Valaiskaa mua opintotuen/asumistuki asiassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alottaja

Vieras
Eli asumme tällä hetkellä tampereella, minä, mies ja lapsi 1v. Nyt minä haluan Vaasaan opiskelemaan ja mies jäisi tampereelle. Lapsi muuttaisi mun kanssani, ja kyseessä siis tilapäinen ratkaisu että mies saa töitä/koulua myös Vaasasta.

Nojoo, kysymys kuuluu että mistä koostuu tälläsen yhden aikuisen ja lapsen tuet? Opintotuki oli 298€ max, eikö? Ja entäs sitten se asumistukii? Tein sellasen testailun tuon kelan laskurin kanssa ja se ilmotti että jos meillä vuokra 700€ niin asumistukea saatais about 490. Eli tämän mukaan mun kuukausi budjetti olisi noin 100€ vuokranmaksun jälkeen? Lapsen kanssa? Mitä muuta tukia me saadaan opiskeluiden ajaksi? Eihä me mitenkään pärjätä tolla, laskutkin pitää maksaa...

Olen kuullut stipendeistä, miten ja kuka niitä voi anoa?
Entä aikuiskoutustuki?
Entä tyttömyystuki omaehtoiselle opiskelulle? Osaako joku sanoa että mistä mun kannattaa hakea jotain tukea, koska eihän tuo 100€ riitä mihinkään.

[QUOTE="vieras";26575346]ASumistuki on kyllä enemmän eli 80% tulottomalle opiskelijalle, jolla on lapsi.[/QUOTE]

mitä tuo eli 80% tarkoittaa? Tarkoitatko että 80% enemmän kuin 'normaali' opiskeljia?

Saathan myös lapsilisän. Oletteko naimisissa? Jos ette miehesi maksaa tietty myös elareita ja saat yh-korotukset lapsilisään. Opintolaina on yleensä pakollinen lapsen kanssa jos on luotot kunnossa, sossusta ei saa mitään ellei nosta lainaa ja sen kanssa yleensä tulot niin kovat ettei saakkaan mitään.

Siis a) miksi tarvitsette 700 euron asunnon sinulle ja lapselle? Maksaako kaksiot siellä todella noin paljon?

b) Saathan lapsilisän ja mahd. yh-korotukset, elarit (kai miehesikin osallistuu lapsen kustannuksiin ja jos olette avioliitossa niin hänellä on elatusvelvollisuus myös sinua kohtaan)

c) opintolaina.

[QUOTE="diudau";26575370]Siis a) miksi tarvitsette 700 euron asunnon sinulle ja lapselle? Maksaako kaksiot siellä todella noin paljon?

b) Saathan lapsilisän ja mahd. yh-korotukset, elarit (kai miehesikin osallistuu lapsen kustannuksiin ja jos olette avioliitossa niin hänellä on elatusvelvollisuus myös sinua kohtaan)

c) opintolaina.[/QUOTE]

Testasin vain tuota laskuria, ja laitoin 700€ hinnaksi. Realistisempihän on about 500€, mutta ikinä ei tiedä, asumiskustannukset saattaa nousta jne.

Olemme naimisissa, ja toki mies mua auttaa minkä pystyy, mutta on itse myös opiskelija, joten siinäpä se...

opintolaina joo, mutta se on viimeinen vaihtoehtoni, ja aijon kaikkeni tehdä etten joudu lainaa ottamaan.

Opintolaina on ainakin sellainen, joka minun opiskeluvuosinani katsottiin tuloksi nosti sitä tai ei. Kannattaa siis varmaan nostaa tuossa tapauksessa. Lapsilisä on sen 100 e. Mutta kandee muistaa, että jos ette eroa, niin päivähoitomaksu tulee kuitenkin jonkinlainen. Jos olet työtön nyt niin sitten tuet voi olla parempia, mutta jos ei ole yhtään työhistoriaa, niin luulen, että pieneksi menee tulot. Onnee kuitenkin matkaan!

[QUOTE="aloittaja";26575392]Testasin vain tuota laskuria, ja laitoin 700€ hinnaksi. Realistisempihän on about 500€, mutta ikinä ei tiedä, asumiskustannukset saattaa nousta jne.

Olemme naimisissa, ja toki mies mua auttaa minkä pystyy, mutta on itse myös opiskelija, joten siinäpä se...

opintolaina joo, mutta se on viimeinen vaihtoehtoni, ja aijon kaikkeni tehdä etten joudu lainaa ottamaan.[/QUOTE]

No sitten ei auta muu kuin mennä töihin vapaa-ajoiksi. On se kumma kun koulutukseen ei haluta panostaa, halpaa lainaa, sitten otetaan monen sadantuhannen asuntovelat.

[QUOTE="aloittaja";26575392]Testasin vain tuota laskuria, ja laitoin 700€ hinnaksi. Realistisempihän on about 500€, mutta ikinä ei tiedä, asumiskustannukset saattaa nousta jne.

opintolaina joo, mutta se on viimeinen vaihtoehtoni, ja aijon kaikkeni tehdä etten joudu lainaa ottamaan.[/QUOTE]

Aa ootte naimisissa, no sitten. Harmi homma tulojen kannalta.

Vuokra olisi 520, saisitte tukea 416e. Opintotukea 300, eli yhteensä 716e + lapsilisä 816-520= piirua vaille 300e. Jos saat mieheltäsi parisataa niin johan tuolla jo pärjää.

En tosin tiedä miten ne kelassa katsoo sen seikan, että olette naimisissa, silloin miehesi tulot vaikuttavat.

Opintotuen sä joka tapauksessa saat ja sen lapsilisän. Kun te olette naimisissa, miehesi tulot vaikuttaa muihin tuloihin, näin se vaan on.

Asumistukea voit hakea, opintotuen asumislisää et, jos asut lapsen kanssa samassa asunnossa. (Kelan sivuilta: "Et voi saada asumislisää, jos asut samassa asunnossa oman lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa."). Asumistukea laskettaessa ruokakuntaan lasketaan sinun ja lapsesi lisäksi myös miehesi, vaikka asuttekin eri osoitteissa, joten voi olla että sitä ei teille tule.

Yhteistyössä