Valitus naapurin koirasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hermoromahdus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hermoromahdus"

Vieras
Voiko naapurin koirasta tehdä valituksen? Haukkuu aina kun omistajat ei ole kotona eli arkena aamusta johkin kahteen saakka ja toisinaan iltaisin ja viikonloppuiloita/öinä kun omistajat viihteellä.
Nyt on täysin mennyt hermot. Haukkuminen kuuluu todella selvästi meidän asuntoon kun ei noi pahviseinät mitään pidä. Meidän vuoden ikäisen tytön päiväunet on jo puolivuotta mennyt päin persettä kun se herää siihen haukkumiseen. Asiasta on sanottu niille useasti ja vaadittu että tekis asialle jotain. Ja siis kun syy on siinä että he ei oikeesti ole edes kunnolla kouluttanut sitä koiraa. Aika laiskaa porukkaa. Eikä omistaja halua käyttää mitään pantoja mitkä suihkauttaa koiran kuonolle jotain aina kun haukkuu. Siis ei vaan halua jotain tehdä ja muut siitä kärsii.
Onko siis aihe sellainen mistä voi tehdä valituksen vai pitääkö vain kärsiä ja

niin toi jäi näköjään kesken. Siis tarviiko tota vaan kestää? Ja rukoilla että joku olis lenkillä tiputellut jotain myrkytettyjä makkaran paloja tohon pihalle... ??

Koiralla on selvästi eroahdistusta. Tekisin itse tuossa tapauksessa valituksen lisäksi ehdottomasti eläinsuojeluilmoituksen, sillä on typerää että omistajat eivät välinpitämättöminä tee mitään koiransa kouluttamiseksi. Eroahdistuksesta kärsivä koira kun stressaa aivan hirvittävän paljon tuosta yksinjäämisestä.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
Tuosta onkin naapurin kanssa puhuttu, että eroahdistus on varmasti stressaavaa koirallekin, mutta omistajat eivät muutakun harmittele että voi raukkaa koiraa. Viikonloppuna soitimme naapureille puolenyön aikaan että nyt olis aika tulla tekeen tolle koiralle jo jotain kun täälä ei saada nukuttua. Olivat keskustassa viihteellä. Aikaisemmin toinen naapuri oli heille jo soittanut kun heidän kanssaan keskustelimme asiasta ja he ovat keskenään ystäviä, ja omistaja oli lähtenyt tulemaan kotiin. Koira oli kuitenkin hetkeksi lopettanut haukkumisen niin omistaja ei tullutkaan kotiin. Haukkuminen jatkui puolentunnin päästä ja mieheni soitti heille. Tuli sitten tunnin päästä ja koira lopetti haukkumisen. Omistajan itku ja valitus kuului seuraavan tunnin. Harmitti varmaan kun kiva ilta meni pilalle kun on niin kusipää naapurit.
Mutta joo. Valituksen teen ja sen eläinsuojeluilmoituksenkin ihan pian.

niin pahoittelen tuota myrkkykommenttia. Se oli sellainen hieman sarkastinen kommentti. Itse tykkään koirista todella paljon ja minulla ollut koira aiemmin montavuotta. Vitsinä tuon sanoin ja toivon että joskus osataan myös ajatella niin että hermostunut ihminen saattaa sanoa asioita mitä ei aina tarkoita.

Tee kirjallinen valitus isännöitsijälle ja kuvaile siihen aika tarkoin miten koira haukkuu. Kellonajat ja kestot ja myös sen, että koira jätetään myös yöksi tietoisesti haukkumaan ja olette siitä useaan kertaan sanoneet omistajalle. Paras tietysti olisi, että saisitte myös muita naapureita allekirjoittamaan valituksen.

Ei tuollaista tarvii kestää. Se on sitten hoidettava joku vahtimaan koiraa jos kärsii eroahdistuksesta.

En olisi itse puolta vuotta kestänyt tuollaista. Jo viikon jälkeen olisin isännöitsijälle ilmoittanut. Minä en enää rupea kestämään yhtään ylimääräistä mökää mikä ei kuulu kerrostalon ääniin.

Koira saa kyllä haukahtaa mutta ei haukkua koko ajan.

muut naapurit eivät varmastikaan allekirjoita sitä. Asumme 4 asunnon luhtitalossa ja muutimme tähän noin 1,5 vuotta sitten. Toiset asuneet tässä jo useamman vuoden ja ovat hyviä kavereita keskenään. Olivat juurikin kaksistaan naapurit viihteellä. Ja haukkuminen ei kuulemma kuulu tuohon alakerran asuntoon. Tuonne toiseen alas se kuuluu, mutta he ovat kavereita ja eivät todellakaan tee toisistaan valitusta.

