Valehtelevan ja seläntakana puhuvan ihmisen kanssa toimeen tuleminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen joutunut aika ikävään tilanteeseen. Asun perheineni (kaksi alle kouluikäistä lasta ja mies) paritaloyhtiössä, meitä on tässä kaksi yhtiötä joissa rivi- ja paritaloja, ja yhteinen piha-alue niiden välissä. Tässä asuu paljon lapsiperheitä, ja molemmille lapsilleni on paljon leikkikavereita kuten myös minulle aikuista mukavaa juttuseuraa. Olen kotiäitinä lasten kanssa vielä reilun vuoden, ja päätökseeni vaikutti osittain juuri se, että viihdyn niin hyvin pihapiirissämme muiden kotiäitien kanssa, ja lapseni viihtyvät myös.

Taloyhtiöömme muutti reilu vuosi sitten uusi perhe, joilla myös pienet lapset. Alusta alkaen tuo rouva oli hieman eri tyyppinen kuin muut tässä asuvat, (hyvin pinnallinen, kiroilee, rasistinen yms) mutta eipä se mitään haitannut. Hän vaikutti kuitenkin aluksi mukavalta, ystävälliseltä ja sosiaaliselta. Ensimmäiseen puoleen vuoteen ei ollut mitään pahaa sanottavaa hänestä, kun jätti rasistiset kommentit yms kiroilut huomaamatta.

Sitten vähitellen hänestä alkoi paljastua enemmän ikäviä puolia. Hän puhui jatkuvasti todella inhottavasti selän takana useammastakin tuttavastani. Suoraan piikitteli lapsia kun näiden vanhemmat eivät olleet paikalla, matki mm. puhetapaa, haukkui vaatteita (!), arvosteli muiden kasvatusperiaatteita kovaan ääneen yms. Lisäksi kun lapsilla oli mitä tahansa erimielisyyttä, niin tuli heti syyttelemään muiden lapsia, koskaan hänen lapsissaan ei ollut mitään vikaa. Hänen lapsensa eivät koskaan joudu pyytämään anteeksi jos lyövät, tönivät, heittelevät yms. Pahinta on kun suoraan näen että hänen lapsensa lyövät, ja omani tulee siitä sanomaan enkä oikein voi tehdä mitään kun äitinsä huutaa jo kovaa että hänen lapsensa ei tehnyt sitten mitään. On alkanut todella ottaa tuo asenne päähän, joten olen ruvennut ihan tietoisesti välttelemään tätä perhettä.

Hän tuntuu tästä nyt loukkaantuneen, ja alankin miettiä, miten paljon tätä nykyä puhuu meistä selän takana samaan sävyyn kuin puhui mulle muista tätä ennen. En oikeasti kestä tän rouvan seuraa yhtään, mutta yritän kohteliaasti olla näyttämättä sitä. Ottaa aika paljon päähän, kun hän äskettäin haukkui yhden naapurin ihan täysin, puhui todella todella ikävään sävyyn kaikesta, ulkonäköä myöten, ja aina sitten naamatusten esittää ylintä ystävää. Eikö tällainen käytös olisi syytä jättää sinne alakouluun?

Hankala olla täysin huomioimatta, sillä tuntuu pahalta jos hän nyt mustamaalaa muille meitä. Pakosti tämä vaikuttaa viihtyvyyteen pihapiirissä, ja alan jo miettiä muuttoa tai mahdollisimman nopeaa työelämään paluuta, joka on sääli lasten kannalta, ja muiden mukavien kotiäitien, joita pihapiirissämme on. Harmittaa todella paljon. Tekisi mieli ottaa asia puheeksi jonkun naapurin kanssa, esim jonkun heistä, joita rouva minulle on haukkunut, mutta en toisaalta haluaisi missään tapauksessa alentua hänen tasolleen ja ruveta puhumaan selän takana.

