Välillä tuntuu, että nämä rahalahjat/stipendit on jo menny vähän "yli"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olin tänään ylioppilasjuhlissa, jossa poika sai yhteensä yli 1000e! Pienin yksittäinen summa 50e, suurin osa antoi 100e ja joku 200-400e. Ja yksittäisestä hyvästä arvosanasta voi saada jo sen tuhat euroa tai ylikin. En ihmettele, että joillain on paineita rahalahjoista, kun minimi tuntuu olevan 50e. :/

Ei ne rahalahjat ole menneet yli, vaan se on tämä älytön hintataso.
Sen jälkeen kun eurot tuli on kaikki maksanut älyttömästi.

20euroa vanhaa rahaa oli paljon ja sillä sai kaupasta todella paljon ruokaa ja tavaroita, mutta menepä nyt parillakympillä kaupan tiskille, etä saa mitään.

Hintataso ja rahan arvo on sellaiset, että ei voi alle 50 antaa, kun ne rahat on pelkkiä suolarahoja. Ei tää asia ole mitenkään kivaa, mutta näin on elettävä

Kirjoitin vähän epäselvästi. Mainitsin siis, että stipendi voi olla jopa yli tuhannen euron arvoinen, jos kirjoittaa matikasta L:n. Jotenkin se vaan tuntuu jo vähän "pröystäilyltä". Vaikea selittää, mitä tarkoitan. Monelle ylioppilaalle tulee vaivautunut olo, jos saavat "liikaa" rahaa. Esim. tämä poika sanoi minulle, että vähempikin olisi riittänyt, kun sai joltain 400e.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kirjoitin vähän epäselvästi. Mainitsin siis, että stipendi voi olla jopa yli tuhannen euron arvoinen, jos kirjoittaa matikasta L:n. Jotenkin se vaan tuntuu jo vähän "pröystäilyltä". Vaikea selittää, mitä tarkoitan. Monelle ylioppilaalle tulee vaivautunut olo, jos saavat "liikaa" rahaa. Esim. tämä poika sanoi minulle, että vähempikin olisi riittänyt, kun sai joltain 400e.

No, minä ainakin olin iloinen tänään sukulaistyttöni puolesta, joka sai tuon 1000 euron stipendin. :)

Vieraat antavat sen verran kuin haluavat, ei 50 euroa ole mikään minimi.

...yksittäisestä hyvästä arvosanasta voi saada jo sen tuhat euroa...

Tällä ehkä viittaat Teknologiateollisuuden 1000 euron stipendiin, joka annetaan matematiikasta 63 pistettä tai enemmän kirjoittaneille. Omasta mielestäni tuo suoritus on niin kova juttu - myös näinä vuosina, kun pisterajat ovat korkeat - että on ihan hieno huomionosoitus jakaa noin suuri palkinto onnistumisesta. Suorituksen arvo korostuu ansaitusti.

Eihän se tarkoita, että juhlavieraiden tarvitsee antaa enemmän? Itse olin vuosi sitten yo-juhlissa, joissa ylioppilas oli palkittu mm. tuolla tonnilla, lahjaksi veimme toivoakseni kiinnostavan kirjan sekä pienen rahasumman.

meidän lukiossa (kirjoitin kaksi vuotta sitten) suurin stipendi taisi olla 800e. ei se mun mielestä liioiteltua ole kun joku on opiskellut niska limassa kolme vuotta. tosin siitä voidaan olla montaa mieltä onko ylioppilaaksi ylipäänsä hieman yliarvostettu juttu.. ja siitä saako stipendejä ne jotka ovat vaan luonnostaan nopeita oppimaan, vai ne jotka ovat parantaneet yläasteen k.a. 7.0 lukiossa arvosanoihin -M. ja kumpi ansaitsee stipendin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:

Tällä ehkä viittaat Teknologiateollisuuden 1000 euron stipendiin, joka annetaan matematiikasta 63 pistettä tai enemmän kirjoittaneille. Omasta mielestäni tuo suoritus on niin kova juttu - myös näinä vuosina, kun pisterajat ovat korkeat - että on ihan hieno huomionosoitus jakaa noin suuri palkinto onnistumisesta. Suorituksen arvo korostuu ansaitusti.

Eihän se tarkoita, että juhlavieraiden tarvitsee antaa enemmän? Itse olin vuosi sitten yo-juhlissa, joissa ylioppilas oli palkittu mm. tuolla tonnilla, lahjaksi veimme toivoakseni kiinnostavan kirjan sekä pienen rahasumman.

On muuten ikävää, että äidinkielessä tai muissa kielissä menestyvä saa yleensä vaan jonkun kirjan ja matikassa menestynyt sen 1000e. :/

Hyvä pointti; siitä eriytyy jo "naisten" ja "miesten" ammattien palkkaerojen pohja! Toiset elää pyhällä hengellä ja toiset saa kunnolla riihikuivaa millä toteuttaa itseään vapaa-ajallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On muuten ikävää, että äidinkielessä tai muissa kielissä menestyvä saa yleensä vaan jonkun kirjan ja matikassa menestynyt sen 1000e. :/

Onko oikeasti noin? No, niinhän se menee sitten tulevaisuudessakin - aloilla, joilla tarvitaan matikkaa (esim. teknologia) tavallisesti tienaa ja humanistisilla ei.

Mihinhän siitä voisit valittaa? Teknologiateollisuus ry käsittääkseni ihan vapaaehtoisesti haluaa jakaa tämän kannustuspalkinnon. Ei ole matematiikassa menestyneen "syy", ettei mikään taho jaa tonneja kielissä menestyneille.

Mihinhän siitä voisit valittaa? Teknologiateollisuus ry käsittääkseni ihan vapaaehtoisesti haluaa jakaa tämän kannustuspalkinnon. Ei ole matematiikassa menestyneen "syy", ettei mikään taho jaa tonneja kielissä menestyneille.

Ei olekaan, mutta selvästi matikkaa arvostetaan paljon enemmän kuin kieliä. Nykyään tilanne on tasoittunut, mutta olemassa silti.

Ei kai tässä kukaan ole mihinkään valittamassa saati palkinnonsaanutta syyllistämässä. Todettiin vain, että on ikävää, että muissa aineissa menestyneet eivät saa rahapalkintoa.

Tänä keväänä teknologiateollisuus jakaa taas noita stipendejä pitkässä matematiikassa ahkeroinneille ja menestyneille abeille. Se on huippujuttu, kannustuspalkinto lukemiseen ja opiskeluun uhratusta ajasta. Onnea kailille saajoille !

Olin tänään ylioppilasjuhlissa, jossa poika sai yhteensä yli 1000e! Pienin yksittäinen summa 50e, suurin osa antoi 100e ja joku 200-400e. Ja yksittäisestä hyvästä arvosanasta voi saada jo sen tuhat euroa tai ylikin. En ihmettele, että joillain on paineita rahalahjoista, kun minimi tuntuu olevan 50e. :/

Minä pääsin ylioppilaaksi vuonna 1984 ja sain hiukan alle 6000 markkaa.
Kun ottaa inflaation huomioon niin se vastasi arvoltaan suunnilleen samaa kuin 6000 euroa olisi nyt.

Sehän on ihan kiinni siitä, kuinka monta vierasta käy... ja mikä on läheisimpien tulotaso.

Yhteistyössä