http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2802
Totta vai tarua?Pesu 40 asteessa puhdistaa kaiken kodin pyykin.
- Tarua tietenkin. Vähintään 60 asteen pesulämpötila tarvitaan kunnon puhdistukseen, vaikka ohjeet ovatkin
matalampaan lämpötilaan. Alus- ja urheiluvaatteissa oleva hiki ja rasva ei liukene matalassa lämpötilassa. Myöskään valkaiseva aine ei tehoa yhtä tehokkaasti.
Mut kyse oli nyt välikausivaatteista! En ihan lähtis pesemään 60 asteessa, jos ohje sanoo 40'c.. saattaa vedenpitävyys jne. ominaisuudet kärsiä... eikä noihin ulkovaatteisiin saa käyttää valkaisevia aineita eikä huuhteluaineita.
Pesuohjeen mukaan. Meillä on koneessa erikseen joku ulkoiluvaateohjelma, mutta en ole vielä koittanut sitä, eikä mulla ole sitä ainettakaan jota siihen kuuluisi laittaa. Käytän pääasiassa valko-/kirjopesuohjelmaa (pyyhkeille, vauvanvaatteille) ja sitten jotain lyhyttä ohjelmaa jonka nimi on mix (usein omille ja miehen vaatteille)
[QUOTE="vieras";24599457]Pesuohjeen mukaan. Meillä on koneessa erikseen joku ulkoiluvaateohjelma, mutta en ole vielä koittanut sitä, eikä mulla ole sitä ainettakaan jota siihen kuuluisi laittaa. Käytän pääasiassa valko-/kirjopesuohjelmaa (pyyhkeille, vauvanvaatteille) ja sitten jotain lyhyttä ohjelmaa jonka nimi on mix (usein omille ja miehen vaatteille)
Mikä on normaaliohjelma?[/QUOTE]
Mun koneessa normaaliohjelma on valkopesu 30-90astetta. Sitä käytän lähes kaikkeen pyykkiin. Joskus harvoin tarvii villa- tai pikaohjelmaa.
[QUOTE="niin";24599487]Mun koneessa normaaliohjelma on valkopesu 30-90astetta. Sitä käytän lähes kaikkeen pyykkiin. Joskus harvoin tarvii villa- tai pikaohjelmaa.[/QUOTE]
Tarkoittaako se normaaliohjelma sitä että se menee aina päälle jos ei itse valitse jotain muuta ohjelmaa? Tai sitä että se on valikossa ensimmäisenä?
Meillä on valikossa ekana muistaakseni "cottons" eli valko-/kirjopesu, mutta en osaa pitää sitä normaalimpana kuin muita kun joudun sen kuitenkin aina erikseen valitsemaan samalla tavalla kuin minkä tahansa muunkin ohjelman
[QUOTE="vieras";24599521]Tarkoittaako se normaaliohjelma sitä että se menee aina päälle jos ei itse valitse jotain muuta ohjelmaa? Tai sitä että se on valikossa ensimmäisenä?
Meillä on valikossa ekana muistaakseni "cottons" eli valko-/kirjopesu, mutta en osaa pitää sitä normaalimpana kuin muita kun joudun sen kuitenkin aina erikseen valitsemaan samalla tavalla kuin minkä tahansa muunkin ohjelman [/QUOTE]
siis ohjelma joka sopii miltei kaikelle pyykille lämpötilaa vaihtamalla eikä ole mikään erikoisohjelma, kuten esim. villapesu =)
[QUOTE="niin";24599546]siis ohjelma joka sopii miltei kaikelle pyykille lämpötilaa vaihtamalla eikä ole mikään erikoisohjelma, kuten esim. villapesu =)[/QUOTE]