Enkä tarkoita millään pahalla ketään kohtaan, mutta tää uusi rouva on amis-taustainen, (ei amish :-D) ja muut ovat yliopistokoulutettuja. Minulla on monta amis- ja amk- taustaista kaveria, jotka ovat todella fiksuja ja empaattisia, mutta tämä yksi poikkeus taitaa vahvistaa säännön? Täytyy sanoa, että harvemmin vähänkään pitemmälle koulutetut ihmiset haukkuvat toisia selän takana *vitun pissiksiksi* tai *mutakuonoiksi* tai *saatanan somaleiksi* puhumattakaan siitä, että haukkuisivat lapsen vaatteita (kun eivät ole tiettyä merkkiä, vaan "marketista") ja kun yllä ei ole sitä uusinta reimatecciä tms kallista merkkivaatetta. Heillä koko perhe pukeutuu päästä varpaisiin vain kalleimpiin merkkeihin.

[QUOTE="vieras";28854008]Tuo ihmistyyppi on tosi häiriintynyt, vältät ja et välitä sen typeristä jutuista.[/QUOTE]

Kiitos sympatiasta! En voi puhua tästä kenellekään, kun en halua juoruilla kys. tyypistä selän takana, mutta pakko vähän saada purkaa jonnekin kun harmittaa niin kamalasti tollainen toiminta. Mietin vain, ovatko muutkin huomanneet saman, vai olenko ainoa, jolle on näyttänyt ns. varjopuolensa? Muita on kyllä paikalla, kun haukkuu lapsia tai puolustaa omaansa kaikissa riitatilanteissa. Mutta en tiedä onko kenellekään muulle tehnyt selväksi rasistisia mielipiteitään tms.

Mitäs jos ei alentuisi hänen tasolleen vaan ihan avoimesti sanoisi suoraan takaisin? Jos kehut siis omaa koulutustaustaasi verraten hänen verbaaliseen kyvykkyyteensä niin miten olisi kunnon verbaalinen kyykytys ihan avoimesti?

Toki hänen lapsensa myös ovat kaikkia muita lahjakkaampia ja älykkäämpiä yms. Huutelee kovaan ääneen pihassa kuinka jonkun toisen lapsi ei vielä osaa sanoa jotain kirjainta tai esim. kiivetä jonnekin, vaikka hänen lapsensa osaa vaikka on kaksi kuukautta nuorempi! Siis oikeasti kertoo tollaisia juttuja. Ja hänen puheenaiheensa koskevat yleisesti joko
A) lasten vaatteita, niiden merkkejä ym, kyselee aina mistä ostit ton ja ton, ja pitää isoa meteliä siitä että HE eivät osta kirpputorilta, ja tulee aika vaivaantunut olo, kun kailottaa kovaan ääneen että miten te VOITTE ostaa kirpputorilta lapsellenne. Mun mielestä se on täysin normaalia.
B) sitä miten heidän lapsensa on oppinut kaiken paljon muita aikaisemmin, puhumisen, kuivaksi oppimisen, kävelemisen, juoksemisen, luistelemisen, kaiken. Jatkuvasti kertaa kuinka nuorena oppi kävelemään vaikka lapsi on jo lähes 5-v. Kyselee todella tarkkaan mitä taitoja kenenkin lapsella on, ja jos hänen lapsellaan ei sitä ole, opettaa "pakolla" heti, jonka jälkeen päivittää asian faceen ja huutelee sitä pihapiirissä ettei kenellekään jää epäselväksi.
C) sitä miten joku julkkis teki sitä tai tätä, seuraa siis juorulehtiä todella tiiviisti, big brotheria ja muita tosi tv-sarjoja. Samoin sitä, miten joku naapureista oli tehnyt sitä tai tätä, etenkin jos joku uusi naama näkyy puistossa, hänen taustansa täytyy heti selvittää ja häntä haukkua etukäteen kaikille (!!)

Osaa olla myös mielin kielin ja ystävällinen kaikille naamatusten, mutta selän takana alkaa heti juoruilu. Ja nyt olen alkanut epäillä että juoruilee meistä ihan samaan tyyliin muille.

