välilihan hieronta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oo ite hieronu mutta ne jotka on tuota tehny niin on kyllä kertoneet että auttoi. Mulla tuo hieronnan alottaminen on varmaan jo liian myöhästä ku la:an enää viikko. Kuulin että viimestään kuukausi enne laskettua aikaa pitäis alottaa.

Kyllähän ne jotkut kätilöt hieroo välilihaa jollain öljyllä myös synnytyksen aikana ja se kuulemma kans siinä vaiheessa auttaa välilihaa venymään ja antamaan periksi. Samooin kuumat vesipyyhkeet joita painetaan välilihaa vasten synnytyksen aikana.

Kokeile vaan. Ei tuosta hieronnasta ainakaan haittaa ole! :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 23:51 pian äiti kirjoitti:
Oletteko kokeilleet välilihan hieromista ennen laskettua-aikaa? Onko siitä ollut apua synnytyksessä, eli onko esim estänyt repeytymisiä?
Tuosta hieronnasta ennen syntymää en ole kuullut. Rasvauksesta kylläkin tai öljyämisestä.
Mulla kätilö öljysi alapäätä koko ponnistusvaiheen ajan ja isommilta repeämiltä vältyttiin. En tiedä mien olisi käynyt jos olisin ilman öljyä synnyttänyt...

Jep, olen kuullut tuosta ja itselläni on Weledan öljyä välilihan rasvaamiseen. En kyllä tiedä, että auttaako se, mutta ajattelin kokeilla, jos se auttais edes vähän siihen, ettei tulis niin pahoja repeämiä... Kauhistuttaa vähän jo ajatuskin.

Tietääkö joku, miten välilihaa hierotaan? Ts. onko siihen jotain tiettyjä hierontamenetelmiä?

Meillä on hierottu tammikuusta alkaen.
Öljynä on käytetty ihan tavallista (luontaistuotekaupan) manteliöljyä, vaikka saatavilla on kuulemma ihan tätä varten valmistettua jojoba-manteli-mikälieneekolmasaine sekoitustakin (Weledan valmistamaa).
Sen verran on ainakin tähän asti ollut hyötyä, että laskettu aika on ohitettu kohta kahdella päivällä ja kohdunsuu on hiljalleen auennut (neuvolassa sanoivat jo viikko sitten että ihan just tupsahtaa kaveri maailmaan) ilman mitään suurempia supistuksia/kipuja. Uskon itse, että hierominen on rentouttanut ja venyttänyt välilihan seutua niin, ettei repeämiä synny ja kohdunsuun avautuminen näin paljon kivuttomampaa. Kunhan saadaan kaveri maailmaan voin kertoa lisää kokemuksista.

Helpoin tapa hieroa on tietenkin laittaa mies hommiin; peukalot vaan öljyyn ja siitä hieromaan. Suositus olis noin 5 minuuttia päivässä sormilla pyörittäen ja välilihaa kevyesti venyttäen/painaen. Onnistuu kyllä yksinäänkin ihan hyvin.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä