väkivallasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
onko lievä tai "tavallinen" pahoinpitely asianomistajarikos vai voiko tällaisesta tehdä rikosilmoituksen esim. uhrin ystävä tai sukulainen?
olen tilanteessa, jossa en tiedä tekisinkö rikosilmoituksen ystävääni kohdistuneesta väkivallasta. ystäväni (joka on naispuolinen) miespuolinen serkku tönäisi ystävääni ilman merkittävää syytä olkapäistä ja rinnasta niin, että ystäväni lensi taaksepäin ja kaatui selälleen makaamaan. järkytyin ihan yllättävästä väkivallasta ja nyt en tiedä pitäisikö tehdä ilomoitus poliisille. ystäväni itse ei aio ainakaan vielä tehdä ilmoitusta, mutta vaatii serkkuaan menemään mielenterveysneuvolaan. tällaista väkivaltaa on kuulemma esiintynyt tämän serkun taholta usein aiemminkin.

Kannattaa soittaa tai mennä käymään poliisin puheilla ja kysellä mitä tuon kaltaisessa tilanteessa voisi tehdä. Väkivaltaahan tuo on, mutta epäilen ettet voi ilmoitusta tehdä koska ns. "uhri" ei halua asialle mitään tehtävän. Mutta kysele ihmeessä, jos merkkaavat johonkin ylös että näin on käynyt.

ja sitten ihmetellään kun poliisin varat loppuu ja aikaei riitä selvittelyihin..poliisi ei ole oikea osoite tos aviaheessa vaan nimen omaan avun hankkiminen ..jos serkkuni tönäisisi minua niin että menisin nurin niin en kyllä olisi heti menossa poliisille kertomaan kuin toi tönäs mua niin että kaaduin...

Mietit ilmeisesti sitä youtube videota jossa iäkäs nainen on kaadettu kumoon ja olet saanut siitä innoituksen avaukseen. Kysymys on aiheellinen tottakai, mutta siihen on ihan syy miksi jotkut pahoinpitelyt luokitellaan lieväksi eivätkä ne aiheuta välittömiä toimenpiteitä viranomaisten taholta.

Se syy on siinä, että kenellekään ei ole aikaa ja resursseja ruveta tutkimaan joka ainota pikku hipaisua tai tönäisyä ja niiden motiiveja. Ei edes Suomella.

Ei voi tehdä rikosilmoitusta toisen puolesta. Olen joskus yrittänyt näin toimia ja kuulusteluissa (kävin kuulusteluissa omalta osaltani tappouhkauksien takia minua itseäni kohtaan), en voinut tehdä ilmoitusta siskostani jota myös uhkailtiin. Kuulema täytyy asianomaisen itse hoitaa asia, jos haluaa ilmoituksen tehdä.

[QUOTE="Sampsa";26706426]Mietit ilmeisesti sitä youtube videota jossa iäkäs nainen on kaadettu kumoon ja olet saanut siitä innoituksen avaukseen. Kysymys on aiheellinen tottakai, mutta siihen on ihan syy miksi jotkut pahoinpitelyt luokitellaan lieväksi eivätkä ne aiheuta välittömiä toimenpiteitä viranomaisten taholta.

Se syy on siinä, että kenellekään ei ole aikaa ja resursseja ruveta tutkimaan joka ainota pikku hipaisua tai tönäisyä ja niiden motiiveja. Ei edes Suomella.[/QUOTE]

en mieti youtubevideota, sillä en ole edes kuullut koko asiasta. tämä kirjoittamani tapaus sattui oikeasti viime viikolla.