Vakuutusyhtiön takaisinperintä, mites tässä tapauksessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allie

Vieras
Sain sakot käräjiltä, kyse oli vähän kuin kunnianloukkaustyyppisestä rikoksesta, tuomiossa minut määrättiin korvaamaan asianomistajalle ok-kuluja tietty summa.

Hänen asianajajaltaan tuli lasku jossa minulta perittiin omavastuuosuus asianomistajan oikeudenkäyntikuluista ja ilmoituksen mukaan loput maksoi asianomistajan vakuutusyhtiö tämän oikeuskuluvakuutuksesta.

Jäin miettimään, periikö asianomistajan vakuutusyhtiö minulta osan tai kokonaan maksamistaan oikeudenkäyntikuluista. Olen kuullut, että ainakin liikenneonnettomuuksissa voidaan periä.

Jos vakuutusyhtiö perii minulta jotakin, kuinka kauan siinä menee? Eikös asianajajan palkkio pidä maksaa kuukauden kuluessa?

Mitä tapahtuu, jos jään vain odottelemaan vakuutusyhtiön laskua? En tiedä mikä vakuutusyhtiö on kyseessä.

Joudunko maksamaan summaan korkoa vakuutusyhtiölle, jos laskuttavat vasta vaikka vuoden kuluttua? En tarkoita että itse viivyttelisin laskunmaksun kanssa vaan että vakuutusyhtiö jostakin syystä viivyttää minun laskuttamistani keräten summalle korkoa??

Ymmärrän asian niin, että jos vakuutusyhtiö päättää periä summan minulta, joudun maksamaan enintään tuon tuomiossa mainitun summan verran (miinus jo maksettu omavastuuosuus). Onko näin?

Ja anteeksi ehkä sekava kysymykseni...

Suosittelen tiivistamaan kysymyksen selkeiksi kohdiksi yksityiskohtineen paperille ja soittamaan lakipuhelimeen. Numeron loydat googlella ja vastaajat ovat ihan ammattilaisia. Ei maksa paljoa. Jo muutamassa minuutissa saat oikeaa tietoa.

Yhteistyössä