Vakava raskausmyrkytys/pre-eklampsia ensimmäisessä raskaudessa - onko tullut toisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Teillä, joilla on ollut ensimmäisessä raskaudessa vakava raskausmyrkytys/pre-eklampsia, tuliko sellainen myös toisessa raskaudessa?

Jos tuli, tuliko aiemmilla ja myöhemmillä raskausviikoilla kuin ensimmäisessä? Oliko vakavampi vai lievempi? Mitä lääketieteellisiä toimenpiteitä ja lääkkeitä jouduttiin tekemään, verenpainelääkitys, magnesiumhoito, käynnistys, sektio? Oliko mies sama kun ensimmäisessä raskaudessa? Jäikä sinulle tai vauvalle ohimeneviä tai pysyviä vaurioita?

Oli. Toisessa vielä pahmpi ja alkoi jo viikolla 25(ensimmäisessä viikolla 36). Mies oli sama. Sectiolla syntyneet molemmat. Toinen leikattiin kouristusvaaran takia. Käynisteltiin kyllä ensin, mutta synnytys ei edennyt. Magnesium tippa ja verenpainelääkkeet käytössä. Lapset ja minä onneksi kuitenkin ihan ok.

Ensimmäisessa raskaudessa minulla oli verenpainelääkitys ja jouduin osastolle odottelemaan käynniststä,synnytys kerkesi käynnistyä itsekseen,koska käynnistys aina siirtyi seuraavaan päivään kun saleissa oli ruuhkaa.
Ei tullut toisessa raskaudessa mitään,mutta kolmannessa alkoivat verenpaineet nousta+pissassa oli protskut plussalla,synnytys käynnistettiin osin sen takia rv 39+2,toinen syy oli vauvan paino(oli 4kg syntyessä)
Sama mies on ollut kaikissa raskauksissa,eikä vauvoillakaan ole ollut mitään ongelmia eikä minullekaan ole mitään ongelmia jäänyt.

Itsellä ensimmäisessä raskaudessa vakava pre-eklampsia. Käynnistettiin viikolla 37+ mutta käynnistyi/synnytin vasta 38+2. Magnesiumsulfaattitippa, mutta silti vähäistä kouristelua. Imukuppiveto kun ei ollut enää yli 30 tunnin jälkeen voimia eikä supistuksia, mutta verenpaineet koholla ja kouristelu uhkasi. Minä olin vuorokauden teholla Juha vauvakin joutui seuraavana päivänä hypoglykemian vuoksi. Imetys ei onnistunut koskaan kunnolla, vaan lisämaidon kera.

Nyt mies eri, toinen raskaus ja vähäsen pelottaa tuleeko pre-eklampsia uudelleen ja miten käy jos tulee vielä pahempana...

Mulla oli ekassa raskaudessa pahempi raskausmyrkytys, verenpainelääkkeet käytössä rv 30 lähtien ja rv 38 päädyttiin kiireelliseen sektioon myrkytyksen vuoksi. Tokalla kertaa verenpainelääkkeet aloitettiin samassa vaiheessa, oireita oli enemmän kuin ensimmäisessä raskausmyrkytyksessä mutta myrkytys oli lopulta lievempi kuin ensimmäisellä kerralla. Samoilla viikoilla eli rv 38 käynnistettiin synnytys myrkytyksen vuoksi. Pysyviä vaurioita ei tullut minullle eikä lapsille.

Minulla ei ole itselläni ollut, mutta kolmella ystävälläni (yksi heistä läheinen sukulainen) on ollut erittäin vakava raskausmyrkytys. Jokaisella näistä lapsi syntyi keskosena hätäsectiolla ja myös äiti oli useamman viikon sairaalassa hoidettavana. Yksi lapsista synty raskausviikolla 25. Kaksi äideistä meinasi kuolla synnytykseen. Kuitenkin kaikki kolme lasta ovat täysin terveitä ja "normaaleja", synnytyksistä ei jäänyt mitään vaurioita lapsille. Jopa tämä viikolla 25 syntynyt lapsi on täysin terve, eikä hänelle ole jäänyt mitään vaurioita liian pienenä syntymisestä. Ainoa "vika" on pienikokoisuus ikäisiinsä nähden, mutta murroiässä tämänkin pitäisi tasoittua. Kaikki kolme äitiä toipuivat hyvin ja heillä on nykyään myös toinen lapsi. Kahdella äideistä lapsilla on kaksi vuotta ikäeroa, yhdellä noin viisi. Kaikilla on lapsillaan samat isät. Kenelläkään heistä ei ollut raskausmyrkytystä toisessa raskaudessa.

Itse pelkäsin suuresti raskausmyrkytystä alkaessani odottaa esikoistani ja ihan sillä tuli kyseltyä ja seurattua todella tarkkaan.

Uusimmat

Yhteistyössä