita mutta itsepähän ap kysyi mitä ajattelen ja niin mä vaan ajattelen.[/QUOTE]

Niin ne lapset on erilaisia.
 
[QUOTE="vieras";26699506]Vaihtoehtoisena voidaan aina myös pitää sitä että "lähdetään kotiin sitten jos ei totella". [/QUOTE]

Mutta ihanko totta teillä on toiminut kävelemäänlähtöiästä asti noinkin kauaskantoinen uhkaus kuin "lähdetään kotiin jos ei totella"?

Siis jos kyseessä ei mikään reissu lähikauppaan vaan vaikka se huvipuisto tunnin ajomatkan päässä?

Apn tapauksessahan oli jo vanhempi lapsi kyseessä, mutta oletan nyt että olet tuo tossukaksikatsojavieras ja kysyn yleisemmin.
 
"vieras"
Meillä on sellainen valjasreppu, jossa noin metrin pituinen hihna. Vähän niinkuin vain käden jatke vanhemmalle. Eli mun mielestä valjaissa ei oo mitään pahaa, voisin toki kävellä myös niin että pidän kiinni lasta kädestä, mutta joutuisin kulkemaan hyvin kumarassa. Olen itse aika pitkä ja tuo lapsi vasta vähän päälle vuoden eli aika pieni, niin helpottaa kovasti.
 
"vieras"
en ymmärtänyt esikoisen jälkeen joka oli rauhallinen tyttö. nyt ymmärrän kun kuopus hulivili poika joka ei halua istua rattaissa ja haluaa kävellä 1,5v. näin se ymmärrys kasvaa omasta kokemuksesta... kun ei tiedä on mielipiteet musta valkoisia.
Kulunut selitys. Aina mun lapseni kaikki on hiljaisia tossukoita kun totean ettei ole ollut ongelmaa tässä asiassa :D Mutta enpä mä töissäkään ole niitä valjaita tarvinnut koskaan, vaikka lapsia on ollut jos minkälaista persoonaa.... ja isolla porukalla kuljetaan.
 
"vieras"
Mutta ihanko totta teillä on toiminut kävelemäänlähtöiästä asti noinkin kauaskantoinen uhkaus kuin "lähdetään kotiin jos ei totella"?

Siis jos kyseessä ei mikään reissu lähikauppaan vaan vaikka se huvipuisto tunnin ajomatkan päässä?

Apn tapauksessahan oli jo vanhempi lapsi kyseessä, mutta oletan nyt että olet tuo tossukaksikatsojavieras ja kysyn yleisemmin.
Iän mukaan tietysti :O jos on kyseessä vasta kävelemään opetteleva niin toki mä olen vieressä aina kun harjoittelee ominpäin menoa. En mä siihen valjaita tarvitse.
 
[QUOTE="vieras";26699596]Iän mukaan tietysti :O jos on kyseessä vasta kävelemään opetteleva niin toki mä olen vieressä aina kun harjoittelee ominpäin menoa. En mä siihen valjaita tarvitse.[/QUOTE]

sehän on sitten hyvä.
itse tarvitsin, kun tahdoin käydä taapertajan kanssa kävelyllä pikkukaupunkimme keskustassa. pitkiä aikoja en voi käsikädessä mennä, selkäni kipeytyy siitä moneksi päiväksi, ja tuolloin lapsella oli vauhtia muttei tajua, niin olisi saattanut tehdä äkkikäännöksen kävelytieltä auton alle sekunnissa. vaunut oli mukana kun koko päivää ei jaksanut kävellä, niin en helposti ehtinyt syöksyilemään lasta kiinni.

Näinpä mentiin valjaiden kanssa, molemmat iloisina kesäpäivästä ja siitä ettei jökötetty omassa pihassa :)
 
"vieras"
sehän on sitten hyvä.
itse tarvitsin, kun tahdoin käydä taapertajan kanssa kävelyllä pikkukaupunkimme keskustassa. pitkiä aikoja en voi käsikädessä mennä, selkäni kipeytyy siitä moneksi päiväksi, ja tuolloin lapsella oli vauhtia muttei tajua, niin olisi saattanut tehdä äkkikäännöksen kävelytieltä auton alle sekunnissa. vaunut oli mukana kun koko päivää ei jaksanut kävellä, niin en helposti ehtinyt syöksyilemään lasta kiinni.

Näinpä mentiin valjaiden kanssa, molemmat iloisina kesäpäivästä ja siitä ettei jökötetty omassa pihassa :)
Ok, no voin sitten tästä lähtien laajentaa ajatustani siihen että vanhempi on joko tossukka tai hänellä on fyysisiä rajoituksia, jonka vuoksi ei kykene lasta hallitsemaan.
 
"kamomilli"
[QUOTE="vieras";26699596]Iän mukaan tietysti :O jos on kyseessä vasta kävelemään opetteleva niin toki mä olen vieressä aina kun harjoittelee ominpäin menoa. En mä siihen valjaita tarvitse.[/QUOTE]

Sä oot aika guru! Tuus opettaa meidänkin lasta!
 
"vieras"
[QUOTE="kamomilli";26699666]Sä oot aika guru! Tuus opettaa meidänkin lasta![/QUOTE]

Ai missä? tuun opettamaan miten ollaan oman lapsen lähellä ja pidetään häntä silmällä kun opettelee kävelemään itse? :D
 
mietiskelee
[QUOTE="vieras";26699506]Meillä kävellään siellä missä sanotaan tai sit istutaan rattaissa jos ei uskota. Vaihtoehtoisena voidaan aina myös pitää sitä että "lähdetään kotiin sitten jos ei totella". Ja meillä todellakin lapset kävelee itse ja paljon.

Niin, kyllä tiesin että saan paljon vastalauseita mutta itsepähän ap kysyi mitä ajattelen ja niin mä vaan ajattelen.[/QUOTE]

Näin meilläkin on esim. kauppareissuilla/kävelyllä, "kädestä kiinni tai syliin/rattaisiin"- mielestäni on kuitenkin eriasia tuollaisen huvipuistot yms, missä on paljon ihmisiä ja paljon katseltavaa/tutkittavaa pienelle pojalle :) jotenkin haluaa antaa edes hieman enemmän vapautta tutkia, kuitenkaan vaarantamatta turvallisuutta :)

Mutta kiitos myös sinun mielipiteestä, on kiva aina kuulla erilaisia näkökantoja asioihin :)
 

Yhteistyössä