Vajaan 2-v puhumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ippu

Aktiivinen jäsen
07.05.2005
2 363
0
36
Nyt 1v10kk poika ei sano oikeita sanoja oikeastaan ollenkaan, paitsi ehkä muutaman kerran on sanonut "ei oo" ja "kop kop" kun Maisa koputtaa oveen Maisa-kirjassa... ;)

Omia sanoja on kyllä paljon ja puhetta, sitä omaa sopotusta, tulee paljonkin, mistä ei saa mitään selvää. Joidenkin sanojen korvaavat sanat on opittu tunnistamaan, esim. pallo on "phää-phää", joka tulee siitä että 'pallo sanoo pom-pom-pom'.
Poika sanoo näitä omia sanojaan silloin kun itse tahtoo, kuin myös nämä em. ei oo ja kop kop. Jos näytetään palloa ja kysytään, että mikä tässä, poika vain puistelee päätään, eikä tahdo sanoa mitään. Ja mikään 'sano pallo, sano pallo' -jutut ei tehoa ollenkaan, poika vain puistelee päätään, ei tahdo puhua.

Tahtooko se ikinä? Pitäisikö vain antaa asian olla, vai koittaa houkutella puhetta?

Tosi väsyttävää, kun kaikki kyselee, että joko tulee sanoja... no ei tuu... Ja tuntuu että "kaikki muut" tämän ikäiset lapset jo puhuu. Välillä olen tästä aiheesta huolta pullollaan (niinkuin nyt), ja välillä jaksan muistaa ajatella niin, että puhuu kun puhuu. Meidän pojan serkku-poikakin alkoi puhua vasta 2-v synttärin jälkeen, joten... Mutta silti. Puhuuko se 'ikinä'? :o :'(

Älä ole huolissasi, kuule kyllä poikasi oppii puhumaan. Tunnen monia 2-vuotiaita, jotka 2v neuvolassa ovat sanoneet yhden sanan. Jonkun lapsen kohdalla th sanoi, hyvä että sanoo edes yhden sanan, mutta sitten taasen joku toinen th olikin tiukempi täti, ja antoi ajan kontrollikäynnille. Meillä tyttö reilut 2v, ja oppi aikasiin puhumaan, nyt puhuu tosi paljon ja laulaa monia monia lauluja. Mutta sitten taas jollain toisella osa-alueella tulee tosiaankin myöhäjunassa. esim monet ikäiset leikkikamut ovat jo erossa vaipoista, meillä taas tyttö ei ole koskaan tehnyt potalle mitään, menee varmaan kouluunkin vaipoissa. Itse alan olla jo tämän asian suhteen epätoivoinen.

Meidän poika tulee kohta 2½vuotta ja suurin osa puheesta on tuota "omaa puhetta". Puhuu kyllä ihan oikeitakin lauseita jonkin verran. 2vuotiaana pojalla taisin olla alle 20 sanaa.
Mutta kyllähän nuo lapset sitten kerkiävät puhua :) .

Ja tiedän monia yli 2vuotiaita jotka eivät vielä puhu, joten nou hätä.

Ole huoletta, joku päivä toivot että poikasi olisi edes hetken hiljaa ;)

Meidän kaksi vanhempaa ovat alkaneet puhua noin 2,5-vuotiaina ja sen jälkeen juttua onkin riittänyt :whistle: Kuopus on nyt 1v10kk eikä sano mitään muuta kuin äiti ja anna :D En ole ollenkaan huolissani, sillä poika kyllä ymmärtää puheen ja erilaisia käsitteitä (päällä, alla, vieressä jne) ja kuulokin toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Meidän kaksi vanhempaa ovat alkaneet puhua noin 2,5-vuotiaina ja sen jälkeen juttua onkin riittänyt :whistle: Kuopus on nyt 1v10kk eikä sano mitään muuta kuin äiti ja anna :D En ole ollenkaan huolissani, sillä poika kyllä ymmärtää puheen ja erilaisia käsitteitä (päällä, alla, vieressä jne) ja kuulokin toimii.