[QUOTE="hmmm";28854052]Mitäs jos ei alentuisi hänen tasolleen vaan ihan avoimesti sanoisi suoraan takaisin? Jos kehut siis omaa koulutustaustaasi verraten hänen verbaaliseen kyvykkyyteensä niin miten olisi kunnon verbaalinen kyykytys ihan avoimesti?[/QUOTE]

Tekisi mieli, mutta hän on erittäin herkkä loukkaantumaan. Pelkään, että aloittaa oikein kunnon mustamaalauksen pihapiirissä jos asettuisin vähänkään poikkiteloin avoimesti. Esim. mieheni on hänelle pari kertaa sanonutkin suoraan, ja nyt piikittelee miestäni ihan jatkuvasti. Esim. kun mieheni juttelee jotain, hän kommentoi "aika huono" ja minun kuulteni puhuu muille naapureille halveksuvaan sävyyn miehestäni, suurentelee kaikkea mitä mieheni on sanonut yms. Esim. mieheni rikkoi vahingossa jonkun hiekkalelun, astui päälle ja hajosi, tästä sanoi suureen ääneen ja moneen kertaan (ei ollut heidän lelu edes) ja piikittele siihen sävyyn että mieheni ei paljon lasten leluista piittaa ja "ei ollut oma, ei väliä!!"

Olen itse aika herkkä, kiltti ja miellyttämisenhaluinen enkä ihan oikeasti halua ruveta riitelemään. Koska tuollaisen n. 5-v tasolla olevan aikuisen kanssa se varmasti riitelyksi menisi. Tai ainakin selän takana paskan puhumiseksi jos asettuisin poikkiteloin. Ehkä mä repäisen sitten kun palaan ensi kesänä duuniin, niin ei tarvitse niin välittää enää. Mutta tän vuoden joudun pitämään sopua yllä että jaksan olla pihalla...

No ihan varmasti juoruilee susta samalla tavalla, kuin muistakin. Jos sä et tykkää koko tyypistä, niin ignooraa se täysin. Oothan säkin vähän kaksnaamanen, kun esität sille kaveria, vaikket edes pidä koko tyypistä. Ja mun mielestä on myös kyseenalaista, että sun kaltanen ihminen ei voi juoruilla, muttei voi sanoa tälle henkilölle mitään suoraankaan ja sitten sä tuut täältä hakemaan sympatiaa. Tavallaan sä juoruilet nytkin.
Tarkoitukseni ei ole mitenkään syyllistää sua ja ymmärrän hyvin harmituksesi, mutta älä aseta itseäsi jalustalle.

[QUOTE="hmmm";28854062]Ja sen vielä lisäilen,että itselläni on todella hankala kestää hiljaisia hymyilijöitä... Mitäs jos hän yrittääkin provota teitä puhumaan?[/QUOTE]

Kyllä me puhutaan paljonkin asioista, politiikasta, lasten kasvatuksesta, työelämästä, harrastuksista, jopa uskonnosta, kulttuuristakin. Hän ei paljon tällaisista aiheista välitä puhua, ehkä muutamasta käytännön asiasta, mutta häntä kiinnostavat eniten keskustelut sisustamisesta, merkkivaattteista, muiden ihmisten asioista yms. Olen itse tosi puhelias ja avoinkin asioistani, eikä kyllä kukaan muukaan taida tässä porukassa olla ns. hiljainen hymyilijä.

Tuntuu, että rouvalla on tarve jättää joku porukan ulkopuolelle. Mieluiten joku uusi naapuri, ja kun en lähtenyt mukaan kenenkään mustamaalaukseen, hän on ehkä sitten päättänyt ruveta mustamaalaamaan mua? En millään usko että kukaan fiksusta porukastamme lähtisi jättämään minua tai ketään muutakaan ulkopuoelle, mutta mustamaalaamalla voi kuitenkin tehdä juopia ihmisten välille ja pilata ihmissuhteita.