Kärsivällisiä olette olleet. Meidän koirasta valitettiin jo muutaman viikon jälkeen eikä se edes haukkunut tuntikausia, kun oli tosi vähän yksin kotona. Tosin eroahdistuksen vuoksi se haukku oli aika karmean kuuloista. Naapureille pantiin lappu rappukäytävään, että koira kärsii eroahdistuksesta ja koulutus on menossa. Isännöitsijältä tuli sitten soitto kuitenkin, kun naapurit olivat valittaneet. Tosin eroahdistus oli jo hoidettu silloin. Meidän naapurit ainakin tosi suvaitsemattomia haukun suhteen.

Itse olin tuossa tilanteessa kun tyttöni oli vauva. Silloin kun hän ei huutanut koliikkiaan niin naapurin koira haukkui ja vinkui. Kävin sitten todella napakkaan sävyyn ilmoittamassa että koiran haukunnan on loputtava ja heti. Suosittelin sitruunapantaa. Kummasti se loppui en kysynyt mitä tekivät mutta enää ei kuulunut pihahdustakaan sieltä.

tuosta sitruunapannasta on naapurin kanssa puhuttu. Muttakun hän ei millään viitsis sellasta laittaa. Ajattelee sen olevan koiralle rangaustus ja paha asia. Sanottu on todella napakasti, että asialle on tehtävä NYT jotain. Ihan sama haluaako käyttää pantaa vai ei. Ei auta sanomiset.

Eli, ensin tietenkin yritetään sovinnolla hoitaa ko. koiran omistajan kanssa, mutta jos osottautuu, että
koiran omistaja on niitä ihmisiä, jotka eivät usko muita ja eivät myöskään usko, että haukunnasta on
haittaa ja että heidän ihana koiransa voi olla kenellekkään harmiksi.

silloin ei auta muu kuin myrkyttäminen tai jokin muu vastaava tapa saada koira pois.
itsekin olen koiraihmisiä, eikä myrkyttäminen tule kyseeseen muita ko, ihmisryhmää vastaa kun
muut keinot ei auta. Et ole ainoa tallaisin ongelman kanssa.

[QUOTE="hermoromahdus";25512223]tuosta sitruunapannasta on naapurin kanssa puhuttu. Muttakun hän ei millään viitsis sellasta laittaa. Ajattelee sen olevan koiralle rangaustus ja paha asia. Sanottu on todella napakasti, että asialle on tehtävä NYT jotain. Ihan sama haluaako käyttää pantaa vai ei. Ei auta sanomiset.[/QUOTE]

Sitruunapanta on kyllä todella huono vaihtoehto eroahdistuneelle koiralle, pahentaa vain koiran stressiä entisestään. Tosiaan kuten yllä sanottu, valituksen lisäksi kannattaa ottaa yhteyttä eläinsuojeluyhdistykseen ja selittää heille tilanne.

Itsellä on (entinen) eroahdistuskoira, joka kyllä saatiin nopeaa tottumaan yksinoloon ja nykyään nukkuu tyytyväisenä/leikkii leluillaan yksinollessaan. Siltikään ei esim. yöaikana sitä yksin jätetä, ihan siltä varalta että jos jostain syystä kuitenkin alkaisi haukkumaan (ja lisäksi koiramme heittelee lelujaan aikas äänekkäästi :D).

niin itselläni ei ole kokemusta tuosta sitruunapannasta. Naapuri itse otti asian puheeksi ettei sitä halua kokeilla. Puhuttiin vaan sen mahdollisuuksista. Mutta kyllä koira oppii jos sitä halutaan opettaan.
Tuosta myrkyttämisesti vielä niin en todellakaan sitä oikeasti ole mieltä. Kunhan sanoin kun se aika ajankohtainen aihe on. :) Ei siis mitenkään vakavasti otettava kommentti. Kiitos vastanneille! Alan tekeen kirjaa haukkumisajoista ja tekeen valitusta. Se onni meillä onneks on ettei välttämättä tarvitse asua tässä asunnossa enää kovin kauaa.

Ymmärän sua täysin! Naapurin koira haukkui/ulvoi/rääkyi koko sen ajan kun oli yksin, ja tässä perheessä lähdettiin aamuseitsemältä ja kotiin tultiin klo 21-23, koira oli siis asunnossa yksin ja pissattamatta koko tämän ajan.
Tietysti aluksi kävi sääli koiraa, mutta loppujen lopuksi tupo haukunta tekee hulluksi!
Ilmoitin asiasta isännöitsijälle, jonka jälkeen koira oli hiljaa päivän. Vasta kun olin ilmoittanut isäinnöitsijälle viisi kertaa, ilman päivä pidempää hiljaisuutta, soitin yksi ilta poliisit. Koira pysyi hiljaa kolme päivää, kunnes yksi pe-ilta koira haukkui taukoamatta vielä klo 1 yöllä (asunnossa valot pois etc). Soitin sosiaalipäivystykseen ja kerroin tilanteen mainiten erityisesti, että asunnossa asuu pieniä lapsia.
Siihen loppui haukku. Sossut kävi, en tiedä mitä sanoivat, mutta perhe sai häädön samalla viikolla.

Yhteistyössä