Vakuutus asiaa

• Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Kyselijä"
Elikkäs skenaario olisi seuraava:

Juoksen bussipysäkille ja kaadun matkalla (koska on aika liukas keli). Nousen ylös ja jatkan juoksemista bussipysäkille koska meinaan myöhästyä koulusta. Kun tulen koululle huomaan että kännykkäni on kadonnut, luulen että se on kaatumisen yhteydessä tippunut lumihankeen. Palaan paikkaan missä kaaduin heti, mutta kännykkää ei näy missään. Se on myös kiinni, eli siihen ei pysty soittamaan.

Korvaako laaja kotivakuutus tällaisen vahingon?

Yritin soittaa vakuutusyhtiöön (en omaan) ja kysellä tällaisesta tapauksesta, mutta virkailija antoi ympäripyöreitä vastauksia ja halusi tietää henkilötunnuksen tai vakuutusnumeron.

Kyseessä on KALLIS puhelin, joka on ostettu joulukuussa, joten olisi tooosi kiva että siitä saisi rahaa vakuutusyhtiöstä, mietin vaan että korvaako laajakaan kotivakuutus "katoamista"?
En rehellisesti sanoen halua ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön, ennen kuin tiedän että se korvaa tämän taloudellisen menetyksen, ja jos korvausasia jää siitä asiasta kiinni että mitkä sanat siihen valitsee niin haluan olla hyvin valmistautunut.

Hra Majuri
Juokseminen liukkaalla pinnalla on omaa varomuuttasi niin vakuutusyhtiö voi ottaa kannan, että vahinkoa ei korvata, koska itse varomuttomuudellasi aiheutit vahingon

"Kyselijä"
Kiitos tuosta vastauksesta.
Onko ehdotuksia miten tätä tarinaa (tosin ihan tosi) voisi hioa (löytää oikeat sananmuodot) semmoiseksi ettei vakuutusyhtiö voi löytää syytä olla korvaamatta tuota puhelinta?

Asia olisi melkoisen tärkeä :( suuresta summasta rahaa kuitenkin kyse ja muutenkin on nyt tiukkaa.

"Kyselijä"
tätä mä vähän pelkäsinkin. Oisko muita ehdotuksia? Periaatteessahan ei voi tietää onko puhelin kadonnut kaatuessa vai joku esim varastanut sen bussissa...? Miten tuo kotivakuutus varkauden varalta?

"vieras"
Riippuu kyllä vakuutuksesi ehdoista. Lue vakuutusasiakirjasi, ja lähde siitä tulkitsemaan. Omaa huolimattomuutta ei yleensä korvata, mutta toisaalta korvataan esim. jos jätät silmälasisi linkoavan pyykkikoneen kannelle ja lasit putoavat siitä.

Itse olen kahdesti saanut korvaukset Tapiolasta puhelimeeni.
Ensimmäisen rakas lapseni tipautti tiskialtaaseen = odottamaton ennalta arvaamaton tapahtuma.

Toisela kerralla kaadoin itse vahingossa kahvia puhelimen päälle = omaa varomattomuutta ja typeryyttä.

Molemmilla kerroilla kerroin sen mitä on tapahtunut, molemmilla kerroilla laajakotivakuutus korvasi puhelimet (vähennetty omavastuulla tietysti).

Mutta, se että puhelin on kadonnut.. vaikeampi tilanne. Vaativat ehkä rikosilmoitusta poliisille oletetaan että puhelin olisi varastettu kuten hyvin mahdollista on tässätapauksessa.

Valkoista valhettakaan ei välttämättä tässä kannata kerota, siis tyyliin että puhelin tippui ja meni rikki. Koska voivat vaatia että huoltoliike tarkistaa onko puhelin korjattavissa.
Tuossa kahvi jutussa tosin riitti kun sanoin että huolto oli sanonut että ei kannata yrittää korjata (olin kyllä soittanut sinne huoltoon)

Kyllä sinne vakuutusyhtiöön kannattaa jokatapauksessa soittaa. Ihan rohkeasti vaan!

t
No jos epäilet että puhelin on varastettu niin sitten poliisille rikosilmoitus ja sen jälkeen ilmoitus vakuutusyhtiöön varastetusta tavarasta. Rikosilmoitukseen täytyy kuitenkin ilmoittaa aika tarkkaan tapahtumien kulku ja vakuutusyhtiö voi silti katsoa, että olet edesauttanut tapahtumien kulkua plus se, että omavastuun jälkeen korvaus ei ole kovin suuri.