No ihan varmasti juoruilee susta samalla tavalla, kuin muistakin. Jos sä et tykkää koko tyypistä, niin ignooraa se täysin. Oothan säkin vähän kaksnaamanen, kun esität sille kaveria, vaikket edes pidä koko tyypistä. Ja mun mielestä on myös kyseenalaista, että sun kaltanen ihminen ei voi juoruilla, muttei voi sanoa tälle henkilölle mitään suoraankaan ja sitten sä tuut täältä hakemaan sympatiaa. Tavallaan sä juoruilet nytkin.
Tarkoitukseni ei ole mitenkään syyllistää sua ja ymmärrän hyvin harmituksesi, mutta älä aseta itseäsi jalustalle.

Olet oikeassa. Kyllä mulla on tarve purkaa pahaa mieltäni hänestä johonkin, mutta tarkoitin etten halua juoruilla hänestä nimellä kenellekään joka tuntisi hänet. Nyt juoruilen vain nimettömästi ja haluan keskustella asiasta. Paljon mieluummin juttelisin jonkun ystäväni kanssa tai itse asiassa mieluiten jonkun naapurimme, mutta se olisi minusta vielä kurjempaa. Täällä voin anonyymisti purkaa mieltäni, ja ehkä saada kuulla näkemyksiä tai kokemuksia.

Totta tuokin, että olen itsekin kaksinaamainen. Mutta en ole enää muutamaan kuukauteen ns esittänyt kaveria, koska olen yrittänyt vältellä. Haluan säilyttää kohteliaat, mutta etäiset välit häneen. En vain haluaisi jatkuvasti lasteni kanssa leikkiä heidän perheen kanssa, koska ärsyttää heidän tapansa toimia lasten kanssa, ja tosiaan tuo lapsien haukkuminen päin naamaa ja aikuisten haukkuminen selän takana.

ja hän osaa olla myös todella ystävällinen ja rakastettava. Mullakin meni reilu puoli vuotta ennen kuin mitta täyttyi. Alusta asti oli paljon ihmeellisiä pikkuasioita, mutta annoin niiden olla. Sitten kun ekan kerran alkoi juoruilla muutamasta naapurista, alkoi mitta täyttyä. Sitten vielä kun haukkui päin naamaa yhden kaverini lasta ja tämän vaatetusta, mulla meni kuppi nurin. Sen jälkeen en ole osannut arvostaa pätkääkään, ja siitä lähtien olen kiinnittänyt huomiota kaikkeen muuhunkin. Nyt tuo omalle puolisolleni piikittely ja kaikki vielä lisänä, tuntuu että joka kerta kun näen häntä edes 10 minuuttia, hän ehtii tehdä jotain ilkeää. Tuntuu nyt just siltä, että se kohdistuu muhun ja mun perheeseen nyt eniten. Muille tuntuu olevan mielin kielin. Nyt esim. sille naapurille jonka lasta on haukkunut mulle eniten, meni tarjoamaan lastenhoitoapua ja joitain ilmaisia näytteitä mitä oli saanut jostain yms, yritti kovasti mielistellä (ehkä voittaa puolelleen tai jotain?)

Ja mun olis tehnyt mieli purkautua tästä asiasta jo kuukausia sitten, mutta yritin antaa olla. Ignoorasin näin kauan mutta nyt on mennyt niin selkeäksi vittuiluksi hänen puoleltaan että tekisi mieli tosiaan puhua jonkun naapurin kanssa. Mutta hillitsen itseäni ja varmaankin puran tilannetta jollekin ystävälleni kun seuraavan kerran nähdään. Ärsyttää kun meillä seinät kuin paperia niin tulee ihme vainoharhainen olo, ettei tee mieli puhelimessa tästä puhua kaverille! Asuvat siis meidän seinän takana.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;28854182:
Se on täysin eri asia että "juoruilee" täällä kuin nimellä kotipihalla haloo pahvi!!