Nämä meilläkin ok, joten ehkä ei siis tosiaan huolta. Kunpa vain ihmiset lakkaisivat kyselemästä!! :/

googlettelepppa aihetta viivästynyt puhe ja viivästynyt puheen ja kielen kehitys,
Suujumppa hakusanalla löytyy vanhemmmille takoitettu tietopaketti puheen ja kielen kehityksestä.

Ne on ihan mielenkiintoisia luettavia. Huoli sääntö menee jotenkin nin että jos 2,5 vuotias EI sano SANAAKAAN pitää kiireellä alkaa vaatia puheterapeutin lausuntoa. jos 2 v ei sano mitään on vielä kai ihan normaalia. kun kumminkin puhuu omaa kieltään ja tulee jotakin merkityksellistä suusta Esim jos lapsi aina pallon nähdessään sanoo paa se on merkityksellinen sana.

ai,meitin neiti on puhunu lauseita 1 1/5,papattaa ku papu pata,en itse asiassa ajatellu koskaan tota asiaa,neuvolassa sanoivat et oho tuleepas sieltä tekstiä.olin vaan et joo,luullu et se on ton ikäsellä ihan normaalia puhua ihan selviä sanoja ja lauseita.mut eiköhän toi ole jokaisella erilaista ja alkaa puhua sitten kun on asiaa:)

lapselle ei koskaan saisi sanoa että sano pallo sano.. koska silloin lapsi saattaa ahdistua siitä että ei osaa, parempi tapa kasvattaa sanavarastoa on esim. kirjaa katsellessa pyytää näyttämään kuvista eri asioita.

Ja jos lapsi sanoo plää aina sen pallon nähdessään ja tiedät että tarkoitaa että kyseessä on pallo voit sanoa vaikka että joo tässä on pallo, eli annat kehun siitä että sanoo omalla kielellään pallo ja toistat itse sanan oikein, mutta et käske lapsen sanoa oikein.

Googlella löytyy tosip aljon tietoa ja ohjeita.

Alkuperäinen kirjoittaja sussu:
ai,meitin neiti on puhunu lauseita 1 1/5,papattaa ku papu pata,en itse asiassa ajatellu koskaan tota asiaa,neuvolassa sanoivat et oho tuleepas sieltä tekstiä.olin vaan et joo,luullu et se on ton ikäsellä ihan normaalia puhua ihan selviä sanoja ja lauseita.mut eiköhän toi ole jokaisella erilaista ja alkaa puhua sitten kun on asiaa:)

Harvinaisempaa tuon ikäisellä, mutta tuo taito ei lapsestasi neroa tee.

3-vee neuvolassa napataan kiinni jos ei puhu vielä sillon. Kyllä ne terkkarit pitää huolen.
Meillä tyttöä seurattiin tosi tarkkaan, kun on toiselta puolelta vaikka sun minkä näköistä puhevaikeutta suvussa. Ja tyttö ei todellakaan puhunu mitään 2v päivänä. Ja marraskuussa siis tuli 2v täyteen. Jouluna jo selitti piiitkillä lauseilla selvästi. Se saattaa ihan viikoissa selvitä sit kun alkaa selkiämään. Ja onkin nykyään semmonen papupata, että korvatulpat kai tässä täytyy hommata... :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja sussu:

Harvinaisempaa tuon ikäisellä, mutta tuo taito ei lapsestasi neroa tee.

En ole neroksi sanonutkaan,vaikka fiksu tyttö on muutenkin ja osaa tosi hyvin asiat;) ,totesin vai että en ole ajatellu sitä koskaan mitenkään sen kummemmin,että kaikki eivät puhu vielä 2 vuotiaana,en sitä pidä mitenkään outona,tuttuni laps vanhempi 2 1/5 ole sanaakaan sanonut mutta fiksu lapsi on muuten,eiköhän ne tosiaan ala puhumaan kun asiaa on:),eri asia tietenkin sitten jos on jotain siellä taustalla joten hyvä se on tietyssä iässä kuitenkin tarkistuttaa..

Yhteistyössä