"Kyselijä"
Jos sanotaan että puhelin on varastettu bussissa, niin korvaako vakuutusyhtiö sen? Meillä tosiaan laajin mahdollinen kotivakuutus, mutta korvaako se kodin ulkopuolella tapahtuneen varkauden?

"vieras"
[QUOTE="Kyselijä";23169447]Jos sanotaan että puhelin on varastettu bussissa, niin korvaako vakuutusyhtiö sen? Meillä tosiaan laajin mahdollinen kotivakuutus, mutta korvaako se kodin ulkopuolella tapahtuneen varkauden?[/QUOTE]

Kannattaa miettiä tarkkaan onko järkevää alkaa satuilla rikosilmoitusta. Busseissa kun on paljon ihmisiä ja vähintäänkin se kuski joka voidaan laskea silminnäkijäksi.

Kyllä tuo kaatuminen ja puhelimen häviäminen on vähän sellainen juttu, että ensimmäiseksi kannattaa sulkea liittymä, kysellä poliisilaitokselta onko sinne tuotu puhelinta ja sen jälkeen ostaa uusi ihan omilla rahoilla.

[QUOTE="Kyselijä";23169447]Jos sanotaan että puhelin on varastettu bussissa, niin korvaako vakuutusyhtiö sen? Meillä tosiaan laajin mahdollinen kotivakuutus, mutta korvaako se kodin ulkopuolella tapahtuneen varkauden?[/QUOTE]

Onhan se sitä omaisuutta mikä on vakuutettu, joten kyllä korvaa.

tää on nii ärsyttävää kyl! mul hajos puhelin ja vakuutusyhtiö ei suostunu korvaa ku sano et kuulemma oma aiheutettu vahinko... vein sit puhelimen huoltoon ja sain ihan hyvän hinnan sieltä onneks.. pitää varmaa unohtaa koko puhelin kotivakuutus asioissa kun ei sieltä mitää korvauksia koskaa irtoo !!!!!!

"vieras"
Jos vakuutus korvaisi tällaisessa tapauksessa puhelimen, niin aina kannattaisi kertoa kaatuneensa liukkaalla, erityisesti mennessään kouluun ja bussipysäkkikin on oleellista. Silloin ei kenenkään vakuutuksen ottaneen kannattaisi ostaa puhelimia, vaan vakuutusyhtiöt maksaisivat ne automaatiisesti kaikille. Katoamistahan ei tarvitse millään tavoin toteennnäyttää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23169292]Riippuu kyllä vakuutuksesi ehdoista. Lue vakuutusasiakirjasi, ja lähde siitä tulkitsemaan. Omaa huolimattomuutta ei yleensä korvata, mutta toisaalta korvataan esim. jos jätät silmälasisi linkoavan pyykkikoneen kannelle ja lasit putoavat siitä.[/QUOTE]

Kokeilinpa tuotakin, mutta ne eivät menneet rikki. Miten ne saisi rikkoutumaan, niin että saisin uudet lasit. Vanhat alkavat jo kyllästyttää. Pitäisikö lattialle asettaa putoamiskohtaan jotain, joka rikkoisi lasit varmasti.

katja7
Onohtakaa #Pohjola #vakuutus. Pohjola antaa nykyään maksitoumukset vain ja ainoastaan omiin yhteistyösairaaloihin, elikkä #OmaSairaalaan ja #Terveystalolle.

Jos ette halua mennä ko. hoitolaitoksiin leikkauttamaan lastanne/ itseänne, joudutte itse maksamaan koko laskun jan hakemaan jälkikäteen maksuja Pohjolasta.

esim Fennia, If ja Pohjantähti toimii hyvin.

Yhteistyössä