no niin minustakin. Totta kai mun olisi helpompi puhua suoraan jollekin taustat tietävälle naapurilleni, mutta kun en nimen omaan haluaisi! Minusta se on lapsellista juoruilua, ja toivon että tilanne vaikka vähän rauhoittuisi jos otan etäisyyttä ja ignooraan niin hyvin kuin pystyn. Ärsyttää vaan, kun olin kuvitellut viettäväni mukavan kotiäitivuoden pihapiirimme mukavassa kotiäitiporukassa, välillä kahvitellen naapureiden kanssa yms. Nyt en edes halua kutsua naapureita meille kylään kuten olen säännöllisesti tehnyt tähän asti, koska en voisi olla kutsumatta tätä yhtä rouvaa lapsineen samalla :-(

Yritän melkein joka päivä aloittaa nk. puhtaalta pöydältä hänen kanssaan. Menen vain rauhallisesti porukkaan, ja kuuntelen mitä tämä rouva puhuu. Ja hetken päästä hän jo irvailee jolle kulle, peittää huumorilla kettuilun, ja puolustelee lapsiaan, jos nämä lyövät tai tekevät muuta selkeästi kiellettyä.

Kyllä ne muut äiditkin varmaan hoksaa, että millanen tyyppi kysymyksessä.
Mullakin oli kaveri, joka puhui aina pahaa muista. Sit juttelin yhden naapurin rouvan kans ja se kertoi, että miten tää mun "kaveri" oli haukkunut mua tosi rumasti. No, nyt alkaa kaikki olla siihen haukkujaan tympääntyneitä ja se on kuulemmma ihmetellyt et miksi kukaan ei halua olla hänen kaveri enää...

[QUOTE="Virve";28854265]Kyllä ne muut äiditkin varmaan hoksaa, että millanen tyyppi kysymyksessä.
Mullakin oli kaveri, joka puhui aina pahaa muista. Sit juttelin yhden naapurin rouvan kans ja se kertoi, että miten tää mun "kaveri" oli haukkunut mua tosi rumasti. No, nyt alkaa kaikki olla siihen haukkujaan tympääntyneitä ja se on kuulemmma ihmetellyt et miksi kukaan ei halua olla hänen kaveri enää...[/QUOTE]

No mä toivon, että ajattelevat omilla aivoillaan, eivätkä usko mahdollista mustamaalausta. Kiitos kun sain tänne vähän purkaa! Jospa se tästä taas, uudella tsemppauksella taas seuraavaan kohtaamiseen!

[QUOTE="vieras";28854138]Olet oikeassa. Kyllä mulla on tarve purkaa pahaa mieltäni hänestä johonkin, mutta tarkoitin etten halua juoruilla hänestä nimellä kenellekään joka tuntisi hänet. Nyt juoruilen vain nimettömästi ja haluan keskustella asiasta. Paljon mieluummin juttelisin jonkun ystäväni kanssa tai itse asiassa mieluiten jonkun naapurimme, mutta se olisi minusta vielä kurjempaa. Täällä voin anonyymisti purkaa mieltäni, ja ehkä saada kuulla näkemyksiä tai kokemuksia.

Totta tuokin, että olen itsekin kaksinaamainen. Mutta en ole enää muutamaan kuukauteen ns esittänyt kaveria, koska olen yrittänyt vältellä. Haluan säilyttää kohteliaat, mutta etäiset välit häneen. En vain haluaisi jatkuvasti lasteni kanssa leikkiä heidän perheen kanssa, koska ärsyttää heidän tapansa toimia lasten kanssa, ja tosiaan tuo lapsien haukkuminen päin naamaa ja aikuisten haukkuminen selän takana.[/QUOTE]

Ymmärrän hyvin. En mäkään haluais, että mun lapset leikkisi tuollaisten kanssa. Itse olisin jo varmaan puuttunut siihen, ettei tämä kyseinen äiti pistä ikinä lapsiaan vastuuseen tekosistaan.
Pidät vaan kylmän etäiset välit, niin pääset kaikkein helpoimmalla. Uskon, että muutkin äidit ovat huomanneet tai ainakin tulevat huomaamaan saman.
Harmi, että mukavaan pihapiiriin tulee yksi myrkyttämään ilmapiiriä.

Ymmärrän hyvin. En mäkään haluais, että mun lapset leikkisi tuollaisten kanssa. Itse olisin jo varmaan puuttunut siihen, ettei tämä kyseinen äiti pistä ikinä lapsiaan vastuuseen tekosistaan.
Pidät vaan kylmän etäiset välit, niin pääset kaikkein helpoimmalla. Uskon, että muutkin äidit ovat huomanneet tai ainakin tulevat huomaamaan saman.
Harmi, että mukavaan pihapiiriin tulee yksi myrkyttämään ilmapiiriä.

Kiitos tsempistä! Todella harmi tosiaan, mutta eihän tälle asialle nyt taida mitään pystyä tekemään. Yritän vain pysyä tyynen rauhallisena ja antaa piikkien sujahtaa ohi... Ja tosiaan, lapset pitää vaan ohjata pois tilanteesta jos en pysty suoraan äidille sanomaan.

Onhan tää arkipäivää monilla työpaikoillakin. Mulle ei vaan ikinä ole sattunut noin lapsellisesti käyttäytyvää ihmistä lähipiiriin, ei edes teininä.

Harmittaa myös siksi, että jossain vaiheessa luulin, että sain hänestä uuden ystävän. Rasistiset puheet left aside, osaa olla ystävällinen ja hauska. Hänellä on itse asiassa mahtava huumorintaju, ja hänen kanssaan monesti ollut hauskaakin. Ehkä elättelen toiveita, että tämä on hänellä vain joku huono vaihe tai jotain, ja ehkä hän alkaa taas vähitellen käyttäytyä paremmin? Muuten tuollainen naapuri paritalossa voi käydä vuosien mittaan aika rasitteeksi. Jos ei tilanne muutu, niin miten tässä viitsii sitten asua vuosikymmenet. Lapsemme ovat luultavasti tulevia luokkakavereita koulussa, joten pakkokin olla tekemisissä lastenkin kautta. Ja mietin jo kauhukuvitelmaa, jos ärsytän tätä äitiä, mitä jos hän kostaa sen lapselleni? Kun itse olen tällainen ylikiltti pehmo, enkä pane vastaan.

Onko se nyt juoruamista jos ystävälliseen sävyyn puhut muille naapureillesi tämän yhden ikävästä käytöksestä? Ei se muiltakaan ole voinut jäädä huomaamatta. Noin huonoilla käytös tavoilla muutkin alkavat vältellä häntä. Ehkä muuttaa sitten pois.

On hämmästyttävää, miten joku voi olla aikuiseksi varttunut, eikä ole ilmeisesti kuullut koskaan, että juoruilu ja toisista pahan puhuminen selän takana ei kuulu hyviin tapoihin.

Ovatko eläneet lapsuuden jossain apinalaumassa, hierarkiassa, lastenkodissa, vai täysin hemmoteltuina vapaan kasvatuksen tuotteita?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;28855669:
On hämmästyttävää, miten joku voi olla aikuiseksi varttunut, eikä ole ilmeisesti kuullut koskaan, että juoruilu ja toisista pahan puhuminen selän takana ei kuulu hyviin tapoihin.

Ovatko eläneet lapsuuden jossain apinalaumassa, hierarkiassa, lastenkodissa, vai täysin hemmoteltuina vapaan kasvatuksen tuotteita?

En tiedä oikeasti. Mietin usein, eikö hänellä omatunto kolkuta?

Mun mielestä se ei oo mitenkään pahaa juoruilua jos puhut muitten vanhempien kanssa, tietty se sävy mihin puhut, mutta siis jos asiallisesti niin ei se oo samalle tasolle alentumista. Itse kyllä kysyisin muilta onko he huomanneet samaa ja mitä mieltä he ovat asiasta.

En usko tuon koulutustaustan vaikuttavan asiaan millään tapaa, tunnen itse vähän vastaavanlaisen ihmisen ja on kyllä todella korkeasti koulutettu ihminen.

Yhteistyössä